2010-05-11, 20:18
Medlem
Fukitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamilenski
I vilken åldern är det lämpligt att börja klippa kattklor?

Jag började tidigt med mina två, ser till att dom alltid får en liten godbit efter, gör det till så stressfri upplevelse, nu sitter mina fint tills det är klart. Lycka till
Citera
2010-05-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Okej om katten har problem, klart man klipper då det förstår man ju, men det låter ändå konstigt. Vi har haft säkert 30 katter (vanliga huskatter) genom åren och ingen av dem har fått klor som växt in i trampdynorna. Det låter ju helt bisarrt. Fast det har varit utekatter, kanske slits de ner då eller nåt..
Just klor som växer in tror jag inte är så vanligt på just katt men andra djur däremot tvivlar jag inte på att min minsta katts klor skulle kunna växa in då de växer med en jäkla fart och det är ju snarare större risk med en väldigt lat (som väljer att inte klösa) och en som inte har möjlighet att klösa, min lilla har möjlighet till det men hennes växer ändå och blir som smala långa spjut.
Citera
2010-05-11, 21:53
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fukital
Jag började tidigt med mina två, ser till att dom alltid får en liten godbit efter, gör det till så stressfri upplevelse, nu sitter mina fint tills det är klart. Lycka till

Jag glömde ge min yngsta katt vitaminer/godis efter kloklippning, då hoppade hon upp på bordet där burken stod, och puttade omkull den
Citera
2010-05-11, 21:55
Medlem
Fukitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag glömde ge min yngsta katt vitaminer/godis efter kloklippning, då hoppade hon upp på bordet där burken stod, och puttade omkull den

Haha min våldtar kattmyntapåsen om den lämnas ute, dom lär sig snabbt

men med tålamod och minimal stress går det hur fint som helst.
Citera
2010-05-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Klippa kattklor, har du tappat förståndet? Katten kommer försöka vässa klorna om du klipper dem, alltså blir det _mer_ kattklös.

Edit: Man ska inte hålla på och klippa i djur, de är skapta som de är och så skola de vara. Kan man inte ta lite sönderklösta tapeter och möbler, så ska man nog inte ha en katt.

När man har ärr på kroppen och sönderklösta möbler/tapeter lovar jag dig att man klipper dem regelbundet.

TS, börja när de är små, 3-6 mån och gör ingen stor grej av det.
Citera
2010-05-13, 20:32
Medlem
palefaces avatar
Klipp aldrig klorna på en utekatt för dom använder ju dom att försvara sig med
Citera
2010-05-13, 20:54
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har haft många innekatter som vi aldrig klippt klorna på. De har själv klöst på sina klösträ så det varit bra.
På den vi har nu växer klorna mer runt trampdynan så jag misstänker att dom skulle kunna växa in och såra. Hon fastnar också mycket. Så numera klipper vi klorna på framtassarna varannan vecka.
Men man ska vänja katterna från början med att man får kolla klor, öron och ögon. Att det är en självklarhet för katten att man gör det så slipper man blodbad.
Utekatter ska man självklart INTE klippa klor på.
Mvh
Citera
2010-05-17, 08:48
Medlem
Hexagonics avatar
Det här är inget område jag är expert på precis, men som jag förstått det så kan det vara nödvändigt att klippa klor på inne-katter eftersom dom inte sliter ner sin klor i samma utsträckning som ute-katter gör. Som någon sa innan så ska man absolut inte klippa klorna på sina ute-katter, då lämnar man dom helt försvarslösa. Växer klorna fel och kanske in i tassarna är det ju en annan femma.

Det där med när man ska börja skulle jag tippa på är så tidigt som möjligt. Man kan väl vänta tills dom har blivit lite stadig på benen och har börjat gå ut på upptäcktsfärd utanför sin låda. Då är dom nyfikna och öppen för nya intryck så varför inte lägga grunden där? Det är som sagt inte för själva kloklippningen man gör det i början, utan bara för att vänja katten med den typen av behandling. Till att börja med behöver man kanske inte ens klippa, utan bara kela med katten och ha klo-tången i handen. Sen kan man öka på tills det att man faktiskt klipper en klo.
Citera
2010-05-17, 12:44
Medlem
Snurrens avatar
Små kattungar har sylvassa klor och kan inte dra in dem, så det kan vara en klar nackdel att inte klippa klorna om man vill gosa med dem för dom fastnar i allt. Är katten rädd så får man ta några klor åt gången. Även vana katter kan tappa tålamodet innan man är klar, då kan man vänta med de 2 sista klorna. Så brukar jag alltid låta mina vuxna katter lukta ordenligt på kloklipparen innan jag använder den, ibland leker vi med den.
Citera
2010-06-02, 23:57
Medlem
Då jag under de närmaste veckorna skall få hem två små kattbebisar har jag frågat runt lite kring detta. I.o.m. att jag skall ha innekatter har jag fått rekomendationen att börja vänja de med klippning nästan så fort de kommer hem då dem kommer behöva det under åren som kommer. När det gäller utekatter brukar de ofta klara det själva. Tror inte att föräldrarna har klippt klorna på deras katt sedan hon började springa ute.
Citera
2010-06-03, 06:15
Medlem
SparkMans avatar
När klorna börjar göra riktigt ont och ge stora sår på händerna kan det vara god idé att börja klippa

Oftast löser katterna det bra själva genom att klösa på k-bräda eller k-träd, men om de är som mina som snarare vässar klorna på klösträdet så får man klippa någon gång då och då
Citera
2010-06-03, 08:25
Medlem
Eliza CTs avatar
Du bör börja "pilla" med tassarna genast. Klippa lite av det allra yttersta (trots dom är små). Ska dom vara inne så kan det behövas även om dom är duktiga på klösträdet.Vänj dom även med att kolla och hålla rent i öronen, att du får torka av ögonen, ja, allt sånt smått även om det inte behövs nu. När dom blir stora (och starka) blir det så mycket lättare och du slipper kriga om det behövs.
En del katter har klor som är väldigt rundade (den vi har nu t.ex.) Klipper vi inte är risk att klo växer runt och tränger in i trampdynan. Och före det kommer så långt fastnar hon i mattor och liknande. Så med 10-14 dagars mellanrum klipper vi, hon är helt innekatt.
På en utekatt klipper man bara om någon klo växer fel. Dom måste ha klorna att försvara sej med ute.

Ett exempel här är just att vår har ögoninflammation och ögonen ska droppas 3ggr/dag - skönt hon har lite vana att vi pysslat med henne. Hon river oss inte men gillar det givetvis inte heller.
Så lite att tänka på.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in