2010-05-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indweller108
Men bryr sig verkligen en schizofren person om att fly bort från sina gärningar.
R.N. försökte ju att fly från Sverige med en båt. Det tyder ju på att han var
medveten om sitt brott.
Är inte en schizofren helt borta i bollen, vet knappt vad han gjort och inte gjort?

Jag är också inne på schizofreni-spåret. Schizofrena personer kan se/höra saker som inte finns men behöver inte vara irrationella på andra sätt och skulle helt klart kunna planera flykt och sådana saker. Har själv sett sjukdomen på nära håll och vet att personer kan verka normala ytligt sett ändå.
Citera
2010-05-12, 22:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article39257.ab

Den som trodde sig veta att det handlade enbart om ett svartsjukedrama på västermalms skola kan läsa tidningen och sluta låsas veta mer än vad du har en aning om. Han kan säkert ha känt svartsjuka men det handlade även om utfrysning. Och som eleverna själv sa i klassen så försökte dom få med honom i gänget men han blev allt mer inåt vänd och tillslut knivhög han först tjejen och sen killen som försökte försvara sin tjej. Men han hög honom inte bara en gång utan även flera. Killen var sjuk och mördade utan anledning. Det behöver inte finnas stora motiv för att ett mord ska hända om gärningsmannen är sjuk. det är hemskt att jag ens skriver det och att det kan vara så. för vem som helst tycks kan bli mördad
Citera
2010-05-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyokosha
Jag är också inne på schizofreni-spåret. Schizofrena personer kan se/höra saker som inte finns men behöver inte vara irrationella på andra sätt och skulle helt klart kunna planera flykt och sådana saker. Har själv sett sjukdomen på nära håll och vet att personer kan verka normala ytligt sett ändå.

Det tragiska är att det ska behöva ske sådana här tragedier innan omgivningen uppmärksammas på sjukdomen. Omgivningen måste ha märkt av varningstecken innan. hade de reagerat skulle medicinering kunnat hindrat denna trippeltragedi.
Citera
2010-05-12, 22:37
Medlem
TedMauls avatar
En tanke, kanske tog han antidepressiva?

Från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/debatt/article1936627.ab

Psykoaktiva preparat kan orsaka emotionell instabilitet, vanföreställningar, förföljelseidéer och bisarra beteenden. Allvarliga biverkningar uppträder oftast då man startar, ändrar eller avslutar medicineringen.

En säker nedtrappning kan ta flera månader i anspråk och ska övervakas av en erfaren läkare. En plötslig avlutning av behandlingen är riskabel.

Ska tydligen vara det som var gemensamt med alla skolkjutningarna i USA, mördarna gick alla på antidep/hade nyss slutat.
Citera
2010-05-12, 22:38
Medlem
Romano83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottarshog
Det tragiska är att det ska behöva ske sådana här tragedier innan omgivningen uppmärksammas på sjukdomen. Omgivningen måste ha märkt av varningstecken innan. hade de reagerat skulle medicinering kunnat hindrat denna trippeltragedi.

Nu är ju knappast denna sjukdom en direkt faktor till aktuellt mordmönster. :/
Citera
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Jag tror inte att det är 21 åringen som är trippelmördaren.
Fadern ligger nog bakom allt och sonen tar på sig all skuld. Inte ovanligt alls. Något GW även påpekade under programmet.

Dem har ju inte några direkta bevis som säger att det är 21 åringen som är den skyldige. Det var han som erkände.
Fadern till de mördade barnen blev ju också mördad...RNs pappa har väl ingen anledning att döda sitt ex barn och deras far...
Citera
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
precis!
det finns otaligt med vetenskapliga bevis att redan vid ung ålder kunna visa att personen ifråga kommer att på nåt vis ställa till förtret.
tex.i dom flesta fall plåga djur i mycket låg ålder.det finns nyklar att utläsa detta.
Men har vi fastställt att GM har plågat djur? Har vi faststält att han har en diagnos? Har NÅGON fastställt att personer med NEP-diagnos (typ AS då, eftersom det är vad icke pålästa personer här förslker dra slutsatser kring) på sådant sätt att man kan förklara morden? Lägg neeeeeeeeer.
Citera
2010-05-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedMaul

Psykoaktiva preparat kan orsaka emotionell instabilitet, vanföreställningar, förföljelseidéer och bisarra beteenden. Allvarliga biverkningar uppträder oftast då man startar, ändrar eller avslutar medicineringen.

En säker nedtrappning kan ta flera månader i anspråk och ska övervakas av en erfaren läkare. En plötslig avlutning av behandlingen är riskabel.

Ska tydligen vara det som var gemensamt med alla skolkjutningarna i USA, mördarna gick alla på antidep/hade nyss slutat.

Också en intressant bakgrundsorsak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottarshog

Instämmer helt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedMaul

Precis! återigen handlar det om sjuka människor. Jag tycker inte att man skriver ut att nån av killarna kanske är våldtäktsmän om det inte varit på tal i tidningen, jag skulle inte vilja läsa det om min pappa om min bror dödade mina familjemedlemmar
Citera
2010-05-12, 22:41
Medlem
Tappadvantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
http://img101.imageshack.us/img101/6360/73547585.jpg

RN, zooma in ifall ni vill kolla närmare.
Katalogen kommer från photomic

Jag kan inte se bilden längre.
Citera
2010-05-12, 22:41
Medlem
cheeffs avatar
Men vadå, om man mördar någon så måste man automatiskt se ut som Freddy Krueger? Något som jag alltid undrat över, folk tycker ibland att en person inte "ser ut" som en mördare...

Bra att detta ser ut att bli något som klaras upp fort och förhoppningsvist kommer det inte vara för många frågetecken, då han erkände direkt kan man ju kanske gissa på att han inte kommer hålla inne med motivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in