• 1
  • 2
2010-05-12, 13:53
Medlem
Jayfoxs avatar
Min polare har dubbelt medborgarskap (Sverige/Turkiet), i Turkiet är det tydligen obligatoriskt att göra lumpen, han har nyss fyllt 18 och vill inte göra lumpen.

Om han "väljer bort" turkiskt medborgarskap kan han inte bli inkallad att göra lumpen där, right?

Ps. Vet någon vad det är för åldersgräns på lumpen i Turkiet? 18 eller 21?
Citera
2010-05-12, 14:24
Medlem
Jayfox:
Jag kan inte svara på vad Turkiet tycker om man byter medborgarskap, men jag har en kompis som drog från Turkiet för att slippa lumpen. Han dömdes i Sverige för dråpförsök när han var 39 och utvisades efter straffet då han var 43, turkiska polisen mötte upp honom på flygplatsen och grep honom. Han fick sedan valet mellan att genomföra värnplikten eller sitta i fängelse, han valde värnplikten och fick någon slags ganska slapp tjänst som radiooperatör. Han gick alltså in i lumpen när han var 44 år.

Nu var han ju turkisk medborgare hela tiden förvisso, men vapenvägran verkar inte vara något de tar lätt på.
Citera
2010-05-12, 14:29
Medlem
sang-reals avatar
Jag vet inte hur det är med medborgarskapet. Det låter troligt att dom inte kan kalla in folk som inte är medborgare längre.

En av de metoder som vissa turkar använt sig av är att göra lumpen i Sverige med godkänt resultat. Då slipper man göra lumpen i Turkiet. Viktigt är dock att se till att ha med sig papper som visar att man har godkänd svensk värnpliktsutbildning.

Jag har själv talat med en turkisk polis en gång som gripit en av mina gamla värnpliktiga som sen uppgett mitt namn som referens. Det slutade med att vi fick faxa ner ett intyg med stämplar och skit som sa att han hade gjort lumpen i Sverige. Turkarna är ganska hårda på det där.
Citera
2010-05-12, 18:14
Medlem
Stå upp som en man och gör din tjänst åt ditt land
Citera
2010-05-13, 03:36
Medlem
Jayfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Stå upp som en man och gör din tjänst åt ditt land

Grejjen är ju den att han är mer svensk än turkisk, så om han nu ska "göra sin tjänst åt sitt land" vore det ju Sverige.

Tack för utförliga och hjälpsamma svar, ska vidarebefoga till min polare.
Citera
2010-05-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayfox
Grejjen är ju den att han är mer svensk än turkisk, så om han nu ska "göra sin tjänst åt sitt land" vore det ju Sverige.

Tack för utförliga och hjälpsamma svar, ska vidarebefoga till min polare.
En turk som ser ut som en turk och är född i ett turkland kan aldrig bli riktigt svensk
Citera
2010-05-13, 17:01
Medlem
OKPOSOs avatar
Jag gjorde en omvänd variant, sitter också på ett dubbelt medborgarskap.

Sket i lumpen i Sverige och gjorde NG tjänst i Kalifornien. Det var på den tiden lumpen var lite mer seriös.
Citera
2010-05-13, 18:53
Medlem
Pakistans avatar
Nej om han väljer bort det turkiska medborgarskapet behöver han inte göra. Annars kan han betala ~50k och få göra en reducerad tid.

Fast får man göra militärtjänst i turkiet fast än man inte har turkiskt medborgarskap är min fråga då?
Citera
2010-05-13, 18:56
Medlem
jdzs avatar
Han måste välja bort det turkiska medborgarskapet ifall han överhuvudtaget vill landa i Turkiet någon gång och inte gjort lumpen.

Spelar ingen roll om din vän hade haft 1 ben eller liknande handikapp det är väldigt strikt i Turkiet och t ex Israel,tror den ligger på 14 månader eller liknande.

Citat:
Fast får man göra militärtjänst i turkiet fast än man inte har turkiskt medborgarskap är min fråga då?

Nej
Citera
2010-05-13, 19:19
Medlem
CallPonDems avatar
Har själv dubbla medlemskap och antingen får han välja bort det turkiska och kan då inte bli kallad eller så gör han lumpen i sverige med godkänt resultat och sedan skicka in alla papper för
att inte bli haffad när han åker ner nästa gång.
Det finns ingen riktig ålder i turkiet när man ska göra lumpen. Det går att skjuta på det oxå om man vill. Men spannet är mellan 18 - 45år om jag inte minns helt fel.
Citera
2010-05-13, 19:32
Medlem
darko.alexanders avatar
Har själv dubbelt medborgarskap, mitt andra är då just Turkiet. Det din vän kan göra (bästa valet?) är väl, som någon redan har nämnt, punga ut 50 000 SEK och få en reducerad tid i lumpen, tror det är 3 veckor. Det enda man gör under dessa tre veckor är då nån as snabb form av träning sen blir man hemskickad.

Vet inte när man blir inkallad heller, min kusin (född och uppvuxen i Sverige) är äldre än mig, blir 24 iår, och har inte fått någon kallelse, men en kompis (född och uppvuxen i Turkiet men flyttade hit) har redan fått en kallelse och han är 22.

Det jag undrar angående lumpen i Turkiet är hur det blir med vissa handikapp. Jag personligen är så plattfotad man kan bli, har hört att man inte behöver göra lumpen då men det kan ju vara ren bs. Har fixat remiss från läkarna för att ta tag i det (ifall att jag inte skulle få göra) men har inte orkat pallra mig till sjukhuset riktigt än hehe.
Citera
2010-05-13, 20:10
Medlem
Gimp_offers avatar
Som vissa har redan nämt. Gör han lumpen här i sverige så slipper han göra det där nere.

Alt betala ca 60000kr då gör man lumpen i 20 dagar.

Eller det sista så hållar han sig borta från turkiet tills han har blivit pensionär
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in