• 1
  • 2
2010-05-11, 00:27
Medlem
Hej

Som rubriken lyder. Min dator fryser sig när jag kollar på film. Musik och spel kan jag ha på hela dagen men så fort jag sätter på en film klarar den ibland endast 3min ibland 40 min olika varje gång. Senaste drivers till allt är installera. Den fryser till och ger ifrån sig ett ljud som påminner mig om en robot som har hackat upp sig. Kan inget annat göra en starta om den. Kör win-7 X64, min dator är en Acer Aspire 7738g, ca 5 månader gammal.

Vad är det som spökar?

Hjälp mig börjar bli galen på den.
Citera
2010-05-11, 00:56
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajdin
Hej

Som rubriken lyder. Min dator fryser sig när jag kollar på film. Musik och spel kan jag ha på hela dagen men så fort jag sätter på en film klarar den ibland endast 3min ibland 40 min olika varje gång. Senaste drivers till allt är installera. Den fryser till och ger ifrån sig ett ljud som påminner mig om en robot som har hackat upp sig. Kan inget annat göra en starta om den. Kör win-7 X64, min dator är en Acer Aspire 7738g, ca 5 månader gammal.

Vad är det som spökar?

Hjälp mig börjar bli galen på den.
Vilket program använder du för att spela upp filmerna? Vilken filtyp är filmerna som gör att datorn låser sig? Kopplar du datorn till en annan skärm när du ska se på film?
Citera
2010-05-11, 01:07
Medlem
låter fläkten? om fläkten går sönder blir datorn snabbt överhettad och kan då stänga av sig (därav lite random 40s-ett par minuter som du nämner).

Kolla fläkten, försök blåsa rent när datorn är avstängd. Är fläkten på är det lätt att du gör sönder fläkten.

test2: Kör filmen i frysen Se om den håller längre... om inget av detta hjälper så kan du ju testa att använda ett annat program att spela upp filmen med för att se om det blir ngn skillnad, VLC t.ex.
Citera
2010-05-11, 11:33
Medlem
Jag kör Windows Media player och VLC. Funkar lite bättre med VLC dock fryser den ändå. Överhettningsproblem är det minsta felet, håller sig ca 30c och fläkten är på minimal. Som sagt jag kan sitta spela hela dagen och fläkten går igång till max i ett par min, alltså har den inga problem med värmen.

Ringde acer och dom tyckte att jag skulle skicka in den, fast först skulle jag;

Instalera om OS - Check
Nya drivrutiner som jag fick av acer via mail - check
Låta batteriet laddas ut helt - check

Om ingen har något mer förslag får jag nog skicka in den
Citera
2010-05-11, 12:50
Medlem
Jag tippar på att datorn överhettar när du spelar film, du kan kolla det med HWMonitor.

Använd Splash Lite så belastas din CPU mindre av video. MPC-HC fungerar också, den ger inte lika fin bild men fungerar bättre med dåligt kodad video.
Senast redigerad av guttergod 2010-05-11 kl. 12:52.
Citera
2010-05-11, 12:52
Medlem
Tips, titta inte på Ice Age filmerna, det är de som gör det
Citera
2010-05-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Tips, titta inte på Ice Age filmerna, det är de som gör det
Inte sprida nonsens bland de mindre vetande. Det kommer tillbaka och biter dig i röven sen.
Citera
2010-05-11, 17:21
Medlem
Testar alla tips återkommer med resultat, ska även låta bli Ice Age
Citera
2010-05-11, 19:18
Medlem
På vilket sätt menar du att den fryser? Fryser så att du måste forceboota den eller blir det t ex "VLC(Svarar inte)" och du måste köra ctrl+alt+del och stänga av processen?

Vad har du för grafikkort btw? Vilken typ av filmer är det du försöker se?(alltså deras kvalité, t ex om det är HD eller ej osv)

Vilka spel är det även du klarar av att spela på din laptop?
Citera
2010-05-11, 23:05
Medlem
Inget funkade, splash kan jag inte spola fram med den crashar direkt. med MPC så fryser den direkt.

Det är olika kvalite på filmerna har testat alla, dock streamat en blu-ray film till PS3.

Jag kör wow väldigt ofta, klarar grafiken upp till good i raids och förövrigt i high. Jag har även testat roller coaster tycoon 3d högsta, alla CS, half life, en massa simulator spel på högsta. Något need for speed också. Kan sitta spela hela dagen och den fryser inte. Men så fort jag sätter på en film så klarar den maximalt 40min, och då har jag tur.

När jag säger att den fryser menar jag att hela datorn stannar till, ger ifrån sig ett robotliknande ljud och det spelar ingen roll vad du gör inget händer. Det enda jag kan göra är och starta om den.
Citera
2010-05-12, 10:54
Medlem
Installera grafikdrivern som finns här istället.
Citera
2010-05-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Installera grafikdrivern som finns här istället.

Tackar men endast Acer's drivrutiner kan jag instaler Något dom uppdaterar 1 gång årligen, om ens då..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in