2010-05-11, 17:45
Medlem
Som rubriken lyder, hur många dl är en kopp på kaffebryggaren?

Har inte möjlighet att testa på en bryggare själv just nu, någon som har lust eller vet?
Citera
2010-05-11, 17:47
Medlem
swed42s avatar
ca 2 dl
Citera
2010-05-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swed42
ca 2 dl
Säkert eller är det en gissning? Jag brukar nämligen få en full mugg kaffe när jag kör två koppar på bryggaren, och då är det knappast 4 dl kaffe.
Citera
2010-05-11, 19:46
Moderator
Allaballawallas avatar
Det gamla svenska måttet en "Kaffekopp" brukar normalt klassas som 1,5dl.
Men det finns folk som säger allt mellan 1,25dl och 2dl. Det är skillnad mellan Kaffekopp, Kaffemugg, Tekopp och Kopp, om man pratar om vedertagna mått.

Tänk på att andra länder har andra benämningar, men i Sverige brukar man använda 1,5dl som mått...

Men det är ju måtten på en kaffekopp, inte på en kaffebryggares eventuella mått.
Citera
2010-05-11, 20:09
Medlem
Bäst att testa sig fram vad som smakar godast..
Citera
2010-05-11, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det gamla svenska måttet en "Kaffekopp" brukar normalt klassas som 1,5dl.
Men det finns folk som säger allt mellan 1,25dl och 2dl. Det är skillnad mellan Kaffekopp, Kaffemugg, Tekopp och Kopp, om man pratar om vedertagna mått.

Tänk på att andra länder har andra benämningar, men i Sverige brukar man använda 1,5dl som mått...

Men det är ju måtten på en kaffekopp, inte på en kaffebryggares eventuella mått.

Två "kaffebryggarkoppar" brukar vara lagom för att fylla en mugg på ca 3 dl, så 1,5 dl låter rimligt.

Men för att komplicera det lite har ju många bryggare både kopp- och muggskala, hur ska man då veta vilket antal skopor man ska ta och vilken skala man ska följa? Med sin egen kan man ju prova sig fram, men att koka kaffe på okända bryggare är en chansning...
Citera
2010-05-11, 20:49
Medlem
Pisse.Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Två "kaffebryggarkoppar" brukar vara lagom för att fylla en mugg på ca 3 dl, så 1,5 dl låter rimligt.

Men för att komplicera det lite har ju många bryggare både kopp- och muggskala, hur ska man då veta vilket antal skopor man ska ta och vilken skala man ska följa? Med sin egen kan man ju prova sig fram, men att koka kaffe på okända bryggare är en chansning...

På okända bryggare kör jag en rågad skopa kaffe per mugg (på bryggaren), och sen en skopa för kannan som de äldre brukar säga.
Citera
2010-05-12, 10:52
Medlem
zepofans avatar
Jag har lärt mig någonstans att en liter vatten är lika med åtta koppar, dvs 1,25 dl/kopp. På min bryggare (OBH Nordica Sympohony) så stämmer det nog rätt väl. Tre koppar fyller nästan min 4dl mugg.

Edit: En koll på OBH Nordicas sida sa: Kapacitet 10 koppar/1,25 liter.
Edit 2: Även Moccamaster har samma, 1,25 liter= 10 koppar.
Senast redigerad av zepofan 2010-05-12 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in