2010-05-12, 07:15
Medlem
Sammanfattning

Brottsplats: Artillerigatan 26, centrala Härnösand
Tidpunkt: 18-tiden

Gärningsman: Det diskuteras i tråden om gärningsmannen är "RN", tidigare i tråden var de flesta mer inriktade på att "LGLS" skulle vara gärningsman.

Brottsoffer: Björn N. på 15 år, Linnea N. på 13 år (ej 100% säkert, men dessa tros vara barn till MN*). Även en medelåldersman vars namn ännu inte tagits reda på.

*MN = kvinnan som bor på Artillerigatan 26 med LGLS.

På artillerigatan 26 bor det, enligt Ratsit (som INTE skriver upp minderåriga?) RN (21 år), MN (52 år) och LGLS (62 år). Dessa är säkra uppgifter.
Citera
2010-05-12, 07:20
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Inte pappersupplagan men väl nätartikeln har fått sig en större uppdatering. Dock inget nytt för oss.

Edit: För att klargöra, jag har inte läst pappersupplagan så jag vet inte vad som står där.
Right. Måste ha skett nyss.

Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bett
Inte mycket som vi redan inte visste, men det står en del om barnen, ganska sorglig läsning. Kvinnan har tydligen tre barn och nu är två av dem döda, det är bara äldste sonen kvar. Kvinnan hade kommit till hemmet, gående med sin cykel och omhändertogs av en präst.

En bekant till familjen är fundersam över hur den 62-årige mannen, som är tystlåten och fysiskt vek, kan ha dödat barnens biologiske far som tydligen var storvuxen och muskulös.

En kollega till barnens biologiske far, sa att det var faderns tur att ha barnen hos sig och denne kollega har noterat, efter att i natt ha vakat utanför barnens fars hus, att han är försvunnen.

M a o är risken stor att han är det tredje offret.
Ajaj, stackare, varken du eller jag noterade att de uppdaterat på nätet nyss så du fick skriva en del i onödan... ah well, matnyttigare än att bara läsa citat i alla fall. Och jo, MB är garanterat det tredje offret.
Man får tacka för bra info under natten, förresten!

Kollade en sväng på Verdens Gang, som Aftonbladet refererar till på ett ställe. Dock fanns inget nytt där - förutom uppgiften från polisen om utspridda kroppar, den har ju varit uppe här tidigare dock.

OT: tycker det känns lika märkligt varje gång jag läser en norsk tidning efter en riksnyhet i Sverige och ser dem smaska upp minst lika stora rubriker som våra blaskor. Händer det verkligen så lite i det där landet?

Citat:
Ursprungligen postat av MrColon
Gärningsman: Det diskuteras i tråden om gärningsmannen är "RN", tidigare i tråden var de flesta mer inriktade på att "LGLS" skulle vara gärningsman.
Även jag och andra med magkänsla för RN får nog tillstå att det trots allt objektivt sett är troligare att LGS gjort detta. RN:s bortavaro gör det ju dock ganska tacksamt att spekulera...
Citera
2010-05-12, 07:24
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatlogiker
Hejsan, eftersom det verkar vara fritt fram för spekulationer så tänkte jag komma med några galna ideer.
Mina hypoteser utgår från att den anhållne också är den skyldige.

Hypotes:

1. Han har besudlat nån av ungarna, och nånting händer så att ungen berättar detta för pappan. Han får panik och yxar hela familjen. Dumpar bil med mordvapen och RNs lik någonstans i hopp om att RN ska få skulden.(jag utgår från det jag tidigare läst om att RN saknades)

2. Han får order av morsan att bevisa sin kärlek genom att göra sig av slynglarna och exet som hon tycker "cramps her style", eller kanske för att inkassera livförsäkringen så att de får lite extrapengar att skänka till sitt petproject moskebygget.

Dessa scenarion kan tyckas vara fullständigt idiotiska, men det hemska är ju att sinnessjukare saker faktiskt har inträffat.

I det här läget är allt tänkbart och jag måste medge att jag har tänkt mycket i liknande banor som ditt scenario nummer 1.

T ex att flickan avslöjade till sin biologiske far att styvpappan hade tafsat eller förgripit sig på henne och att helvetet bröt loss efter det. Är det så lär det bli svårt att få fram sanningen, för även om det visar sig att styvpappan är GM och erkänner eller blir överbevisad som skyldig, så lär han knappast skryta om den saken. Man får hoppas på dagboksanteckningar eller liknande saker.

Mordvapnet lär vara kniv och inte yxa.
Citera
2010-05-12, 07:29
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Right. Måste ha skett nyss.

Ajaj, stackare, varken du eller jag noterade att de uppdaterat på nätet nyss så du fick skriva en del i onödan... ah well, matnyttigare än att bara läsa citat i alla fall. Och jo, MB är garanterat det tredje offret.
Man får tacka för bra info under natten, förresten!

Kollade en sväng på Verdens Gang, som Aftonbladet refererar till på ett ställe. Dock fanns inget nytt där - förutom uppgiften från polisen om utspridda kroppar, den har ju varit uppe här tidigare dock.

OT: tycker det känns lika märkligt varje gång jag läser en norsk tidning efter en riksnyhet i Sverige och ser dem smaska upp minst lika stora rubriker som våra blaskor. Händer det verkligen så lite i det där landet?

Även jag och andra med magkänsla för RN får nog tillstå att det trots allt objektivt sett är troligare att LGS gjort detta. RN:s bortavaro gör det ju dock ganska tacksamt att spekulera...

Ja, det verkar som om min källa hade koll på det mesta, men jag blir lite nyfiken hur h*n, Aftonbladet och Expressen tydligen gjorde samma tabbe när de påstod att familjen bara hade bott i huset i ett par år.
Citera
2010-05-12, 07:37
Medlem
Tuesdays avatar
Polisens svar på frågan om de har någon mer misstänkt är - Det kan jag inte svara på.

(på SVT:s Mittnytt)

Mycket tycks vara oklart.
Citera
2010-05-12, 07:42
Medlem
Jag tror inte heller att RN är ett brottsoffer. Polisen verkar mer eller mindre veta att det är 60-åringen som har gjort det, och det skulle jag också tro. Mordet är förmodligen väldigt lättlöst och polisen vet nog redan i princip vad som hänt. Det är ett gräl som gått snett, kanske alkohol inblandat eller bara en lång tid av oro inom familjen eller dylikt och smågräl som exploderat denna kväll.

Mannen som är misstänkt hittades trots allt blodig. Sedan att han mördat tre personer på grund av ett gräl är såklart i sig väldigt otroligt, men det måste ha slagit slint, rejält.
Citera
2010-05-12, 07:43
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Polisens svar på frågan om de har någon mer misstänkt är - Det kan jag inte svara på.

(på SVT:s Mittnytt)

Mycket tycks vara oklart.
Holy crap! En "no comments" säger onekligen rätt mycket ibland. Måste kolla tonfallet...
Citera
2010-05-12, 07:53
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatlogiker
Hejsan, eftersom det verkar vara fritt fram för spekulationer så tänkte jag komma med några galna ideer.
Mina hypoteser utgår från att den anhållne också är den skyldige.

Hypotes:

1. Han har besudlat nån av ungarna, och nånting händer så att ungen berättar detta för pappan. Han får panik och yxar hela familjen. Dumpar bil med mordvapen och RNs lik någonstans i hopp om att RN ska få skulden.(jag utgår från det jag tidigare läst om att RN saknades)

2. Han får order av morsan att bevisa sin kärlek genom att göra sig av slynglarna och exet som hon tycker "cramps her style", eller kanske för att inkassera livförsäkringen så att de får lite extrapengar att skänka till sitt petproject moskebygget.

Dessa scenarion kan tyckas vara fullständigt idiotiska, men det hemska är ju att sinnessjukare saker faktiskt har inträffat.
Scenario 1 låter väl inte helt otroligt kanske.

Scenario 2: Tidigare fick man inte ta ut smaskiga livförsäkringar på sina barn i Sverige, utan endast en dödsfall försäkring upp till ett basbelopp som begravningshjälp - så om inte lagen ändrats eller det går att komma runt det på det något sätt, så faller ju den teorin.

Det verkar ju också som ett ganska idiotiskt tillvägagångssätt eftersom det innebär att frun då skulle få pengarna och han fängelse -- lite väl självuppoffrande kan man tycka.
Citera
2010-05-12, 07:56
Medlem
För alla er som spekulerar kring offer så kan jag säga med all säkerhet att det är Björn och Linnea. Varför? För att det är vad som sägs på skolan de går på och tydligen är folk ledsen där också.
Citera
2010-05-12, 07:58
Medlem
Shoplifters avatar
http://allehanda.se/start/harnosand/...kar-till-brott
Ny notis för 9 minuter sedan, det står dock inget av värde.
Citera
2010-05-12, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrColon
Jag tror inte heller att RN är ett brottsoffer. Polisen verkar mer eller mindre veta att det är 60-åringen som har gjort det, och det skulle jag också tro. Mordet är förmodligen väldigt lättlöst och polisen vet nog redan i princip vad som hänt. Det är ett gräl som gått snett, kanske alkohol inblandat eller bara en lång tid av oro inom familjen eller dylikt och smågräl som exploderat denna kväll.

Mannen som är misstänkt hittades trots allt blodig. Sedan att han mördat tre personer på grund av ett gräl är såklart i sig väldigt otroligt, men det måste ha slagit slint, rejält.

Jo, polisen brukar ju sköta sig bra!

När det handlade om "arbogamorden" då följde man magkännslan och grep direkt helt fel "GM"
Citera
2010-05-12, 08:00
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Scenario 1 låter väl inte helt otroligt kanske.

Scenario 2: Tidigare fick man inte ta ut smaskiga livförsäkringar på sina barn i Sverige, utan endast en dödsfall försäkring upp till ett basbelopp som begravningshjälp - så om inte lagen ändrats eller det går att komma runt det på det något sätt, så faller ju den teorin.

Det verkar ju också som ett ganska idiotiskt tillvägagångssätt eftersom det innebär att frun då skulle få pengarna och han fängelse -- lite väl självuppoffrande kan man tycka.

2. När? Specificera gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in