• 1
  • 2
2010-05-11, 14:30
Medlem
ews avatar
Har snöat in lite på buddhism och liknande på senare tiden. Dels har jag kollat på några webcasts om meditation som varit intressanta. Sen såg jag ju den här The Secret för ett tag sen som berör det här med att vi själva skapar vår verklighet. Igår såg jag på några videoklipp från en kille som har delat sin egen syn på det hela via YouTube. Det var väldigt bra saker tyckte jag. Han pratade om det här med "the field of infinite possibilites". Det låter kanske lite flummigt men det är ett begrepp inom buddhistisk filosofi tror jag. Han drar iaf paralleller med det och modern fysik och strängteori där man kan betrakta alla partiklar som både partiklar och vågor. Om man inte observerar en partikel så beter den sig som en våg och den befinner sig på flera ställen samtidigt. Det är först när man mäter positionen som den får sin position. Det är som att vi genom att observera världen också samtidigt skapar den. När man tänker på det så är det väl kanske det vi gör hela tiden. Ja menar jag påverkar ju världen genom att välja att skriva just det här. Om det nu inte är bestämt redan av alla tidigare handlingar förståss. Men det verkar ju som att det inte är det trots allt. Men är det här det som är "The Secret" eller kan vi påverka världen ännu mer direkt? I dokumentären "The Secret" så kunde man även locka till sig rikedom och vad man ville genom att bara föreställa sig sig själv som rik eller i den situation man ville vara i. Det kan ju förståss påverka en att göra val och bete sig på ett sätt som ökar ens sannolikheter men enligt dokumentären så skulle det här ge effekter även bortom vad man själv kan påverka i sin direkt omgivning. Jag är skeptisk. Men när man hörde killen prata igår om partiklar som vågor som inte har någon position utan befinner sig samtidigt överallt i hela universum så börjar man ju pussla ihop det lite. Om hjärnan fungerar på en nivå där tankevärlden är i kontakt med den här soppan av vågor bortom rummet så kanske det finns en möjlighet att vi kan påverka hela världen bara genom att tänka på ett sätt. Det är kanske därför buddhistmunkarna spenderar så mycket tid med att bara meditera? Men det man tar från någonstans försvinner väl från en annan plats? Om jag lockar till mig pengar eller kärlek så är det ju någon annan som förlorar på det? Så tänkte man inte i den här amerikanska dokumentären "The Secret" iaf. Men jag försöker ändå. Jag kan ju locka till mig en miljon kronor iaf. Jag lovar att göra nytta av dom!
Citera
2010-05-11, 14:50
Medlem
Du tänker inte på Deepak Chopra?

http://www.youtube.com/watch?v=-y5D7q1O1Uk
Citera
2010-05-11, 15:08
Medlem
ews avatar
Hehe verkligen inte! Men ärligt talat. Jag är öppen för allt och jag gillar egentligen inte när man hånar folk som kommer med idéer som inte nödvändigtvis är så särskilt vetenskapliga. Det måste finnas utrymme för andra synsätt och folk som skiljer sig markant från det standardiserade. Men det är samtidigt verkligen inte okej att medvetet lura folk genom att låna termer från accepterad fysik och paketera in sina egna metfysiska koncept i dom. Det finns många som gör det och tjänar grova pengar på det. Inte juste.
Citera
2010-05-11, 17:17
Medlem
TheInsanes avatar
Jag kan rekommendera Fritiof Capras bok "the tao of physics" som drar paralleller mellan modern fysik och den asiatiska tanketraditionen. Han berör mest hinduism, buddhism och taoism och kopplar diverse nyckelbegrepp i de religionerna till modern fysik. Stark rekommendation!
Citera
2010-05-12, 12:27
Medlem
Rekommenderar dig att ta en titt i Thomas Campbell traden. Han satter mycket av de osterlandska tankebanorna i fysiker jargong, och ar inne pa det har att vi kan paverka verkligheten grymmt mycket. Dar ar iaf 10 timmars forelasning (med ovningar for meditation och out-of-body) som du kan ploja igenom.
Citera
2010-05-12, 13:50
Medlem
ews avatar
Tack för tipsen! Ska kika på dom...
Citera
2010-05-12, 14:04
Medlem
Mitt tips är följande: Lyssna aldrig på personer som talar om kvantmekanik eller strängteori om de inte är fysiker.
Citera
2010-05-13, 04:21
Medlem
Psynergetics avatar
Så som jag har fattat det hela så bygger det på att man tar något man inte riktigt förstår inom fysik och kombinerar det med något man aldrig kan förstå inom mysticism, för att sen göra det till något man helt enligt önsketänkande vill få det till själv.

Doubble Slit-experimentet är blott skapat under strikt artificiella omständigheter. Jag säger inte att det inte händer. Men jag skulle verkligen vilja veta hur de kopplar samman detta med vårt medvetande? Det är egentligen inget i experimentet som direkt observeras av egentligen någon alls annan än en viss anordning människor aldrig kan jämföra sej med. Att säga det altererar verkligheten är en enorm överdrift!
Personligen tror jag det handlar om att skapa en viss modifikation på extremt liten nivå när det kommer till de naturlagar vi känner till idag. Bara för att en partikel kan jämföras med t.ex en glaskula samtidigt som vågmönster har mer approximativ position, så innebär det inte att hela naturen står under vårt sinne. Jag menar hur skulle det? Saker på sådan nivå är i sej helt annorlunda. Varför skulle det vara det samma som vi intuitivt vill se det som på våran nivå. Det handlar helt klart om saker men inte riktigt ännu kan reda ut. Lite tidigt att göra slutsatser om, tycker du inte?

Att verkligheten upplev på psykologisk nivå olika har att göra med vilken inställning man väljer att se saker ifrån. Och det rör sej endast på en kognitiv nivå. Man måste verkligen vara galen om man tror en enstaka människas subjektiva åsikt om ett objekt faktiskt kan ha objektiv inverkan på verkligheten. Plus vad för slutsatts ska man dra av att fysisk verklighet verkligen är manipulerbar? Att en gemensam objektiv verklighet är meningslös? Inte pålitlig? Ska vi alla bara leva i våra egna huvuden? Hur krockar det med andras uppfattning på samma sätt som vem som helst kan tycka vad de vill? Kom igen, försök med att va lite mer realistiska.

För övrigt så har det här hittills i diskussionen ingenting med stringteorin att göra. Kvantfysik snarare...
Citera
2010-05-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psynergetic
Doubble Slit-experimentet är blott skapat under strikt artificiella omständigheter. Jag säger inte att det inte händer. Men jag skulle verkligen vilja veta hur de kopplar samman detta med vårt medvetande? Det är egentligen inget i experimentet som direkt observeras av egentligen någon alls annan än en viss anordning människor aldrig kan jämföra sej med. Att säga det altererar verkligheten är en enorm överdrift!

Har du läst vart experimentet slutade? De drog slutsatsen att det var våra medvetande som påverkade materian när de upptäckte att det var en skillnad mellan när mätinstrumentet var inkopplat, skickade datan till en monitor, men ingen var där och noterade resultatet och under samma förutsättningar men någon var där och noterade resultatet. Det var alltså forskarnas uppfattning om mätningen som påverkade materian.
Svar nog?
Det finns även experiment som påvisar att meditation med fokuserad tanke kan påverka verkligheten dramatiskt, vilket t.ex. resulterade i att sänka washingtons brottsnivå med 25%.

Citat:
Jag menar hur skulle det?

För att vi förväntar oss det.

Citat:
Lite tidigt att göra slutsatser om, tycker du inte?

Nej, det är alltid tidigt. Är det inte fullständigt naivt av dig att tro att vi idag har korrekt kunskap inom fysik? Personligen tror jag att den kommer revolutioneras igenom om några hundra år och att det kommer visa sig att vi var helt ute och cyklade, men det hindrar oss inte från att dra slutsatser idag.

[quote=Psynergetic]Att verkligheten upplev på psykologisk nivå olika har att göra med vilken inställning man väljer att se saker ifrån. Och det rör sej endast på en kognitiv nivå. Man måste verkligen vara galen om man tror en enstaka människas subjektiva åsikt om ett objekt faktiskt kan ha objektiv inverkan på verkligheten. Plus vad för slutsatts ska man dra av att fysisk verklighet verkligen är manipulerbar? Att en gemensam objektiv verklighet är meningslös? Inte pålitlig? Ska vi alla bara leva i våra egna huvuden? Hur krockar det med andras uppfattning på samma sätt som vem som helst kan tycka vad de vill? Kom igen, försök med att va lite mer realistiska.

Försök gärna vara lite mindre arrogant, speciellt när du verkar vara inne på ett ämne som du inte vet så mycket om utan bara har en förutbestämd uppfattning om vad som gäller. Du förutsätter t.ex. en objektiv värld, varför? Vad har du för bevis för att en objektiv värld existerar?
Citera
2010-05-13, 21:06
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ew
Har snöat in lite på buddhism och liknande på senare tiden. Dels har jag kollat på några webcasts om meditation som varit intressanta. Sen såg jag ju den här The Secret för ett tag sen som berör det här med att vi själva skapar vår verklighet. Igår såg jag på några videoklipp från en kille som har delat sin egen syn på det hela via YouTube. Det var väldigt bra saker tyckte jag. Han pratade om det här med "the field of infinite possibilites". Det låter kanske lite flummigt men det är ett begrepp inom buddhistisk filosofi tror jag. Han drar iaf paralleller med det och modern fysik och strängteori där man kan betrakta alla partiklar som både partiklar och vågor. Om man inte observerar en partikel så beter den sig som en våg och den befinner sig på flera ställen samtidigt. Det är först när man mäter positionen som den får sin position. Det är som att vi genom att observera världen också samtidigt skapar den. När man tänker på det så är det väl kanske det vi gör hela tiden. Ja menar jag påverkar ju världen genom att välja att skriva just det här. Om det nu inte är bestämt redan av alla tidigare handlingar förståss. Men det verkar ju som att det inte är det trots allt. Men är det här det som är "The Secret" eller kan vi påverka världen ännu mer direkt? I dokumentären "The Secret" så kunde man även locka till sig rikedom och vad man ville genom att bara föreställa sig sig själv som rik eller i den situation man ville vara i. Det kan ju förståss påverka en att göra val och bete sig på ett sätt som ökar ens sannolikheter men enligt dokumentären så skulle det här ge effekter även bortom vad man själv kan påverka i sin direkt omgivning. Jag är skeptisk. Men när man hörde killen prata igår om partiklar som vågor som inte har någon position utan befinner sig samtidigt överallt i hela universum så börjar man ju pussla ihop det lite. Om hjärnan fungerar på en nivå där tankevärlden är i kontakt med den här soppan av vågor bortom rummet så kanske det finns en möjlighet att vi kan påverka hela världen bara genom att tänka på ett sätt. Det är kanske därför buddhistmunkarna spenderar så mycket tid med att bara meditera? Men det man tar från någonstans försvinner väl från en annan plats? Om jag lockar till mig pengar eller kärlek så är det ju någon annan som förlorar på det? Så tänkte man inte i den här amerikanska dokumentären "The Secret" iaf. Men jag försöker ändå. Jag kan ju locka till mig en miljon kronor iaf. Jag lovar att göra nytta av dom!

http://www.publicdomainpictures.net/...472405hDrY.jpg
Citera
2010-05-14, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
http://www.publicdomainpictures.net/...472405hDrY.jpg
? I don't get it..
Citera
2010-05-14, 10:01
Medlem
på vilket sätt har buddhism kopplingar till kvantmekanik och strängteori? alla sätt att beskriva verkligheten objektivt är ju fail, empirisk erfarenhet finns inte eftersom vi redan vet allt. nirvana, yes? mmm det är väl världens konstiga ställe eftersom det både finns och inte finns...samtidigt. vem fan vill åka till ett ställe som både finns och inte finns? kommer man ens dit nångång isåfall?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in