2025-02-21, 05:17
Medlem
Jag fortsätter kämpa emot min Tinnitus. För två dagar sedan bestämde jag mig för att aldrig snyta mig.
Jag är ganska gammal men har alltid haft papper till hands sedan minst tio år tillbaka . Jag har fått bättre hörsel och ringningarna i öronen(mest vänster) har minskat med c:a 75 %.Jag förstår inte varför jag kom på det här tidigare. Fortsättning följer.
Citera
2025-04-03, 23:56
Medlem
Det finns ingen som har tips på hur man kan lindra tinnitus?
Citera
2025-04-06, 19:24
Medlem
Jag läste ditt inlägg, hur gick det för dig tillslut?
Sitter själv här med en hörselskada som jag nyss fick som medförde tinnitus. Vad gäller egentligen kring behandling i Sverige? Är kortison aktuellt vid akut bullertrauma eller ges det bara utomlands?
Vad har folk fått för råd hos läkare? För det verkar lite delat.

Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Önskar tips tidigt men går samtidigt igenom tråden, för ca 30 timmar sedan utsattes min hörsel för en kraftig smäll på kort avstånd (mindre än 2 m).

Upplevde ett kraftigt pip ljud några minuter efter smällen som sedan över gick till något som jag tycker är mer svårbeskrivet. ljudvågs ljud, susande.

Jag upplever ett susande ljud när omgivningen är tyst i den exakta stunden av ljud, familj/tv/radio mm är susandet borta.

Detta susande var kraftigare för 24 timmar sedan, inte lika intensivt/samma volym nu när jag vaknade på morgonen.

Läste om att det kan förvärras om man spänner sig, jag hade delvis nackspärr igår och kunde inte förstå orsak.

Jag har flera barn i förskoleålder så konstant ljud, högt som lågt under helgen väntar här.

Hur ska jag agera, ska jag undvika ljudstimulans närmsta tiden och hoppas att det är övergående eller leva på som vanligt?
Citera
2025-04-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Med tinnitus pipande/tjutande i öronen 24/7/365 sedan 25+ år tillbaka: Det enda sätt jag känner till är att ordna lite ljud. Ju tystare det är dess mer "hör jag" tinnitus. Hörapparater har också en dämpande effekt, för skapligt många. Nu är jag lyckligt lottad på så vis att jag lärt mig att nästan alltid kunna ignorera pipandet. Jag har ingen aning om hur jag lärt mig det men hjärnan kan lära sig många finurliga saker.
Citera
2025-04-08, 23:42
Medlem
Kan man bli förtidspensionär om man har tinnitus som är så pass jobbig att det inte går att jobba?
Citera
2025-04-09, 15:12
Medlem
Vilka vitamintillskott etc har hjälpt er med er tinnitus?
Vill veta vad jag ska införskaffa.
Citera
2025-04-09, 19:56
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Jag har tinnitus. Ibland går jag på strikt keto och då går det ned lite grann.

Har ingen aning om detta stämmer, men här rekommenderas B-vitamin och keto (eller intermittent fasta): https://www.youtube.com/watch?v=Cbylubjzhhg
Citera
2025-04-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rggdz
Har graden på tinnitus stor påverkan hur lätt man vänjer sig/lyckas habituera?
Nej, forskning säger att det inte spelar någon roll.
Citera
2025-04-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nope2009
Vilka vitamintillskott etc har hjälpt er med er tinnitus?
Vill veta vad jag ska införskaffa.
Jag blev rekommenderad att äta B-vitaminer och speciellt en form som heter Benfotiamin och är fettlöslig
Citera
2025-04-14, 22:44
Medlem
Citat:
Kan man bli förtidspensionär om man har tinnitus som är så pass jobbig att det inte går att jobba?
Hur gammal är du och har du blivit utredd ordentligt för tinnitus inom vården?
Citera
2025-04-14, 22:46
Medlem
Citat:
Det finns många tips men vilka som funkar för just dig beror på hur du känner kring de olika hjälpmedlen
Citera
2025-04-14, 22:48
Medlem
Citat:
Jag har tinnitus i vänster öra och haft det i över 10 år nu. Det har blivit värre på sistone. Det är ett brus Ingen som har något tips vad man kan göra. Har gjort undersökningar, men de hittar inget så det är psykiskt tror dom.
Eftersom tinnitus uppstår i hjärnan så är det såklart psykiskt...
Det uppstår ju inte i örat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in