Har funderat lite vad som menas med ett omvänt objektiv? Låter ju som man vänder objektivet, men man kan ju inte sätta fast den andra sidan i kameran=o Varför vänder man på det? Vad blir det för skillnad?
Då går det att använda som en form av mikroskåp, eller "macro" som det egentligen heter. Inte lika bra som ett riktigt macroobjektiv, men fullt funktionsdugligt. Lite svårt att få in fokusen och det manuellt dock.
Du sätter fast objektivet bakochfram, antingen direkt på kameran eller frampå ett annat objektiv, och får på så sätt ett slags fattigmans macroobjektiv. Skitsvårt att fokusera, ofta kraftig vinjettering och andra märkliga problem, men det funkar och man får stor förstoringsgrad med rätt kombination.
Det är det billigaste sättet att nå förstoringar större än 1:1.
All automatik försvinner och fokus blir svårt men bilderna blir väldigt roliga.
Jag har kört med en gammal series-e 28/2,8 bakvänd ett par gånger. Resultatet blir typ 1,6:1.
Vid kortare brännvidder får man snabbt större förstoring och ett 20mm objektiv skulle ge 2:1.
Där är resultatet av mitt 28/2,8. Nej den är inte cropad.
Det är det billigaste sättet att nå förstoringar större än 1:1.
All automatik försvinner och fokus blir svårt men bilderna blir väldigt roliga.
Jag har kört med en gammal series-e 28/2,8 bakvänd ett par gånger. Resultatet blir typ 1,6:1.
Vid kortare brännvidder får man snabbt större förstoring och ett 20mm objektiv skulle ge 2:1.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!