2010-05-12, 00:08
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Egentligen läste jag en notis i någon kvarglömd lokaltidning på ett tåg för ett par timmar sen. Kollade de verserna, googlade lite, och tänkte ventilera detta här! Jag tyckte det lät som en ganska logisk förklaring till uppkomsten av denna "gud".

Men logik är väl kanske inte tillåtet under ämnet religion?

Mytologin i Bibeln är ju faktiskt snodd från tidigare mytologier, så varför inte i detta fall? Finns det någon känd vulkan dyrkan i området runt tiden för att GT skrevs ner.
Ja, få förnekar nog att Bibeln har lånat in moment och metaforer från grannfolken. Däremot tror jag som sagt att det hela nog snarare kan förklaras med eldens roll som offermedium och genom vilket man kan läsa hemliga meddelande från Gud (om man är lärd i den konsten alltså); detta vet vi alltså var vanligt bland de mer avancerade civilisationerna (och mer väldokumenterade!) i området. Vi kan också tänka oss elden som viktig vid matlagning och för andra på tiden livsnödvändiga funktioner, varför man ville tala om det gudomliga med sådana termer.
Citera
2010-05-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Däremot tror jag som sagt att det hela nog snarare kan förklaras med eldens roll som offermedium och genom vilket man kan läsa hemliga meddelande från Gud (om man är lärd i den konsten alltså); detta vet vi alltså var vanligt bland de mer avancerade civilisationerna (och mer väldokumenterade!) i området.
Kan du förklara närmare "hemliga meddelanden" från gud.

Varför ska gud vara så otydlig? Han visar sig bara i brinnande buskar eller lämnar hemliga meddelande i eldar som bara de som har blivit lärda i den konsten kan se.

Inte undra på att ingen normal människa som inte har blivit hjärntvättad tror på gud längre.
Citera
2010-05-12, 10:54
Medlem
excelsiss avatar
Det är väl också av intresse att gt sammaställs en bra bit efter händelserna utspelar sig och förmedlas med ett lager av teologi från långt senare än det skedde. Det blir symboler som står för symboler som står för symboler. Att man någon gång dyrkat en vulkan, pekar senare på Gud, eller på en Guds ängel, osv.
Citera
2010-05-12, 11:21
Bannlyst
Citat:
Vi vet t ex att eld och rök var förknippad med olika offerriter i området under samtiden och detta lånade antagligen hebréerna in från de mer avancerade grannfolken. Det är en vanlig metafor i hebreiskan och även i den äldre akkadiskan att eld "äter"; man eldar sina offer ty i eldslågorna kan profeter och tydare försöka läsa av diverse gudomliga meddelanden.

Men eldslågor som syns flera dagsvandringar bort är inga "offer eldar", det krävs större doningar än så. Och rökpelare som syns flera dagsvandringar bort, det är nog inga vanliga eldar heller. Och då guds existens känns väldigt osannolik, så måste det ju vara ett naturligt fenomen som på något sätt tolkas som en gud. Och mig veteligen så förstod inte folken för 3000 år sedan vad vulkaner var för något. Och vulkanutbrott sker tillräkligt sällan för att inte alla generationer ska få se ett även om de bor inom synhåll från en aktiv vulkan.

Det är väl de kriterier som krävs för en bra vandringsägen, ett event som sker sällan, okunskap om mekanismerna bakom eventet och att storyn vandrar via människor mun till mun, helst med några generationer emellan eventet och tiden för nertecknandet så att det inte finns några levande ögonvittnen kvar.

Så bildas myter. Jag påstår inte att detta är en sådan, men nog verkar det mycket troligare att gud är naturliga fenomen som skrämde människor än att det är allsmäktige rymdpappan, (Som inte visat sig på väldigt länge), inte ens för att bränna ner städer som tror på andra gudar.

Nä, det är nog enklare än så, naturkatastrofer och krig, det är ju bra att ha en gud att skylla på då. Bush fick ju t.ex order från gud att invadera Irak. Perfekt! Vem av de miljontals kristna idioter i USA ska ifrågasätta det!?

Citat:
Gud/guds vilja kan helt enkelt manifistera sig i eldslågor. Eldslågor producerar också rök, vilket passar väl till hands då rök åker uppåt (Gud finns naturligtvis ovanför; höjd är en statussymbol. Se t ex engelskans "humility", av latinets "humilis", som i sin tur kan kopplas till humus, "mark"; den som underger sig och är ödmjuk är nära marken medan den högt uppsatte är högt uppe...kanske på en vulkan?). Att tala om Gud med sådana metaforer och bilder tror jag kanske snarare har koppling till detta än att Gud skulle ha varit en vulkan från början.

Guds vilja kan inte manifestera i någonting för utom i okunskap.
Citera
2010-05-12, 11:52
Bannlyst
Citat:
Nä, det är nog enklare än så, naturkatastrofer och krig, det är ju bra att ha en gud att skylla på då. Bush fick ju t.ex order från gud att invadera Irak. Perfekt! Vem av de miljontals kristna idioter i USA ska ifrågasätta det!?

Guds vilja kan inte manifestera i någonting för utom i okunskap.

Jag vet inte om vi lever i samma värld men typ hela världen ifrågasatte Bush intåg i Irak. Och dom flesta reagerade när han kallade det för korståg. Maktens människor har alltid använt Gud som redskap för sin idioti. Ditt "det är ju bra att ha en gud att skylla på" känns väldigt gammalt och inte ens bra heller.

Jag vet inte vad du försöker uppnå, men självklart har naturkatastrofer med Gud att göra. Kolla på den nordiska mytologin t ex, dom flesta berättelser där härstammar från naturens fenomen. Men om du ska säga att Gud är en vulkan behöver du mer än en vers, och kanske inte använda saga-argumentet mot den som visar en annan vers, för med det argumentet blir din vulkanteori också en saga.

"Guds vilja kan inte manifestera i någonting för utom i okunskap." - Må så vara i din värld, men samtidigt är historiens mest kunniga och framstående vetenskapsmän Gudsmänniskor.
Citera
2010-05-12, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
Jag vet inte om vi lever i samma värld men typ hela världen ifrågasatte Bush intåg i Irak. Och dom flesta reagerade när han kallade det för korståg. Maktens människor har alltid använt Gud som redskap för sin idioti. Ditt "det är ju bra att ha en gud att skylla på" känns väldigt gammalt och inte ens bra heller.

Världen, ja! Hemma opinionen i USA Nej!

Citat:
Jag vet inte vad du försöker uppnå, men självklart har naturkatastrofer med Gud att göra. Kolla på den nordiska mytologin t ex, dom flesta berättelser där härstammar från naturens fenomen. Men om du ska säga att Gud är en vulkan behöver du mer än en vers, och kanske inte använda saga-argumentet mot den som visar en annan vers, för med det argumentet blir din vulkanteori också en saga.

Om det är som du påstår, att gud har med naturkatastrofer att göra, då är självklart din gud i så fall en ebarmelig ond gud! Och du är en person som kan tro på en ondskefull gud! Bara det visar ju kristendomens ondska.

Nu är det ju faktiskt bevisat och förklarat att naturkatastrofer har högst naturliga förklarningar, och att er så kallade gud inte har ett skit med saken att göra!

Och att du tar upp den nordiska mytologin är ju intressant, de hade ingen aning om vad åska var, så de trodde det var en gud (känns det igen). Skylla på gud när man ej har riktiga svar gör ju folk som tror på den bibliska mytologin också.

Saga argumentet? Har du några som helst bevis att GT skulle vara något annat än just en saga?

Citat:
"Guds vilja kan inte manifestera i någonting för utom i okunskap." - Må så vara i din värld, men samtidigt är historiens mest kunniga och framstående vetenskapsmän Gudsmänniskor.

Vad sägs om att du nämner tre troende nobelpristagare? Att de vetenskapsmännen som verkade under medeltiden var "troende" beror mest på att de skulle blivit mördade om det inte sa att de var det. Gallileo höll ju katolikerna i husarrest för att han kom på att jorden snurrade runt solen.

Glöm att de mest framstående vetenskapsmännen var guds människor, testa att hitta tre troende nobelpristagare i kemi eller fysik.
Citera
2010-05-12, 13:55
Medlem
Citat:
De gick väl jävligt långsamt, moses var ju inte direkt snabb.
Hur långsamt kan man möjligtvis gå? Vet du från vilket avstånd man kan se en vulkan?
Citera
2010-05-12, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
Hur långsamt kan man möjligtvis gå? Vet du från vilket avstånd man kan se en vulkan?

40 år tog det ju för moses att gå från Egypten och hem det är cirka 38 mil, så han kan gå ganska långsamt.

Man kan se askmoln och lavaflöden på väldigt långt avstånd. Beroende på hur hög vulkanen är och hur kraftigt utbrottet är. Men minst från 20 mil.
Citera
2010-05-12, 15:03
Bannlyst
Citat:
Världen, ja! Hemma opinionen i USA Nej!

Om det är som du påstår, att gud har med naturkatastrofer att göra, då är självklart din gud i så fall en ebarmelig ond gud! Och du är en person som kan tro på en ondskefull gud! Bara det visar ju kristendomens ondska.

Nu är det ju faktiskt bevisat och förklarat att naturkatastrofer har högst naturliga förklarningar, och att er så kallade gud inte har ett skit med saken att göra!

Och att du tar upp den nordiska mytologin är ju intressant, de hade ingen aning om vad åska var, så de trodde det var en gud (känns det igen). Skylla på gud när man ej har riktiga svar gör ju folk som tror på den bibliska mytologin också.

Saga argumentet? Har du några som helst bevis att GT skulle vara något annat än just en saga?

Vad sägs om att du nämner tre troende nobelpristagare? Att de vetenskapsmännen som verkade under medeltiden var "troende" beror mest på att de skulle blivit mördade om det inte sa att de var det. Gallileo höll ju katolikerna i husarrest för att han kom på att jorden snurrade runt solen.

Glöm att de mest framstående vetenskapsmännen var guds människor, testa att hitta tre troende nobelpristagare i kemi eller fysik.

Snacka om att läsa in helt fel. Människor har i alla tider trott att naturens fenomen har varit Guds fenomen. Det är väldigt få troende som förnekar naturkatastrofers naturliga orsaker? Vad söker du?

Vill du säga att jag tror på en ond Gud, gör det. I mina ögon är det inte Gud som är ond, utan människan som gör onda handlingar. Många säger att naturkatastrofer är moder naturs sätt att säga åt oss att sluta förstöra jorden, i mina ögon är det som du säger att skylla på Gud.

Själv ser jag naturkatastrofer som tragedier och tillfällen att värdesätta våra liv och visa tacksamhet för varann.

Hela grejen med tro är ju att man tror eftersom man inte har bevis. Men vissa berättelser i GT har källor så allt är inte påhittat.

Religiösa vetenskapsmän... Einstein var väl jude t ex.

Du slåss mot väderkvarnar
Citera
2010-05-12, 15:23
Bannlyst
Citat:
Snacka om att läsa in helt fel. Människor har i alla tider trott att naturens fenomen har varit Guds fenomen. Det är väldigt få troende som förnekar naturkatastrofers naturliga orsaker? Vad söker du?

Att bronsåldersmänniskor utan någon förståelse av naturen skyller naturkatatrofer på gud är förståeligt. Men att på tvåtusentalet påstå något sådant är stenkorkat.

Citat:
Vill du säga att jag tror på en ond Gud, gör det. I mina ögon är det inte Gud som är ond, utan människan som gör onda handlingar. Många säger att naturkatastrofer är moder naturs sätt att säga åt oss att sluta förstöra jorden, i mina ögon är det som du säger att skylla på Gud.

Naturkatastrofer har förekommit i alla tider, till och med innan ens människor existerade, så vem var det som gjorde onda handlingar innan människan fanns?

Citat:
Själv ser jag naturkatastrofer som tragedier och tillfällen att värdesätta våra liv och visa tacksamhet för varann.

Att naturkatastrofer är tragiska kan jag hålla med om, men om din allsmäktige gud ligger bakom dem som du påstår, då är det ren illvilja. I och med att naturkatastrofer slår blint mot alla som råkar befinna sig i just det området, kan din gud knappast vara en rättvis gud. Utan en jävla gris rent ut sagt! Inte speciellt smart heller, stendum precis som människorna som uppfann honom antagligen.

Citat:
Hela grejen med tro är ju att man tror eftersom man inte har bevis. Men vissa berättelser i GT har källor så allt är inte påhittat.

Nämn en!

Citat:

Jag är född kristen, det innebär inte att jag är kristen, Einstien var född jude, det innebär inte att han är Jude!

Citat:

Jaså, det är många troende på detta forum, men du Flygande Mattan och Död och Återfödd är nog de mest korkade. Det märktes från första inlägget att du inte har några som helst argument.
Citera
2010-05-12, 15:29
Medlem
Citat:

Einstein var jude men inte TROENDE!

Vilka historier i GT har källor som bevisar att de är sanna? Om din gud är allsmäktig och skapade jorden så är guden ansvarig för naturkatastrofer.. ja..? Många troende anser att guden straffar människor genom naturkatastrofer...men ett rätt har du! Tro utan bevis är nog ett måste...
Citera
2010-05-12, 16:22
Medlem
Citat:

Einstein sade "Gud är bara "barnslig vidskepelse" och judarna är inte alls hans utvalda folk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in