2010-05-19, 11:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
OT raderat, och tipset är att om man ger sig på att rätta någons stavning så bör man först vara helt säker på att det faktiskt är felstavat. Synpunkter och reflexioner tas i PM.

// Mod
Citera
2010-05-19, 11:52
Medlem
Tråden om branden i Sollefteå är uppe igen, det har som tidigare nämnts observerats en vit Jetta.
https://www.flashback.org/t1195314
Citera
2010-05-19, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Morden skedde inomhus och på altanen, men Ragnar släpade ner alla kroppar i källaren, inklusive den 120 kg tunge Mats.

Ute på gården precis vid parkeringen är det en stooor blodpöl, 10-15 meter från huset.
Mats attackerades där, sedan släpades ner i källaren.
Citera
2010-05-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCP
Ute på gården precis vid parkeringen är det en stooor blodpöl, 10-15 meter från huset.
Mats attackerades där, sedan släpades ner i källaren.

Tack!
Fick uppgift om altanen, men det var ju förstås från kvällstidning.
Citera
2010-05-19, 14:19
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Edit; Mamman flyttade direkt från Häggdånger till huset i stan. RN ska ha bott kvar med sin gamla familj i två år.

Fast...handen på hjärtat, vad vet vi om att RN bodde kvar hos MB? En annan uppgift har ju gjort gällande att han levde med sin far på landet utanför H-sand. Jag är åtminstone försiktig med att ta MB-boendet som en sanning. Kanske vistades RN emellanåt hos honom och halvsyskonen, och grannar har sagt till journalister att RN bodde där? Rapporteringen tenderar att ibland bli rätt missvisande i dessa fall. Inte ens folkbokföringen är att lita på kan konstateras efter exempelvis Arbogatråden (sambon bodde med mamman och barnen fast han fortsatt att vara skriven på sin gamla adress).

Medierna borde uppmärksamma de grova sakfelen i främst kvällspressen som dessutom inte rättas i efterhand. Ett exempel är hur flera medier efter förrförra helgens dubbelmord av två barn i Falköping gick ut med uppgiften att mamman just hade fått ensam vårdnad innan pappan sköt båda barnen och sig själv. Det skedde en helg, och media förlitade sig på bekanta, skolföräldrar, grannar och släktingar till de mördade barnen. Dessa hade fått för sig att mamman hade fått vårdnaden bara för att mamman hade tilldelats boendet av tingsrätten. En stor skillnad.

När det nästföljande vardag kom fram att föräldrarna hade fortsatt gemensam vårdnad hade rapporteringen avtagit och kvällstidningarna, som fortsatt någon dag till, rättade inte de tidigare inkorrekta uppgifterna. Sanningen kom att bli att pappan begick mordet för att mamman fick vårdnaden - som om tvisten var avgjord. Detta ledde främst till att granskning av socialtjänst och tingsrätt, som fattat det märkliga beslutet att låta pappan ha fortsatt vårdnad, uteblev. Som om prestige (ej rätta att de braskande rubrikerna innehöll sakfel) gick före granskning av inblandade myndigheter, som rätt uppenbart inte hade tagit varningssignalerna om pappans uttalade och dokumenterade (själv)mordsplaner på allvar.
Citera
2010-05-19, 14:24
Medlem
Gick förbi en kiosk och såg på AB:s förstasida en rubrik som löd: "Ragnar fick bo i källaren" el.dyl.
Hade inga småpengar, någon som läst och kan berätta vad det handlar om?
Citera
2010-05-19, 14:52
Medlem
alleuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosma
Gick förbi en kiosk och såg på AB:s förstasida en rubrik som löd: "Ragnar fick bo i källaren" el.dyl.
Hade inga småpengar, någon som läst och kan berätta vad det handlar om?

"Han valde själv att flytta till gillestugan i källaren" - ganska vanligt bland äldre hemmaboende barn. Vill vara för sig själva, ha en egen ingång osv...

Blaskans löp och rubrik gav nästan Fritzle-vibbar.
Citera
2010-05-19, 14:55
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosma
Gick förbi en kiosk och såg på AB:s förstasida en rubrik som löd: "Ragnar fick bo i källaren" el.dyl.?

Även om det är en tidningsrubrik så pekar det mot att uppmärksamheten bör riktas mot personerna i den spretiga familjen och deras bidrag till det inträffade; se min psykolog! Jag är trött på all spekulation av actionkaraktär kring blodstänk, pölar och annan djävulskap, för i det ligger inget av förklaringen.
Senast redigerad av tigrispanthera 2010-05-19 kl. 14:59.
Citera
2010-05-19, 14:55
Medlem
Kanske detta från www.svenskamord.se

Citat:
Många upplevde Ragnar som inbunden och avståndstagande. Men han fann tryggheten i en liten krets av nära vänner. Varje sommar åkte gänget iväg till en stuga tillsammans. Vi var där i somras som vi brukar. Då var Ragnar med och jag uppfattade honom precis som vanligt, säger en av kompisarna.

Men gänget var på väg att splittras. Pojkarna var på väg in i vuxenlivet och ville bort från hemstaden. Alla utom Ragnar som inte hade någonstans att ta vägen. Han hade fortfarande inte avslutat sin gymnasieutbildning. Kontakten mellan oss blev mer sporadisk. Vi hördes mest via datorn, säger en av vännerna. Ragnars liv blev allt mer isolerat. Han bodde på källarplanet i huset med mamman, hennes nye man och syskonen i Härnösand. Men han tillbringade mycket tid på sin pappas ensligt belägna gård några mil utanför staden. Där hade han fortfarande en trofast vän. Fårhunden Jullo.

Verkar komma från Aftonbladets plus-sida.
Citera
2010-05-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleux
"Han valde själv att flytta till gillestugan i källaren" - ganska vanligt bland äldre hemmaboende barn. Vill vara för sig själva, ha en egen ingång osv...

Blaskans löp och rubrik gav nästan Fritzle-vibbar.

Det var en riktigt löjlig rubrik i tidningen " Han levde i källaren.." När man sedan läser artikeln framkommer det att han själv valt att bo där som de flesta lite äldre hemmaboende ungdomar vill. En släkting beskriver honom som ganska udda. Tittade ingen i ögonen och släppte ingen in på livet. Han verkade varken bry sig om sin omgivning eller sina medmänniskor. En vän till R ger en annan bild och menar att han ville vara en del av familjen, men kände sig åsidosatt. R var ledsen för han hamnade i skymundan.När hans småsyskon åkte bort fick han ibland stanna hemma.

Till hösten planerade han att resa till Spanien för att studera spanska under 13 veckor och bo i en värdfamilj. Resan är nu avbokad av någon. Kursen kostade över 18000 kr och handpenning var betald.

I artikeln står att R hade försökt gömma sina syskon under sin säng, men när det inte gick så försökte han täcka över offren. Oklart var i villan attacken skedde. Efter morden på syskonen mördade han sin styvpappa utomhus och släpade ner honom i källaren via en sidoingång.

Det var en liten sammanfattning av artikeln som gav mig gåshud.
Citera
2010-05-19, 15:39
Medlem
euphorias avatar
Alltså det verkar ju som att gärningsmannen är en autistisk person såvida inte media försöker framställa honom som det. Jag har inte direkt hängt med så jättemycket i tråden dock men det har väl med stor sannolikhet redan nämnts.

Jag är själv milt autistisk. Om någon har frågor relaterat till ämnet utifrån det så svarar jag gärna om det kan vara relevant för tråden. PMa för säkerhets skull.
Citera
2010-05-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Alltså det verkar ju som att gärningsmannen är en autistisk person såvida inte media försöker framställa honom som det. Jag har inte direkt hängt med så jättemycket i tråden dock men det har väl med stor sannolikhet redan nämnts.

Jag är själv milt autistisk. Om någon har frågor relaterat till ämnet utifrån det så svarar jag gärna om det kan vara relevant för tråden. PMa för säkerhets skull.

Det har nämnts att han ev har Aspergers, men det har inte framkommit några bevis på att han skulle ha en diagnos.AS är ju en form av autism, så javisst verkar han i så fall vara en autistisk person.

Jag har träffat en hel del människor med AS och alla är så olika.Från det att man knappt märker något till väldigt grava handikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in