2010-05-11, 19:35
Medlem
I vilken åldern är det lämpligt att börja klippa kattklor?
Citera
2010-05-11, 19:42
Medlem
Aldrig? Katten klarar väl av sånt själv.
Citera
Medlem
Vivvis avatar
oj bra fråga...jag har haft katter hela mitt liv, men kanske lagom o börja i samma ålder som dom är mogna att "flytta hemmifrån"...alltså ca: 12 veckor. Men om det är vanan vid katt saxen du är ute efter så skulle jag nog börja att åtminstone lära dom hur man gör...alltså sätta sig med dom knät och låtsas klippa deras klor...putta ut klon och göra som man brukar fast just inte klippa.
Dom är ju så små i början att det kan vara lätt o klippa för mkt
Klipp yttersta spetsen bara.
Citera
Medlem
Watchbitchs avatar
Börja tidigt, ungefär när den är 4-6 månader. Kanske inte så mycket för att det behövs, utan för att vänja katten vid kloklippning.
Citera
2010-05-11, 19:44
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Aldrig? Katten klarar väl av sånt själv.
Katter klipper / filar inte ner sina klor så som hundar gör...utan snarare håller dom vassa...jävligt vassa om man har otur.
Går hur bra som helst att klippa dom. Vad man INTE ska göra dock..o inte ens överväga är att operera bort klorna som en del elaka människor gör.
Katten lider väldigt av det.
Citera
2010-05-11, 19:44
Medlem
Krafses avatar
Klippa kattklor, har du tappat förståndet? Katten kommer försöka vässa klorna om du klipper dem, alltså blir det _mer_ kattklös.

Edit: Man ska inte hålla på och klippa i djur, de är skapta som de är och så skola de vara. Kan man inte ta lite sönderklösta tapeter och möbler, så ska man nog inte ha en katt.
Senast redigerad av Krafse 2010-05-11 kl. 19:46.
Citera
2010-05-11, 19:45
Medlem
Snurrens avatar
Redan när dom är en månad och börja kravla ur bolådan har dom små sylvassa spetsar på klorna, som kan klippas bort. För egen del tycker jag att vanliga kattkloklippare är alldeles för klumpiga för dessa små så har jag funnit att såna där små nagelklippare som brukar följa med manikyrset är ypperliga. Det är bra om man är två personer dom första gångerna och man kanske inte måste klippa alla klorna för kattungarna blir lite rädda i början (men det gör inte alls ont om man gör rätt). Sedan kan man forsätta varje vecka eftersom klorna är så väldigt vassa och fastnar i allt.

När katten blir äldre så brukar det räcka att klippa klorna på framtassarna. Är dom vana kan man enkelt ha dom i knät och klippa själv.

Köper man en kattunge från en uppfödare så kan man höra sig för om kattungen är van vid kloklippning, annars får man börja lirka med dem på en gång. Efter 3-4 gånger har dom vant sig.
Citera
2010-05-11, 19:48
Medlem
Swetigs avatar
varför ska du klippa av klorna? de behöver ju dem för att kunna döda andra katter
Citera
2010-05-11, 19:51
Medlem
Gidellas avatar
Jag började klippa kattens klor när hon var ca 8 år av den anledningen att hon inte vässar baktassarnas klor tillräckligt, så de blir för långa. Kan tillägga att hon aldrig fått klorna klippta innan men hon var hur snäll som helst från första början.
Citera
2010-05-11, 19:56
Medlem
Snurrens avatar
Särskilt innekatter kan få så långa och vassa klor att dom riskerar att göra både sig själv och andra illa. Dessutom fastnar dom i människornas kläder och kan orsaka oavsiktliga rivsår. Klösbrädor används INTE till att vässa klorna utan för att slipa bort det lösa yttre skiktet som verkar klia.

Dock låter jag mina katter ha lite längre klor när dom är ute på landet, ifall de skulle behöva försvara sig i kamp med annat djur.
Citera
2010-05-11, 20:06
Medlem
Klipper klorna på alla våra katter (tre stycken) den ena fastnar i allt om man inte klipper, hennes klor blir både långa och vassa och hon riskerar att bryta av dom och vissa här anser att vi då INTE ska klippa hennes klor? De andra två undviker att fastna men får fortfarande långa och vassa klor som riskerar att bli för långa och när de blir för långa kan de växa in i djurets trampdynor så att klippa klor på katter är väldigt praktiskt och om man inte gjort det någongång och börjar när katten är sådär 4-5 år kommer man ha problem. Ofta har uppfödaren (om katten kommer från sådan) redan börjat klippa klorna på katten annars är det bra att börja så fort den blivit trygg i sin nya miljö och då bara lite i taget.
Citera
2010-05-11, 20:14
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinza
Klipper klorna på alla våra katter (tre stycken) den ena fastnar i allt om man inte klipper, hennes klor blir både långa och vassa och hon riskerar att bryta av dom och vissa här anser att vi då INTE ska klippa hennes klor? De andra två undviker att fastna men får fortfarande långa och vassa klor som riskerar att bli för långa och när de blir för långa kan de växa in i djurets trampdynor så att klippa klor på katter är väldigt praktiskt och om man inte gjort det någongång och börjar när katten är sådär 4-5 år kommer man ha problem. Ofta har uppfödaren (om katten kommer från sådan) redan börjat klippa klorna på katten annars är det bra att börja så fort den blivit trygg i sin nya miljö och då bara lite i taget.

Okej om katten har problem, klart man klipper då det förstår man ju, men det låter ändå konstigt. Vi har haft säkert 30 katter (vanliga huskatter) genom åren och ingen av dem har fått klor som växt in i trampdynorna. Det låter ju helt bisarrt. Fast det har varit utekatter, kanske slits de ner då eller nåt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in