2011-01-10, 20:14
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Jag har tänkt att börja förverkliga min dröm om en samling som ska pryda en hel vägg. Skrev snabbt ner de skivor jag vill köpa i nuläget och tänker, var ska man börja? Ska man börja med att jaga rätt på de dyra skivorna eller de som går att få för pisspengar? Tanken är väl att omslagen ska vara i nyskick eller kanske t.o.m. nya.

Samlingen är väldigt blandad, allt från Dylans Blonde on Blonde och Blue Valentine med Tom Waits till Verkligen med Kent och Bon Ivers For Emma, forever ago. Inga direkt okända plattor med andra ord så det borde väl inte vara för svårt att få tag på någon av dem? Rör sig om runt 50-75 skivor (än så länge).

Var kan man få tag på skivor i Stockholm? Pet Sounds har ju vinyler men exakt hur mycket, och kan man be dem beställa in skivor? Om det är någon skiva som bara gjorts i en limiterad upplaga måste man ju troligen köpa den online, vilka sidor är bra på vinyler?

Det ska inte vara allt för svårt att få tag på. Håll koll på tradera/ebay och som sagt börsarna runt st eriksplan etc
Citera
2011-01-10, 20:24
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
Japp är exakt samma press. Jo jag vet auktioner är inte något man ska på när det gäller värderingar. kan ju ha suttit två tokar och bara tokbjudit. Men man blir ju helt klart nöjd.

Klart du ska vara nöjd. Hur är skicket föressten?
Citera
2011-01-10, 20:34
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Var kan man få tag på skivor i Stockholm? Pet Sounds har ju vinyler men exakt hur mycket, och kan man be dem beställa in skivor? Om det är någon skiva som bara gjorts i en limiterad upplaga måste man ju troligen köpa den online, vilka sidor är bra på vinyler?

Om du endast gör detta för att täcka en vägg så antar jag att specifika pressningar är totalt ointressant? Om jag har rätt så leta efter nypressar, då du lätt hittar objekt med omslag (och skivor) i nyskick. Ebay som någon redan föreslagit är bra, men en stor djungel om du inte är bra på att sålla. Kolla in www.musicstack.com, där hittar du garanterat någon försäljare som har flera av skivorna du söker. Beställ inom EU för att vara helt säker på att slippa påslag av tull och moms. Jag själv har dock aldrig behövt betala något extra för vinylskivor från länder utanför EU.
Citera
2011-01-10, 20:56
Medlem
ugglapugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Klart du ska vara nöjd. Hur är skicket föressten?

Super fint skick. Kan inte ha varit spelat ofta.
Citera
2011-01-11, 22:00
Medlem
Imastrangerheres avatar
En liten länk till en popsike-liknande sida

http://collectorsfrenzy.com/Default.aspx

Är det för övrigt någon som vet om Moonkytes "Count me out" någonsin getts ut som återutgåva? I så fall när?
Citera
2011-01-11, 22:08
Medlem
ugglapugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imastrangerhere
En liten länk till en popsike-liknande sida

http://collectorsfrenzy.com/Default.aspx

Är det för övrigt någon som vet om Moonkytes "Count me out" någonsin getts ut som återutgåva? I så fall när?

Det är ju två utgåvor på sjuttiotalet, en engelsk SMOT 1 1971 och en tysk 1971 MLP 15.407.
Men det finns ingen annan vinylutgåva senare.
Dock en cdutgåva på Sunbeam SBRCD5006 utgiven 2005.
Citera
2011-01-11, 22:19
Medlem
Imastrangerheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
Det är ju två utgåvor på sjuttiotalet, en engelsk SMOT 1 1971 och en tysk 1971 MLP 15.407.
Men det finns ingen annan vinylutgåva senare.
Dock en cdutgåva på Sunbeam SBRCD5006 utgiven 2005.

Ok, vad är det här för utgåva då? Står "re" i rubriken, brukar väl vara blå etikett också, så något udda är det ju.

http://www.popsike.com/MOONKYTE-Coun...385324908.html
Citera
2011-01-11, 22:28
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ok, vad är det här för utgåva då? Står "re" i rubriken, brukar väl vara blå etikett också, så något udda är det ju.

http://www.popsike.com/MOONKYTE-Coun...385324908.html

Förmodligen en counterfeit annars hade det nog stått vilket bolag utgåvan är utgiven på, men man vet ju aldrig.

Off topic så flyttar jag till Stockholm inom kort vilket inte kommer bli till gagn för ekonomin om man säger så
Senast redigerad av Stakbröte 2011-01-11 kl. 22:33.
Citera
2011-01-11, 22:37
Medlem
Imastrangerheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Förmodligen en counterfeit annars hade det nog stått vilket bolag utgåvan är utgiven på, men man vet ju aldrig.

Är det vanligt med "piratkopior" av vinylskivor? Om Moonkyte-skivan är en sådan undrar man varför man tryckte etiketten i fel färg? Det står ju också "Mother" på den, så det är konstigt att man inte gör en exakt kopia.
Citera
2011-01-11, 22:59
Medlem
Har hittat en, vad jag tror, första press av The Rolling Stones debut album, med samma namn.
Dock i rätt dåligt skick.

Ska hämta hem hela samlingen imorgon, och kolla igenom vad som finns. Är det någon skiva ni efter söker så kan ni ju höra av er, kan ju hända att den finns!

Har ikväll lyckats hitta en skiva som jag verkligen blev glad över, nämligen John Lennons "Imagine" samt Sgt. Pepper´s, nu saknas bara Yellow Submarine i Beatles samlingen

Även "Thriller" är lokaliserad, med ett gäst spel av Paul McCartney på

Men som sagt, är det någon skiva ni letar efter så säg till, så ska jag se om den kanske finns!
Citera
2011-01-11, 23:01
Medlem
ugglapugglas avatar
Citat:
Är det vanligt med "piratkopior" av vinylskivor? Om Moonkyte-skivan är en sådan undrar man varför man tryckte etiketten i fel färg? Det står ju också "Mother" på den, så det är konstigt att man inte gör en exakt kopia.

Ja det är inte så ovanligt, framförallt när det gäller udda 60 70 talsskivor. Randy Holdens skiva är en sån. Där ska man kika efter en "prick" i månen i bakgrunden det är ett cut out hål som är från originalkopian som de använde vid framställningen av "förfalskningen".

Men ang. Moonknyte så är det nog en typ av förfalskning eller piratkopia. Originalet ska ju vara blå etikett. Är nog en 80 talspress.

Israeliska gruppen Jericho har också förfalskats originalet ska ha ett väldigt tunt fodral. Ibland dyker tjocka upp.
Senast redigerad av ugglapuggla 2011-01-11 kl. 23:13.
Citera
2011-01-12, 11:25
Medlem
Imastrangerheres avatar
Passa på

http://www.blocket.se/varmland/LP_Sk....htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/LP_ski....htm?ca=11&w=3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto