• 1
  • 2
2010-05-11, 12:08
Medlem
Hej!

Jag tänker gå rakt på sak här nu.

Jag och min högt älskade sambo har ett problem som gäller vår ekonomi.
Problemet är egentligen bara mitt, men i och med det så drabbas även hon. Jag har i mitt tidigare liv levt likt en 5-åring, vårdslöst och oansvarigt med mina pengar. Nu har jag för ett tag sedan efter MYCKET OM OCH MEN lyckats reda ut mitt ekomiska moras. Då jag kände att "fan jag kan verkligen INTE fortsätta leva så här". Allt hade varit frid och fröjd om inte den här härliga lågkonjukturen kommit och knackat på våran dörr. Jag har i samband med den blivit en av mååånga arbetslösa, men har haft turen att vara efterfrågad på marknaden. I och med att detta så har det blivit hopp mellan A-kassa och kortare anställningar. Det är här skon klämmer! Dessa hopp innebär att jag inte har någon direkt stadig inkomst, eftersom jag får dessa djävla glapp mellan A-kassa och lön. Eftersom jag har haft en total-kraschad ekonomi, innan har jag tyvärr inte lyckats skrapa ihop något direkt sparande, även om jag gör ALLT för att komma dit. Nu har detta hoppande mellan jobb, A-kassa inneburit att min sambo fått dra i princip hela lasset vad gäller mat och sådant. Hon ska verkigen ha all cred för detta!! Det enda jag kunnat bidra med är, med nöd och näppe våra fasta utgifter. Hela situationen känns förjävlig! Jag vill verkligen inte att detta ska drabba henne. "Nästa månad, DÅ! Då får jag in pengar!" Känns just nu som tomma ord...
Senast redigerad av BadAndUgly 2010-05-11 kl. 12:11. Anledning: Glömd rubrik
Citera
2010-05-11, 12:11
Medlem
HectorPis avatar
Låter som en jobbig sits, men vad är det du undrar över?
Citera
2010-05-11, 12:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Hej!

Jag tänker gå rakt på sak här nu.

Jag och min högt älskade sambo har ett problem som gäller vår ekonomi.
Problemet är egentligen bara mitt, men i och med det så drabbas även hon. Jag har i mitt tidigare liv levt likt en 5-åring, vårdslöst och oansvarigt med mina pengar. Nu har jag för ett tag sedan efter MYCKET OM OCH MEN lyckats reda ut mitt ekomiska moras. Då jag kände att "fan jag kan verkligen INTE fortsätta leva så här". Allt hade varit frid och fröjd om inte den här härliga lågkonjukturen kommit och knackat på våran dörr. Jag har i samband med den blivit en av mååånga arbetslösa, men har haft turen att vara efterfrågad på marknaden. I och med att detta så har det blivit hopp mellan A-kassa och kortare anställningar. Det är här skon klämmer! Dessa hopp innebär att jag inte har någon direkt stadig inkomst, eftersom jag får dessa djävla glapp mellan A-kassa och lön. Eftersom jag har haft en total-kraschad ekonomi, innan har jag tyvärr inte lyckats skrapa ihop något direkt sparande, även om jag gör ALLT för att komma dit. Nu har detta hoppande mellan jobb, A-kassa inneburit att min sambo fått dra i princip hela lasset vad gäller mat och sådant. Det enda jag kunnat bidra med är, med nöd och näppe våra fasta utgifter. Hela situationen känns förjävlig! Jag vill verkligen inte att detta ska drabba henne. Hon ska verkigen ha all cred för detta!! "Nästa månad, DÅ! Då får jag in pengar!" Känns just nu som tomma ord...

Du behöver göra en budget och se till att inte räkna med inkomster som du inte har. Dra in på onödiga utgifter och prata med din sambo om er ekonomi och hur ni gemensamt kan hjälpas åt för att förbättra den. Sen är det bara att söka jobb och hoppas på det bästa...
Citera
2010-05-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Låter som en jobbig sits, men vad är det du undrar över?
Frågan är egentligen vad som kan göras för att minimera en redan minimal ekonomi? Samt att att mitt samvete väger TUNGT för att jag ligger min sambo till så stor last som jag just nu gör. Känns som om jag gjort det mesta som går att genomföra redan.
Senast redigerad av BadAndUgly 2010-05-11 kl. 12:41.
Citera
2010-05-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du behöver göra en budget och se till att inte räkna med inkomster som du inte har. Dra in på onödiga utgifter och prata med din sambo om er ekonomi och hur ni gemensamt kan hjälpas åt för att förbättra den. Sen är det bara att söka jobb och hoppas på det bästa...
Har egentligen bara Hyra, internet samt ett lån på 3000k / mån till min far, som absolut måste skötas. Sammanlagt blir det drygt 6000k / mån. Saken är väl den att det kanske ska vara så här innan man är ikapp?
Citera
2010-05-11, 12:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Har egentligen bara Hyra, internet samt ett lån på 3000k / mån till min far, som absolut måste skötas. Sammanlagt blir det drygt 6000k / mån. Saken är väl den att det kanske ska vara så här innan man är ikapp?

Ja fast det är ofta det är småuttgifterna som ställer till det för en. Förra månaden jobbade jag bara 3dagar därför att jag var på praktik. samtidigt ökade mina utgifter i form av transport och mat ute.
Därför har jag ett underskott på ca 5000kr förra och antagligen ytterliggare 5K denna månad.

Detta viste jag om sedan tidigare och har därför räknat med det i min budget tidigare och kan därför leva som normalt trots att jag har under 5000kr i inkomst i april och maj. I juni får jag ett en trevlig skatteåterbäring och börjar jobba full tid från den 10 juni. När du väl får jobb igen öppna ett konto och buffert spara 10% av din inkomst så har du marginaler att ta av om något inte blir som planerat.
Förväxla inte detta sparandet med sparande för semester,inköp osv utan använd bara när det är verkligen behöves.
Citera
2010-05-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja fast det är ofta det är småuttgifterna som ställer till det för en. Förra månaden jobbade jag bara 3dagar därför att jag var på praktik. samtidigt ökade mina utgifter i form av transport och mat ute.
Därför har jag ett underskott på ca 5000kr förra och antagligen ytterliggare 5K denna månad.

Detta viste jag om sedan tidigare och har därför räknat med det i min budget tidigare och kan därför leva som normalt trots att jag har under 5000kr i inkomst i april och maj. I juni får jag ett en trevlig skatteåterbäring och börjar jobba full tid från den 10 juni. När du väl får jobb igen öppna ett konto och buffert spara 10% av din inkomst så har du marginaler att ta av om något inte blir som planerat.
Förväxla inte detta sparandet med sparande för semester,inköp osv utan använd bara när det är verkligen behöves.

Ja, det där om småutgifterna håller jag verkligen med om! Även jag har en liten summa från skatteverket att se fram emot V. 23? Jag har varit på banken ett flertal gånger för att ha genomgång av sparande osv. Har öppnat ett e-sparkonto där jag börjat med att sätta av 500 / mån. Sen har jag en hel del aktier som är låsta fram till 2012. Lika bra det! Just nu så har jag en rutten löpande två-veckorsanställning, ingen sem. ers, ingen komp, inget betalt för alla röda dagar som infaller på en arbetsvecka. Men ändå ett jobb och en inkomst. Men jag började för ca: 2 mån sen, och första lönen blev en halv, som nätt och jämt täckte mina fasta löpande kostnader, då jag började mitt i en löneperiod. Så här har det varit sen ett år tillbaka nu.. Dock så har jag ett flertal alternativa jobb-erbjudanden som ev. kommer att ge tillsvidare framöver, men just nu känner jag mig så otroligt feg, vet inte om jag vågar byta jobb, även att lön osv. kommer att vara avsevärt mycket bättre!
Citera
2010-05-11, 14:28
Bannlyst
så som du har jag med mina spel går inte in sist jag jobbade var i maj förra året hon gnäller nu lite men får hon bara bra sex så löser det sig med henne också
Citera
2010-05-11, 14:30
Bannlyst
sparat har jg alldrig gjort blir ändå inget över när inflationen tagit sitt hoppas frun får högre lön
Citera
2010-05-11, 22:05
Medlem
Sees avatar
Jag och damen hade några månader då vi var tvungna att spara in så mycket vi kunde, flyttade till en billigare lägenhet, sa upp alla onödiga räkningar (tidningar och andra prenumerationer som man egentligen inte behöver) parkerade mycket längre bort för att slippa betala parkering gjorde listor på allt som behövde handlas. Man klarar sig BRA på 2000 kr i månaden på två pers. Storhandling på Willys.
Köpa pressenter och annat "onödigt" på billiga affärer, ex rusta, öb och ullared (om du bor i närheten) kanske inte det roligaste med om man letar kan man hitta guldkorn. och JA man kan pruta överallt! det gäller bara att göra det på ett bra sätt. Har en polare som tom prutar på jeans.

Börja med att lägga undan X antal kronor i början av månaden på ett konto.
När månaden är slut och du har stålar över så för du in hälften av dem på samma konto och dom andra på ett nytt. Det nya kontot har du som "buffert" när det blir lite knapert så tar du av dem. Eller pengar att köpa något onödigt för, för motivation.

Sen när det första kontot börjar växa till sig så går du till banken och hör med dem hur du bäst investerar dem.

Självklart skall man försöka sälja något vid sidan om också. Sälj alla gamla kläder du inte använder, spel du inte spelar längre. Öl, droger eller horor/din egen stjärt om du måste.
Citera
2010-05-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av See
Jag och damen hade några månader då vi var tvungna att spara in så mycket vi kunde, flyttade till en billigare lägenhet, sa upp alla onödiga räkningar (tidningar och andra prenumerationer som man egentligen inte behöver) parkerade mycket längre bort för att slippa betala parkering gjorde listor på allt som behövde handlas. Man klarar sig BRA på 2000 kr i månaden på två pers. Storhandling på Willys.
Köpa pressenter och annat "onödigt" på billiga affärer, ex rusta, öb och ullared (om du bor i närheten) kanske inte det roligaste med om man letar kan man hitta guldkorn. och JA man kan pruta överallt! det gäller bara att göra det på ett bra sätt. Har en polare som tom prutar på jeans.

Börja med att lägga undan X antal kronor i början av månaden på ett konto.
När månaden är slut och du har stålar över så för du in hälften av dem på samma konto och dom andra på ett nytt. Det nya kontot har du som "buffert" när det blir lite knapert så tar du av dem. Eller pengar att köpa något onödigt för, för motivation.

Sen när det första kontot börjar växa till sig så går du till banken och hör med dem hur du bäst investerar dem.

Självklart skall man försöka sälja något vid sidan om också. Sälj alla gamla kläder du inte använder, spel du inte spelar längre. Öl, droger eller horor/din egen stjärt om du måste.
Allt jag äger är till salu.. I princip.
Citera
2010-05-13, 12:49
Medlem
hejjjsan123s avatar
Det låter riktigt jobbigt, men det är skönt både för dig och henne att du tagit tag i ditt liv. Finns många som lever i det blå och t.ex låter sina intressen eller öl, vara viktigare än att barnen inte blir mobbade för sina gamla trasiga kläder.
Det låter som du har dragit in på utgifterna. Har du kollat hur det är med extrajobb? Ställen som kanske bara ringer in dig, när någon är sjuk. Dela ut reklam, inte så mycket pengar men för dig kommer det märkas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in