2010-05-11, 11:57
Medlem
Fogelbergs avatar
Jag ska köpa ett nytt objektiv och eventuellt ett nytt kamerahus också men vi börjar med gluggen...

Det är två jag ska välja mellan, men vet inte riktigt om det är värt det..

Det gäller Canon EF L gluggarna, 70-200mm.
det ena är det billiga 4.0L för runt 6000:-
det andra är 2.8L för 12.500:-

Jag är sugen som sjutton på 2.8 just för ljusinsläppet iom att det blir en del foto i skog osv.
Men eftersom det just kommer bli i skog och man ska släpa med sig skiten så är jag sugen på 4.0L eftersom det väger typ hälften av 2.8L

Någon som har erfarenhet av de båda och kan leda mig rätt?

Kamerahuset den ska sitta på är i nuläget en enkel 400D, men kommer eventuellt att uppgradera till något vassare innan årets slut.
Citera
2010-05-11, 12:41
Medlem
Nagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Jag ska köpa ett nytt objektiv och eventuellt ett nytt kamerahus också men vi börjar med gluggen...

Det är två jag ska välja mellan, men vet inte riktigt om det är värt det..

Det gäller Canon EF L gluggarna, 70-200mm.
det ena är det billiga 4.0L för runt 6000:-
det andra är 2.8L för 12.500:-

Jag är sugen som sjutton på 2.8 just för ljusinsläppet iom att det blir en del foto i skog osv.
Men eftersom det just kommer bli i skog och man ska släpa med sig skiten så är jag sugen på 4.0L eftersom det väger typ hälften av 2.8L

Någon som har erfarenhet av de båda och kan leda mig rätt?

Kamerahuset den ska sitta på är i nuläget en enkel 400D, men kommer eventuellt att uppgradera till något vassare innan årets slut.

Har bara iofs bara erfarenhet av 2,8 IS, men kanske kan vara till lite hjälp

Negativt: Den blir rätt tung efter att man släpat runt med den en stund, den dumt formgivna foten bär en stor del av skulden. Den är så liten och sitter så nära objektivet att man inte kan greppa runt den ordentligt, brukar få bli att pressa in lillfingret och halva ringfingret för att bära upp lite av vikten medan resten av vikten tas av kameraremmen runt nacken, det blir ganska obekvämt rätt snabbt. Har nu skaffat ett stöd, en vadderad pinne som skruvas fast i foten, tror att denna kan göra det betydligt trevligare att släpa runt på objektivet, men har inte provat skarpt än.

Positivt:
2,8 är alltid trevligt och med 2,8'an kommer du att kunna köra 2x extender utan att förlora autofocusen. Ok, det blir lite mer oskarpt, men är väldigt trevligt att kunna dra på ibland.
Citera
2010-05-11, 12:41
Medlem
smygolfs avatar
Jag hade 70-200 2,8L innan (1ds mk2) o 4.0/4.0 IS föll bort direkt i jämnförelse.
Men det är ingen liten optik!!

2.8L IS är ännu större (?) o tyngre.
Jag hade inga direkta problem att greppa optiken utan den är bara stor, speciellt med motljusskyddet som bygger på ca 10cm.
Senast redigerad av smygolf 2010-05-11 kl. 12:43.
Citera
2010-05-11, 15:57
Medlem
Paijters avatar
Har haft 70-200/4 /2,8 /4 IS. 4 IS är den som är kvar. Ett objektiv som väger bly asar jag inte med mig, och 4 IS var snabbast av alla tre. Den är även vädertätad.
Citera
2010-05-12, 13:54
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Jag älskar f/2,8-zoomar, eftersom jag plåtar en del under knepiga ljusförhållanden. Men om jag skulle gå omkring mycket med objektivet skulle jag nog ändå satsa på en f/4, både vikt och pris överväger ju.
Citera
2010-05-12, 16:28
Medlem
Plt Comdrs avatar
4:an rekommenderas för priset och smidigheten.

Skillnaden i ljusstyrka är inte så viktig då dagens och morgondagens kameror hanterar brus bra.

Fördel med 2.8:an är det kortare skärpedjupet på full öppning som ger möjlighet att framhäva motivet mot oskarp bakgrund, tex vid sportfoto på arenor då man inte vill ha med reklamskyltar och fula aik:are i bakgrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in