2010-06-05, 12:55
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Jag kan rekommendera Fritiof Capras bok "the tao of physics" som drar paralleller mellan modern fysik och den asiatiska tanketraditionen. Han berör mest hinduism, buddhism och taoism och kopplar diverse nyckelbegrepp i de religionerna till modern fysik. Stark rekommendation!
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Rekommenderar dig att ta en titt i Thomas Campbell traden. Han satter mycket av de osterlandska tankebanorna i fysiker jargong, och ar inne pa det har att vi kan paverka verkligheten grymmt mycket. Dar ar iaf 10 timmars forelasning (med ovningar for meditation och out-of-body) som du kan ploja igenom.
Har snart läst klart Fritjof Capras "Tao of Physics" nu och den är mycket intressant! Tack för det tipset! Lyckades faktiskt hitta en film om ämnet, "Mind Walk", som regisserats av Bernt Capra (hans bror) och där Fritjof Capra skrivit screenplay. Rekommenderar den filmen eftersom det är en lite mer kondenserad version av den här boken. Finns att tanka som torrent och jag hittade engelska undertexter till den på open subtitles. Det var en lite märklig slump att jag hittade den här filmen faktiskt. Jag hade ingen aning om att det var Capra som stog bakom den förren jag började kolla på den. Och det var samma dag som jag satt och läste i hans bok. Märkligt.
Thomas Campbell gillade jag inte riktigt lika mycket däremot. Jag lyssnade på hans föredrag på YouTube (vilket tog en hel dag) och jag fick inte ut något av det alls tror jag. Han sa mycket men samtidigt ingenting på nått sätt. När han börjat glida in mer och mer på paranormala fenomen och ufos så tappade jag förtroendet totalt. Men alla har rätt att göra sig hörda och jag påstår inte att han har fel, bara att jag inte förstog vad han pratade om.
En annan bok som jag inte börjat läsa än men som ska vara intressant är "Den kosmiska planen" av Paul Davies. Någon som läst den?