2010-05-11, 14:30
Har snöat in lite på buddhism och liknande på senare tiden. Dels har jag kollat på några webcasts om meditation som varit intressanta. Sen såg jag ju den här The Secret för ett tag sen som berör det här med att vi själva skapar vår verklighet. Igår såg jag på några videoklipp från en kille som har delat sin egen syn på det hela via YouTube. Det var väldigt bra saker tyckte jag. Han pratade om det här med "the field of infinite possibilites". Det låter kanske lite flummigt men det är ett begrepp inom buddhistisk filosofi tror jag. Han drar iaf paralleller med det och modern fysik och strängteori där man kan betrakta alla partiklar som både partiklar och vågor. Om man inte observerar en partikel så beter den sig som en våg och den befinner sig på flera ställen samtidigt. Det är först när man mäter positionen som den får sin position. Det är som att vi genom att observera världen också samtidigt skapar den. När man tänker på det så är det väl kanske det vi gör hela tiden. Ja menar jag påverkar ju världen genom att välja att skriva just det här. Om det nu inte är bestämt redan av alla tidigare handlingar förståss. Men det verkar ju som att det inte är det trots allt. Men är det här det som är "The Secret" eller kan vi påverka världen ännu mer direkt? I dokumentären "The Secret" så kunde man även locka till sig rikedom och vad man ville genom att bara föreställa sig sig själv som rik eller i den situation man ville vara i. Det kan ju förståss påverka en att göra val och bete sig på ett sätt som ökar ens sannolikheter men enligt dokumentären så skulle det här ge effekter även bortom vad man själv kan påverka i sin direkt omgivning. Jag är skeptisk. Men när man hörde killen prata igår om partiklar som vågor som inte har någon position utan befinner sig samtidigt överallt i hela universum så börjar man ju pussla ihop det lite. Om hjärnan fungerar på en nivå där tankevärlden är i kontakt med den här soppan av vågor bortom rummet så kanske det finns en möjlighet att vi kan påverka hela världen bara genom att tänka på ett sätt. Det är kanske därför buddhistmunkarna spenderar så mycket tid med att bara meditera? Men det man tar från någonstans försvinner väl från en annan plats? Om jag lockar till mig pengar eller kärlek så är det ju någon annan som förlorar på det? Så tänkte man inte i den här amerikanska dokumentären "The Secret" iaf. Men jag försöker ändå. Jag kan ju locka till mig en miljon kronor iaf. Jag lovar att göra nytta av dom!