2010-05-14, 20:40
Medlem
Skidaddles avatar
Vem har vem på facebook? Jag tycker det är ganska intressant att se vilka familjemedlemmar som har vem av dom andra på sina vänlistor, för jag tror det säger ganska mycket om deras inbördes personliga relationer. Alla är öppna, utom BN, där vänlistan inte är offentlig. RN:s hela facebookprofil verkar vara helt borttagen, men någon kanske har print screenat vänlistan och lagt upp den nånstans?

I vilket fall, vem har vem på fejjan?

LGS: Har sina egna barn samt MN på sin vänlista.

MN: BN, LN, LGS, samt LGS:s dotter.

BN: vänlistan inte offentlig

LN: Har BN och MN på sin lista.

RN: Borttagen. Men någon kanske kommer ihåg vilka namn som fanns där?
Citera
2010-05-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacobell
Jag vet att jag ska sköta mig och läsa igenom alla inlägg....det har förmodligen stått någonstans MEN

-var moderns senaste man hemma när morden skedde?
-varför lämnade mamman kvar Ragnar hos de döda barnens pappa när hon flyttade?
-vilken relation har Ragnar och hans pappa? Vad arbetar Ragnars pappa med?
-är det någon av de inblandade som har en öppen facebook?
-Har läst att modern och den senaste mannen finns på psyket och naturligtvis mår de för jävligt. Hur är det med Ragnars pappa?

Mycket bra frågor som i huvudsak fortfarande saknar svar.

Moderns nya man var HAN som hittade de mördade barnen och deras pappa. Var inte hemma då morden skedde. Han hade blod på kläderna, då han självklart letade efter livstecken på offren vid upptäckt.
Helt klarlagt att han INTE har med morden att göra. Han hade bara oturen att finna samtliga offer. Var även den som kontaktade polisen. Enligt media mår han av förklarliga skäl mycket dåligt.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...t-daligt-skick

Finns väldigt lite info om Ragnars pappa.
Lite mer om den mördade pappan som ger intrycket av en mönstepappa.
Citera
2010-05-14, 20:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
OK, förklara då för mig varför han yxar ihjäl styvpappa 1 som hans mamma hade lämnat för en annan karl. Vari ligger hämnden mot mamman där?

Han är givetvis inte helt rationell i sitt förvirrade tillstånd. Han hatar alla som han anser har svikit honom, eller som han är svartsjuk på och kan ta hämnd på. Mot sin mor har han känslor av både hat och obesvarad kärlek. Därför skonar han henne från direkt våld även om hennes straff därmed blir ännu hårdare. Det är tio gånger vanligare med fadermord än mord på mor jag har ingen bättre förklaring än att navelsträngen aldrig riktigt går av.

Att den biologiska fadern inte drabbas är för att där kanske det inte fann en möjlighet till ett tryggt hem och han såg det, vill inte dit och ansåg sig därför inte heller sviken. Styvfar 2 kan ha varit ljust mot honom och inte heller honom vill han ta hämnd på.

Styvfar 1 hade en god och kärleksfull relation till sina egna barn, kanske den bästa relationen inom hela denna komplexa familjekonstellation.
Där kommer hans svartsjuka in i bilden, han har inte lika god relation till någon man och sämre relation till sin mor än vad styvsyskonen har.

Även om jag kanske är ute på djupt vatten kan man anta att ett mord på någon/några utanför familjen är ett förtvivlat rop från någon som känner sig utstött men som ändå har så starka känslomässiga bindningar att han inte vill ta ut sin förtvivlan direkt på någon inom den stora familjegruppen. Därav kom morden på paret i Brattås att bli en spänningslättand motsvarande vad en mordbrännare kan känna.

Efter några år lite mer vuxen släpper det som hindar honom men hate finns kvar och det har växt, då är han är mogen att ge sig på sin egen familj.

Det är ett helt unikt fall men inte helt omöjligt att se det psykologiska spelet och vad som malt runt och gnagt i pojkens hjärna.
Citera
2010-05-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Vem har vem på facebook? Jag tycker det är ganska intressant att se vilka familjemedlemmar som har vem av dom andra på sina vänlistor, för jag tror det säger ganska mycket om deras inbördes personliga relationer. Alla är öppna, utom BN, där vänlistan inte är offentlig. RN:s hela facebookprofil verkar vara helt borttagen, men någon kanske har print screenat vänlistan och lagt upp den nånstans?

I vilket fall, vem har vem på fejjan?

LGS: Har sina egna barn samt MN på sin vänlista.

MN: BN, LN, LGS, samt LGS:s dotter.

BN: vänlistan inte offentlig

LN: Har BN och MN på sin lista.

RN hade bara ett fåtal vänner .. Ca 30 - 40 och ingen "släkting" dvs varken halvsyskon eller andra närstående , men KAN självklart bero på att han kanske var relativt ny på FB pga det låga "vänantalet"
Citera
2010-05-14, 20:57
Medlem
Idioter som tror att han är massmördare. Självklart var detta en engångsföreteelse. Jag förstår killen och lider med honom något sjukt. Hoppas han blir frisläppt inom 10-15 år och kan starta om på nytt i något annat land. Fyfan för sånna här brott, sympatier både för mördaren och offren så man vet inte vem man ska lägga sitt agg på.
Citera
2010-05-14, 20:57
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDeLux
RN hade bara ett fåtal vänner .. Ca 30 - 40 och ingen "släkting" dvs varken halvsyskon eller andra närstående , men KAN självklart bero på att han kanske var relativt ny på FB pga det låga "vänantalet"

Ja, det var som jag kom ihåg det. Han hade få eller inga familjemedlemmar på sin lista.

Men jag tror inte det beror på att han var ny. Herregud, är man ny addar man väl dom första man springer på, dvs resten av familjen. Nej, det var nog ett eget val, för att markera ett avståndstagande.
Citera
2010-05-14, 20:59
Bannlyst
Personligen skiter jag i om fjanten är psykiskt sjuk. Sådana svin borde avlivas.
Citera
2010-05-14, 21:13
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saulhodson
Idioter som tror att han är massmördare. Självklart var detta en engångsföreteelse. Jag förstår killen och lider med honom något sjukt. Hoppas han blir frisläppt inom 10-15 år och kan starta om på nytt i något annat land. Fyfan för sånna här brott, sympatier både för mördaren och offren så man vet inte vem man ska lägga sitt agg på.

Det ser ut som om du förväxlar massmördare med seriemördare.......men i sak har du rätt, som massmördare avses mördare som tar livet av fler än tre personer vid samma tillfälle
Senast redigerad av Janeman 2010-05-14 kl. 21:16.
Citera
2010-05-14, 21:15
Medlem
Jag tror inte vi kommer att förstå RNs handling förrän mamma M*na kliver in och berättar om bakgrunden till morden. Jag är säker på att hon känner till förmildrande omständigheter. M*na kommer troligen att vilja framställa sonen i bättre ljus tids nog. Detta kommer dock att kasta mörker över henne själv.

Styvfaderns "övergrepp" har troligen inte inträffat under tiden för hans och moderns relation, annars hade M*na säkert inte lämnat RN i styvfadern vård efter att ha träffat man nr3. Tvärtom verkan mamma ha uppfattat styvfaderns kärlek till RN som äkta. Eller så är övergreppen en hemlighet mellan styvfadern och RN. Övergreppen har i vilket fall skett under en känslig del av uppväxten då RN sökt fadersgestalt.

Styvfadern har troligen tagit hämnd på RN för relationsuppbrottet med modern. Att se syskonen fara iväg och bli lämnad ensam har plågat honom varje gång. Styvfadern har tolkat RNs reaktioner som hat och undvikit enskild samvaro med RN, som när han hämtar sina barn. Styvfaderns tidigare kärlek förbyttes i hat och nonchalans. (Detta kan vara hans enda "övergrepp" på RN). Detta har pågått i tre år. De enda personer som utbytt positiva känslor med RN har då varit syskonen.

Om det för RN med morden har handlat om upprättelse kan jag inte förstå att även syskonen bragdes om livet - jag vill tro att RN av barmärtighet ville bespara dem en svår framtid av obehaglig vetskap om RNs utsatthet och avund. Möjligen framkommer även detta ur mammas vittnesmål.

Jag känner troligen som få här inne sorg inte bara för offren utan också för RN i sin miserabla situation.

Är M*na ett offer eller bär hon skuld? Vad menar hon själv? Denna är hennes tunga fråga.

Är RN psykist sjuk? Han har misstolkat sitt egos förvarsmekanism. Flykten har blivit bokstavlig. Han skulle om han var insiktsfullare flyttat hemifrån och kontaktat en kbt-psykolog, via försäkringskassan. Psykiskt sjuk blir han iom morden. Jag tvivlar på att han innan morden var psykiskt sjukare än någon annan svensk tonåring. Bara mer ensam och kvarlämnad.

RN är en synnerligen intellegent person med djup analytisk förmåga och dessutom praktiskt lagd. Hans liv hade just bara börjat. Jag önskar jag hade fått tillfälle att förstå honom mer.

Tack för mig i denna tråd. Det har varit intressanta tankar många av ert fört fram.
Citera
2010-05-14, 21:17
Medlem
Mortsbo Slims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Vem har vem på facebook?

Halvsyskonen hade varandra addade på facebook, men Ragnar hade ingen av dem. Jag kollade speciellt efter det och undrade hur det kunde komma sig. Man kan ju spekulera mycket kring det...
Citera
2010-05-14, 21:19
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsbo Slim
Halvsyskonen hade varandra addade på facebook, men Ragnar hade ingen av dem. Jag kollade speciellt efter det och undrade hur det kunde komma sig. Man kan ju spekulera mycket kring det...

Som jag har sagt tidigare, det är ett personligt statement från RN:s sida. Med detta markerar han ganska tydligt att han inte vill ha någon kontakt med dom över fejjan. Och dom andra i familjen är antagligen lika glada för det.
Citera
2010-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsbo Slim

Ganska meningslöst att spekulera kring det, vad skulle det förändra om han hade sina småsyskon på sin facebook, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in