2010-05-11, 21:04
Medlem
Hejsan har precis ftt ett jobb med provanstllning 3 mnader ska man d ringa och sga att man vill bli avskriven hos arbetsfrmedlingen , jobprogramet man gr p , gr just nu p ungdomsgarantin kompetenstorget . undrar sen ifall jag inte blir heltidsanstlld efter denna period fr man a-kassa d eller mste jag ska till ungdomsgarantin och f 2000 i mnaden jvla skmt summa.

Sen eftersom det r min frsta anstllnig vad r det fr papper och sdant man ska skriva p och vad ska man tnka p i vrigt har ingen kunskap frn arbetslivet med lner och allt snt.
Citera
2010-05-11, 21:12
Medlem
Goodwrenchs avatar
r inte helt sker p det dr med A-kassan men tror du mste haft anstllning ( riktig anstllning) i lngre n 3 mnader fr att f ut a-kassa. Kan ha fel dock, kolla upp det!

Har du ftt provanstllning fr du inte vara med i garantin lngre.
Citera
2010-05-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av promannen
Hejsan har precis ftt ett jobb med provanstllning 3 mnader ska man d ringa och sga att man vill bli avskriven hos arbetsfrmedlingen , jobprogramet man gr p , gr just nu p ungdomsgarantin kompetenstorget . undrar sen ifall jag inte blir heltidsanstlld efter denna period fr man a-kassa d eller mste jag ska till ungdomsgarantin och f 2000 i mnaden jvla skmt summa.

Sen eftersom det r min frsta anstllnig vad r det fr papper och sdant man ska skriva p och vad ska man tnka p i vrigt har ingen kunskap frn arbetslivet med lner och allt snt.

S hr ligger det till.

Fr att f vara med i den allmna Alfa-kassan mste du ha jobbat 40/h i veckan i 6 mnader (1 r innan dom snkte p grund av krisen, r du 20+ behver du inte ha jobbat. d fr du ett grundbelopp)

Nr man har varit arbetsls i 90 dagar fr man "jobbgaranti" eller frskringspengar. och d kan man inte lngre vara med i A-kassan. du kan dock fortstta att betala avgiften till A-kassan fr att f en hgre dagspeng frn jobbgarantin.

Det enda papper du behver skriva p r ett Anstllningsbevis som du kommer f av arbetsgivaren.

Hoppas infon har rett ut lite av dina funderingar. jag har precis gtt igen allt som jag talar om.
Citera
2010-05-11, 21:35
Medlem
tack fr all hjlp vart fan vnder man sig om inte flashback finns!!! tack igen.
Citera
2010-05-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caket
S hr ligger det till.

Fr att f vara med i den allmna Alfa-kassan mste du ha jobbat 40/h i veckan i 6 mnader (1 r innan dom snkte p grund av krisen, r du 20+ behver du inte ha jobbat. d fr du ett grundbelopp)

Nr man har varit arbetsls i 90 dagar fr man "jobbgaranti" eller frskringspengar. och d kan man inte lngre vara med i A-kassan. du kan dock fortstta att betala avgiften till A-kassan fr att f en hgre dagspeng frn jobbgarantin.

Det enda papper du behver skriva p r ett Anstllningsbevis som du kommer f av arbetsgivaren.

Hoppas infon har rett ut lite av dina funderingar. jag har precis gtt igen allt som jag talar om.

Urskta men du r ute och cyklar.

Vad r den allmna Alfakassan? Alfakassan r en a-kassa precis som alla andra, med skillnaden att de betalar grundersttning till ickeanslutna samt r ppna fr alla yrkeskategorier.
Man kan inte f grundersttning om man r under 20 r, om man r under 20 mste man uppfylla medlemsvillkoret allts varit medlem i 12 mnader. Och ven om man r ver 20 mste man uppfylla arbetsvillkoret.

Det r samma regler som gller fr Alfa som alla andra a-kassor, dvs fr att uppfylla arbetsvillkoret ska du ha arbetat minst 6 mnader men minst 80h/mnad eller 480h p en sammanhngande period av 6 mnader dr varje mnad inneghller minst 50h arbete. Detta arbetsvillkor ska vara uppfyllt inom en ramtid p 12 mnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in