2010-05-16, 23:07
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Är helt övetygad om att Ragnar känt sig sviken. Hans mamma lämnade honom hos sin styvfar, som fick nya barn. Naturligtvis kände han mer för dem, vilket han märkte. Modern till dessa barn torde inte hyst några moderliga kännslor för Ragnar. Utan att försvara hans dåd tycker jag synd om Ragnar.

Det var fint sagt, som jag samtycker i.
Citera
2010-05-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Jo, hänvisar till mitt inlägg tidigare ikväll. Jag ska nog vara glad över att min uppväxt inte tilldrog sig i Knäckebröhult. Vågar knappt tänka på vad som hänt om jag märkt att folk behandlat mig så, och inte som man gjorde i Stockholmsförorter (efter omständigheterna okej).
Fast jag ifrågasätter å min sida det patetiska i att du töntstämplar en elev som uppfattat Ragnar som social. Allehanda kanske bestämt sig för att inte måla ut killen som ett asocialt freak det första de gjorde, och hellre ville plocka citat hos de som hade bra och sympatiska saker att säga om honom? Klart det i så fall går att hitta någon som ansåg honom vara social. Det har vi ju exempel på bara i den här tråden. Och så kan det ju faktiskt vara så att de som ville antyda att de minsann kände på sig att detta skulle hända inte var särskilt sugna på att delta i något monsterskapande (dåligt samvete?) och att det inte fanns några sådana citat att plocka i det läget.
Sammanfattningsvis tycker jag det är trist att du ger uttryck för exakt samma bymentalitet som du blir "aggressiv much" när du tänker på.

Det finns ju en relativt stor skala mellan att påstå att någon är social och att stämpla den som asocial. Jag är bara redigt less på att såfort man ska presentera en person, oavsett den är död, häktad, skadad eller försvunnen, så heter det alltid att personen är social och glad, även om alla i närheten märkte att personen mådde piss eftersom folk skrek skit om en (detta skedde såvitt jag vet inte i Ragnars fall, talar snarare om de utstötta barn som tar livet av sig och sen låtsas folk som att de inte visste att något var fel). Jag har inte sagt att man ska måla ut någon på ett negativt sätt heller men man behöver inte överdriva.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Men nu skrev ju inte (vem det nu var som skrev det) att det handlade om ett utanförskap i familjen, utan i allmänhet hade han väl svårt för det sociala spelet, och det lär nog ha gällt både hemma och i familjen. Alternativt så ansåg han att familjen BORDE ha varit hans stöd när ingen annan var det, men de kanske hade fullt upp med hans sjuka lillebror och därmed kände han sig bortträngd och utanför hemma också.

Det är med att nån skulle väntat på det köper jag däremot inte. Det är några som sagt att "tja, alltså det är väl inte HELT konstigt, han har alltid varit lite skum", men de flesta hade föreställt sig att han skulle råka ge nån en käftsmäll alternativt begå självmord. Ingen hade väntat sig ett mord överhuvudtaget som jag känner.

OK, då skulle han varit mobbad och utanför i samhället och utsett familjen till sin syndabock som fick sota för detta. Ja, det är väl möjligt antar jag, men de flesta av oss har nog trott att familjen var mer "direkt ansvarig" än så. Det skulle ju onekligen göra att de anklagelser som riktats mot mamman faller.
Citera
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Där har du helt rätt. Ta inte min skrivning så bokstavligt, förstå att "bomb" i en förhandling kan bygga på en enda intelligent slutsats och det gäller inte bara från åklagaren utan även i den andra riktningen.

I tidernas begynnelse var jag instämd för grov medicinsk rattfylla och ovan vid ett sådant mål var jag mycket ängslig trots att jag var i det närmaste oskyldig. Min advokat "Thompa" sa lugnande att han förberedde en liten överraskning för åklagaren.

Rättegångsdagen hade åklagaren kallat in sex poliser som vittnen och han drog på som fan. Sedan fick "Thompa" chansen och efter inledande artigheter kom överraskningen. Det var en enda frågande mening som avslutades med " ... hur kan åklagaren förklara att polismännen beordrade min klient att i egen bil köra till polishuset?" Det var en djävla bra fråga, för den avslutade förhandlingen.

Advokater har friare händer än åklagare. Du kan ju själv tänka dig vad din advokat hade sagt om åklagaren dragit fram ett tidigare okänt trumfkort ur rockärmen under pågående förhandling. Det hade krävts ajournering och skrivits inlagor om undanhållande av bevis och gud vet vad.
Citera
2010-05-16, 23:18
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Jag har inte sagt att man ska måla ut någon på ett negativt sätt heller men man behöver inte överdriva.
Håller med, men lacka i så fall på din ängsliga lokalblaska. Inte på uppgiftslämnarna. Deal?
Citera
2010-05-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Möjligen kände sig pojken sviken. Kanske hyste styvpappan mer kärlek t sina barn. Möjligen visade inte hans mamma tillräckligt med kärlek t sin förstföddde son. MEN - kom igen! Från detta till att MÖRDA nästan hela sin familj. Ragnar hade en pappa som säkert älskade honom. Även en mor som säkert älskade honom. Han hade mer än många andra har i vårt samhälle idag. Jag tror faktiskt att Ragnar älskade sig själv lite för mycket. Å det e inge bra. Hans ego måste ha varit alltför stort, han måste ha sett sig själv som något jäkla offer - ingen älskade honom.... bla bla bla......
Jag är ledsen.... går inte på det......
RAGNAR är för mig en kallblodig mördare som skall till fängelset. Omedelbums. No Mercy.
Jag är fullständigt övertygad om att Ragnar inte kommer dömas till Rättpsykiatrisk vård då han i lagens mening inte är psykiskt sjuk, eller var det då han begick morden. Han må vara mycket störd, empatiskt och känslomässigt, alltså vara djupt personlighetsstörd, men det hjälper inte..... Denna man, tror jag, kommer dömas till många år i fängelse. Helt rätt.
Han har heller inte varit i Chile. Kanske på en kortare båtresa i några dagar för att lura sin familj. Men Chile i tre veckor, pff.... finns inte på kartan.
Må hans familj som är kvar i livet klara av denna svåra tid..... hur dom nu ska klara av att gå vidare..... Det är DOM jag lider med nu.

Vad baserar du det på? Att man "borde" ha det? Jag har en mamma och en pappa, och jag kan rakt av säga att min pappa inte älskar mig, då han i åtskilliga år tjatat om att min mamma borde ha aborterat mig. Min lillebror däremot tycker han om.

Jag förstår delvis ditt tänk, men du kan inte anta att Ragnar hade kärleksfulla föräldrar. Hade han haft det hade någon av dem tidigare noterat att allt kanske inte stod rätt till hos deras pojk och skaffat en barnpsykolog åt honom till att börja med, för svar ja, det märktes redan i unga år att han inte var riktigt som alla andra. Inte särskilt negativt, mest annorlunda.

Känns lite obehagligt att du dömer en potentiellt mycket sjuk människa utan att veta ett skvatt om honom eller hans tillvaro. Du bara utgår ifrån hur du tycker att saker är.
Citera
2010-05-16, 23:20
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Advokater har friare händer än åklagare. Du kan ju själv tänka dig vad din advokat hade sagt om åklagaren dragit fram ett tidigare okänt trumfkort ur rockärmen under pågående förhandling. Det hade krävts ajournering och skrivits inlagor om undanhållande av bevis och gud vet vad.

Jepp, men någon fördel skall väl den fattige ha!

Ps. Oss erfarna emellan, har du slutat upp med att slå små barn på örat?
Senast redigerad av tigrispanthera 2010-05-16 kl. 23:25.
Citera
2010-05-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
OK, då skulle han varit mobbad och utanför i samhället och utsett familjen till sin syndabock som fick sota för detta. Ja, det är väl möjligt antar jag, men de flesta av oss har nog trott att familjen var mer "direkt ansvarig" än så. Det skulle ju onekligen göra att de anklagelser som riktats mot mamman faller.

Det kan ju vara så enkelt att det är en kombination av båda. Det ena utesluter på intet sätt det andra, och känner man sig t.ex utstött hemma så brukar det visa sig på ens sociala förmåga också och vice versa.
Citera
2010-05-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Håller med, men lacka i så fall på din ängsliga lokalblaska. Inte på uppgiftslämnarna. Deal?

Kan jag inte få lacka på båda då? Lokaltidningen har ju svårt att veta vad som är sant och inte sålänge inte skribenten känner Ragnar själv (och borde naturligtvis därför hålla sig ifrån att bedöma folk på något sätt överhuvudtaget), medan uppgiftslämnaren skulle kunna sluta vara en falsk skit?
Citera
2010-05-16, 23:23
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Hur människor uttrycker sig.

Oavsett vad en människa säger, skall man försöka urskilja nyanserna och sedan värdera informationen, oavsett om det är en trashank eller en kung. Tänk bara hur vi uttrycker oss här på tråden när vi blir förbannade eller störda eller när vi för en respektfull dialog.

Utanförskapet omfattar hela hans tillvaro, således även utanför familjen

I detta fall fälls omdömet av en mycket trovärdig person, som skulle säga något helt annat framför Mitt-nytts kamera. Jag vet inte och jag tror inte att det är så, men det kunde vara så att min sagesman’s hustru är väninna till syskonens mamma och barnen är skolkamrater med någon av offren eller GM. Då är det lite känsligt kan man säga, samtidigt som kravet på sanning är viktigt för förståelsen. Ta nu för fan inte detta som annat än en exemplifiering.
Du vet alltså inte varifrån infon kommer?
Sen undrar jag vad du menar med syskonens mamma...RN och syskonen har samma mamma, så menar du RNs mamma då?
Citera
2010-05-16, 23:26
Medlem
Ainsleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakkan
Vet någon hur många stackars 21-åringar i Sverige som heter Ragnar? Ett skäl så gott som något att bli trippelmördare.
17 Ragnar (tilltalsnamn) födda 1988 och 1989 + en Carl-Ragnar
Citera
2010-05-16, 23:29
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakkan
Vet någon hur många stackars 21-åringar i Sverige som heter Ragnar? Ett skäl så gott som något att bli trippelmördare.
Mycket OT, men varför är det skämmigt att heta Ragnar på 2010-talet? Namnet har gamla anor i skandinavien och bars av jarlar och andra hövdingar under vikingatiden. Läsning om Ragnar Lodbrok:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Lodbrok

Blir man retad om man heter Birger eller Ingvar också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in