2005-05-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Har Tinnitus sedan drygt 20 år tillbaka.

Men något jag har märkt på senare tid är att mitt balanssinne är urkass.

Jag har haft ett suveränt balanssinne förr, men nu är det så pass dåligt att jag nästan ramlade ut sätet i början av Star wars lll.

Så jag undrar om någon vet eller har uppllevet samma sak, och om det är pga Tinnitus.
Tja, balanssinnet sitter ju i innerörat så det är kanske inte helt fel. Finns förresten nya behandlingsmetoder mot tinnitus, kognitiv terapi, som sägs vara väldigt effektiv. Tror ett av knepen går ut på att skjuta huvudet tillbaka lite grand så att man får dubbelhaka. Den ställningen, bland flera andra ska visst hjälpa till. Fråga ÖNH-läkarna, kanske vet de mer eller kan peka dig åt rätt håll.
Citera
2005-05-26, 22:36
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Tja, balanssinnet sitter ju i innerörat så det är kanske inte helt fel. Finns förresten nya behandlingsmetoder mot tinnitus, kognitiv terapi, som sägs vara väldigt effektiv. Tror ett av knepen går ut på att skjuta huvudet tillbaka lite grand så att man får dubbelhaka. Den ställningen, bland flera andra ska visst hjälpa till. Fråga ÖNH-läkarna, kanske vet de mer eller kan peka dig åt rätt håll.
Skulle variation av huvudställning ha någonting med kognitiv terapi att göra?
Citera
2005-05-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Skulle variation av huvudställning ha någonting med kognitiv terapi att göra?
Ja, för det är väl ett led i hur man beteer sig, vilket kognitiv terapi är?
Citera
2005-05-26, 23:25
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Nja, har fått det genom bullerskada.
Det kan aldrig bli bättre, eller dom måste hitta på något som kan funka för det finns inget idag.

Men det kan i gengälld bli värre om jag inte passar mig.
Citera
2005-05-26, 23:40
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ja, för det är väl ett led i hur man beteer sig, vilket kognitiv terapi är?
Tjaa... Med kognitiv terapi arbetar du ju för att komma åt de tankar som orsakar ett visst beteende eller en viss reaktion, och sen genom att ändra tankarna även ändra beteendet/reaktionen.
"Mental träning" som folk snackar om är ju en form av kognitiv träning.
Citera
2005-05-27, 10:47
Medlem
Maidens avatar
Jag har också tinnitus p.g.a bullerskada och jag har också jätte dåligt balanssinne. Tror att det hör ihop på något sätt.
Citera
2005-05-27, 13:58
Medlem
http://home.aland.net/naturdoktorn/oronljus.htm
Citera
2005-09-01, 00:28
Medlem
Sömnproblem pga tinnitus

Hej!

Mina sömnproblem började för ca 4 månader sedan då jag fick tinnitus på ena örat efter att ha varit ute på disco. Problemet är att jag alltid har varit känslig för ljud (har ej kunnat sova med tickande väckarklocka, öppet fönster el. dyligt) så nu har jag värsta problemen med sömnen eftersom tinnitusen inte blivit bättre.
I början sov jag bra på Propavan vilka jag tagit varje dag sen dess, men nu verkar dem inte ha någon effekt längre. Fick även ut Zopiklon när jag var hos läkaren och försökte länge att inte använda dem, men har börjat ta till dem nu (2,5mg=halv tablett till natten) för att sova. Hmmm... inte så bra med tanke på att jag säkert kommer att bygga upp toleransen mot dem snart (enl. vad jag har läst)

Nån som har nåt förslag på vad jag ska ta mig till?
Det nya sömnmedlet Lunesta som lanserades i USA i juli verkar ju bra eftersom det kan användas för långtids-användning. Tror ni det kommer till Sverige snart eller är det en lång process innan medicin kommer hit?

Funderade på att beställa Lunesta från något nätapotek eftersom det kanske kan vara den bästa medicinen för mig. Men... vad händer om dem stoppar paketet i tullen. Kan jag bli straffad?

/Martin
Citera
2005-09-01, 00:42
Medlem
cavalls avatar
Boka tid hos hörselpedagogen på ditt sjukhus.

Dom ska ha ett antal olika hjälpmedel, en del gratis, andra kostar.

Bla så ska dom ha en högtalarkudde som du kan koppla in så den spelar nåt du tål och kan lyssna på.

Har själv samma problem, och jag har inte hittat något som hjälper mig än.
Men något som brukar hjälpa hyffsat är att jag sätter på en skiva med naturljud, som vatten, vind och lite fåglar.

Hoppas du hittar en lösning utan piller.
Citera
2005-09-02, 13:32
Medlem
Var får man tag på en skiva typ regn och blåst?
Citera
2005-09-02, 17:25
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Var får man tag på en skiva typ regn och blåst?
http://www.relaxingsoftware.com/

Amosphere Deluxe
  • Create your own CDs of MP3s of natural soundscapes exactly how YOU like them.
  • Realtime playback through speakers or headphones.
  • Create natural sound effects for video productions, outdoor events and public places / exhibitions.
  • Transfer your recordings to MP3 player to take with you to listen to anywhere - During plane flights, on the train, hotel rooms etc.
  • Record to Wav or MP3 format - No sound editing experience required.

Tinnitus Masker Pro
If you suffer from Tinnitus ( ringing in the ears ), you may find Tinnitus Masker Pro can significanly help with your symtoms. Tinnitus Masker Pro cannot cure your tinnitus, however it can be extremely beneficial as a realtime masking solution. The output can also be recorded to wav or mp3 allowing you to create your own masking CDs or tapes. Tinnitus Masker Pro is extremely easy to use and no experience is required.
Citera
2005-09-02, 17:47
Medlem
cavalls avatar
Tinnitus Masker

Om det är det jag tror att det är, så är risken 50/50 att det bara blir värre (när man använder den).
Den gör att man upplever ljudet mer och värre.

Men det kan hjälpa, så man ska se till att få testa den först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in