2007-07-09, 19:54
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Eftersom TS inte hört av sig på ett tag så lånar jag tråden lite.

Det är så att jag har fått väldigt ont i örat, detta för att jag sover med öronproppar. Jag tror att öronproppen har legat och tryckt mot trumhinnan.
Det gör ont när jag "brusar" (finns det något ord för det?) med öronen. Ni vet sådär man kan göra för att tryckutjämna utan att hålla för näsan och pressa.
Men hur som helst - kommer detta att gå över, eller måste jag bege mig till läkaren?
Det gör bara ont när jag "brusar/tryckutjämnar" med öronen.

Jag kallar det för att "gronka". Vet inte vad jag fått det ifrån mer än att det låter "gronk" i örat när man utför manövern. Men visst kan öronpropparna ha skavt lite, prova att vara utan ett tag.
Citera
2007-07-09, 21:12
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag kallar det för att "gronka". Vet inte vad jag fått det ifrån mer än att det låter "gronk" i örat när man utför manövern. Men visst kan öronpropparna ha skavt lite, prova att vara utan ett tag.
Det har gått över nu, puh! Var nog trumhinnan som fått lite tryck eller något på sig.

Edit: Vet någon om det finns ett namn till detta fenomen "gronka/brusa"? Går ju knappt att förklara hur man gör.
Citera
2007-07-09, 21:22
Medlem
Schwenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Tycker mer att det låter "Grank".

Men men, har börjat märka av "inslag" av tinnitus.
Har hört att Svenska Droppar som det kallas ska motverka tinnitus.
Har haft tillgång till den "mirakelmedecinen" i ca 4 år. (Hjälper mot allt möjligt, och det bästa, mot baksmälla)

Dags att prova om den fungerar lika bra mot tinnitus.

Peace
Citera
2007-07-09, 22:06
Medlem
brukade somn i soffan framför tvn förut, börjat gå o lägga mig istället, men då när jag vakna så var de som en jävla slöjdsal i örona, och de beror på att jag legat och spännt käkarna och bitit ihop hårt av nån jefla anledning och då uppstår de spänningar.
så tänk på de att vara avslappnade i mun i nacken så är de en början.
sen om de är en hörselskada kanske det inte räcker. Men för er som har lite smygtjut i örona.
Citera
2007-07-09, 22:23
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeybay
Inte sändaren som brusar då?

LOL

edit: har fått tinnitus nyligen, dock var det flera år sedan jag plågade mina öron på rave.. om det nu är möjligt att man får det så pass långt efter..
Citera
2007-07-09, 22:25
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
LOL
Du hade inte skrattat om du var mig, eller jo lite kanske.
Citera
2007-07-10, 18:54
Medlem
Daffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Har också tinnitus och gillar inte alls när det blir för tyst. Bakgrundsljud är fan ett måste. Lite musik på låg volym om nätterna kan göra susen!
håller med dig.
Citera
2007-07-10, 22:58
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Har också tinnitus och gillar inte alls när det blir för tyst. Bakgrundsljud är fan ett måste. Lite musik på låg volym om nätterna kan göra susen!

Samma här lyssnar dock ändå konstant på musik och det funkar också perfekt när man ska sova. Blir mer avslappnad och tinnitusen överröstas.
Sitter fan ibland och funderar på hur tystnad egentligen låter, lite jobbigt att jag aldrig kommer uppleva det igen. Dock så blir det starkare desto mer jag tänker på det.
Citera
2007-07-11, 14:51
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Samma här lyssnar dock ändå konstant på musik och det funkar också perfekt när man ska sova. Blir mer avslappnad och tinnitusen överröstas.
Sitter fan ibland och funderar på hur tystnad egentligen låter, lite jobbigt att jag aldrig kommer uppleva det igen. Dock så blir det starkare desto mer jag tänker på det.

Men har man alltid bakgrundsmusik när man går och lägger sig, så kommer man ju aldrig acceptera/koppla bort det. Det är en väldigt psykisk "sjukdom", och är som sagt vad man gör det till. Före jag läste den här tråden, så hade jag inte tänkt på min tinnitus på flera månader. Bäst är att bara glömma bort det. (Såvidare det inte ger en hörselsvårigheter, såklart)
Citera
2007-07-11, 15:56
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
I dom flesta fallen kan man vänja sig vid tinnitus även om det kan ta ett tag, det är viktigt att man tänker i positiva banor, att man förstår att tinnitus inte är så farligt som det först kan verka.

Undantaget är dom kraftigaste formerna av tinnitus, då den är så svår att den påverkar det dagliga livet, att man bokstavligen talat inte kan höra vad som händer pga bruset osv.

Jag har en liten kort guide om hur man vänjer sig vid tinnitus som jag kan posta om någon är intresserad, den har hjälpt mig i mörka stunder.

POSTA!!!
Citera
2007-07-11, 18:10
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Länken till den är redan postad på sidan 3 i denna tråd ser jag nu.

Läs den och försök följa dom råden, dom fungerar faktiskt även om det kan ta ett tag.
Citera
2007-07-12, 14:42
Medlem
Belenuss avatar
Jag har haft tinnitus i ett år nu. Det var en produkt av öroninflammation, och läkaren sade att det skulle gå över inom några månader.
Jag hoppas innerligen att det släpper, eller åtminstone tonas ned, snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in