• 1
  • 2
2010-05-12, 00:38
Medlem
kylskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMY
Må den bäste vinna!
Det är tack vare detta tänkande som vi överhuvudtaget existerar.
Citera
2010-05-12, 01:00
Medlem
kenta893s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylskop
Det är tack vare detta tänkande som vi överhuvudtaget existerar.

bra moral ;D
Citera
2010-05-13, 00:12
Medlem
Granitburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoo
Som sagt, hur skulle det se ut idag om man tog bort moralen..

discuss!

När du säger "ta bort moralen" antar jag att du menar att man förkastar den i väst allmänt gällande kristna moralen?
I sådana fall tror jag att interaktioner med andra människor skulle bli vida mer osäkra än vad de är idag, då man inte kan veta hur människor (med helt annan moral) beter sig i en position som man själv ser som konfliktlös. Till exempel så skulle man inte kunna vara helt säker på att den gamla tanten som bjuder in en på fika efter att man målat hennes staket, inte blåser skallen av en och förvandlar en till svartsoppa. Det är ju delvis därför vi har allmän moral kan man väl tänka sig; för att vi ska kunna känna oss säkra på hur andra människor ska ge respons på våra handlingar.
Man kan ju inte ta bort moralen helt, det tvivlar jag på. Grundläggande åsikter angående vad som är rätt och fel kommer bildas i vilket fall som helst, även om det endast är individuella åsikter.
Citera
2010-05-13, 16:25
Medlem
avantgardists avatar
Vad för moral pratar du om? Alla människor har ju sin egen uppfattning om vad som är rätt och fel, men någon slags universell moral existerar inte.
Citera
2010-05-13, 21:48
Bannlyst
Moral är i princip människans inre lära om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt, konstruktivt och destruktivt, sant eller falskt osv. Moralen är en grundsten av medvetandet. Drar du en katt i svansen, och katten klöser dig som svar, så kan din sensmoral bli att man ska nog inte dra katter i svansen. Andra kan däremot uppleva att motsatsen är sann. Utan moral kan inget medvetande existera. Det är nog rätt omöjligt att förklara hur man skulle uppfatta världen utan medvetande.
Senast redigerad av OpusOne 2010-05-13 kl. 21:53.
Citera
2010-05-13, 23:23
Medlem
DasFahrrads avatar
Ja du, frågan är ju givetvis om du ens skulle kunna beskriva "världen" utan att värdera den. Inte på något sätt som liknar det vi har idag i alla fall. Antagligen skulle till och med "världen" vara ett meningslöst begrepp.
Citera
2010-05-16, 09:39
Medlem
lendrygghs avatar
Jag tycker att moral är en viktig stödpelare gällande begrepp som etik och hyfs, två begrepp som är oumbärliga i dagens samhälle där nästan allt accepteras. Polisen skulle få mer att göra om folk inte hade någon moral eller hyfs, tror jag.
Citera
2010-11-07, 20:14
Medlem
Jag har väldigt liten kunskap om moral. Skulle vilja läsa Nietzsches bok "Om moralens härstamning"
när jag har tid. Någon som vet om den är bra förresten?

En typ av moral, eller rättare sagt överlevnadsinstinkt finns i naturen.
Vet inte om överlevnadsinstinkt kan ses som moral, men vi utgår från det:

Modern/fadern skyddar för det mesta sin avkomma, sig själv, sin partner.
Det är alltså rätt att skydda sig själv för att man ska leva, om nu meningen är att leva.
Citera
2010-11-08, 03:54
Medlem
Hotdangs avatar
Det finns väl alltid någon form av moral? Moral är ju som en social policy som är upprättad av olika individer eller grupper, det finns alltid där, men tar olika form. Om nu alla alltid skulle kämpa enbart för sig själva måste även dessa ha en viss grundläggande form av moral för att existera. Om man tänker på mer specifika moraliska kategorier såsom våld, finns även denna alltid där, men tar annorlunda form. Oavsett vilken kultur, vilken tidsperiod etc finns det alltid en moralisk struktur eftersom annars kan man inte samexistera. Vissa personer kan sakna empati, men de har ju ändå moraliska strukturer de agerar efter, enbart för att kunna fortsätta finnas. Moral är en spelregel för hur man fungerar och kan därmed inte tas bort, då någon form alltid finns. Man får vara mer specifik om man ska gissa sig till hur världen hade påverkats. Hade man däremot tänkt sig att vissa moraliska normer försvann, såsom för våld eller stöld hade det ändå funnits kvar självklarheter inom dessa. Jag tror däremot att om man tog bort människans förmåga att känna empati, hade man fått en satans läskig värld som ingen direkt trivdes i.
Citera
2010-11-08, 20:17
Medlem
Det estetiska är det enda etiska. I samhället frodas gift och ondska, allt under beskydd av lagen.
Naturen kan verka egoistisk i våra ögon, det är för att den inte har ett påhittat ego.
Den agerar bara på det som är verkligt och inte på något som är påhittat.
Att ställa till med en jäkla oreda som naturen sedan måste städa upp är egoistiskt.
Och det finns fullt av dem som spyr giftigt avfall på andra som varken kan fly eller slå tillbaks.
Senast redigerad av Liberatio 2010-11-08 kl. 20:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in