• 1
  • 2
2010-05-10, 23:41
Medlem
snapcases avatar
En av de absolut främsta fantasykonstnärerna har lämnat oss. Frank Frazetta dog idag. Han blev 82 år.
Hans stil var omisskännlig och hans målningar har för många definierat hur sword & sorcery ska avbildas.
FF var ofta imiterad men aldrig överträffad i mina ögon.
Ett bra galleri för er som missat hans verk:
http://www.frankfrazetta.net/
Citera
2010-05-10, 23:48
Medlem
Glamazons avatar
Ojojoj, kände ju igen bilderna direkt men har aldrig reflekterat över konstnärens namn. Där ser man, det fanns några klassiker där ja... RIP.
Citera
2010-05-10, 23:53
Medlem
R.i.p
Citera
2010-05-10, 23:53
Medlem
Wolfhaarts avatar
Han har gjort otroligt många vackra bilder. Gillar speciellt hans sätt att avbilda kvinnan. RIP
Citera
2010-05-11, 00:00
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
En av de absolut främsta fantasykonstnärerna har lämnat oss. Frank Frazetta dog idag. Han blev 82 år.
Hans stil var omisskännlig och hans målningar har för många definierat hur sword & sorcery ska avbildas.
FF var ofta imiterad men aldrig överträffad i mina ögon.
Ett bra galleri för er som missat hans verk:
http://www.frankfrazetta.net/

vad fan är det för ord finns det?
en blandning av säregen och nått annat?

jag fördjupade mig i ämnet: http://synonymordbok.com/omisskaennlig
Citera
2010-05-11, 00:06
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glamazon
Ojojoj, kände ju igen bilderna direkt men har aldrig reflekterat över konstnärens namn. Där ser man, det fanns några klassiker där ja... RIP.
Jo Frazetta var nog urtypen för en konstnär vars bilder så gott som alla känner igen men få vet vem som gjort.
Själv råkade jag på hans verk genom omslagen till äventyrsspels fantasyböcker på 80-talet. Hans vision av Conan präglade min bild av barbaren redan då och den har stannat hos mig sen dess.
Det är synd att ingen lyckades överföra hans stil tillfullo på vita duken. Ralph Bakshi försökte med Fire and ice men i mina ögon är den rätt misslyckad.
Lyckad är däremot dokumentären Painting with fire om FF. Se den om ni har chansen.
Citera
2010-05-11, 02:42
Medlem
Necrotzicas avatar
Fan vad tråkigt, har gillat hans konst i flera flera år. Han har inspirerat väldigt många och är en ikon inom fantasyart.
Hans bilder kommer leva längre än honom.
Citera
2010-05-11, 05:35
Medlem
Zwerchstands avatar
Omisskännlig är ordet och det blir därför lite av en paradox med förklaringen av Frazetta som "urtyp" – nämligen, vill jag föreställa mig, några drag av vilka blott 1 brukat plankas hjälpligt av diverse efterföljare & -trädare:
> en mycket egen penselteknik, igenkännbar särskilt på hårsvall som typiskt görs rök-/akvarellartade, som vindeln av en droppe tusch fallen i vatten
> en förkärlek, möjligen med visst beroende i egna penselföringen, till matta texturer av tungt bubblande, sumpigt oljeglänsande toner. Blankvapnen är sällan just blanka/polerade.
> spränghårda mannamuskler i karikerade proportioner ställda i kontrast till långt verkligare men ännu överdrivet fullbördiga kvinnor med hull & barnalstrarkurvor som heter duga: stadiga höfter, generösa rumpor, tunga bröst, en för genren något högre ålder antydande (hellre än tafatt oskuld) ett moget kött som med öppna ögon satt avkomma till världen
> en till estetisk fulländning driven mycket sträng & stiliserande geometrisk komposition, uppmjukad med ovannämnda medel. (Hans John Carter-bild A Princess of Mars (1970) är en i sitt slag oöverträffad demonstration av balanserad dynamik.)
Just kompositionen är väl vad andra illustratörer förmått ta till sig, men med övriga punkters undflyende har resultaten i regel blivit ganska påtagligt uppställda och hellre än bättre fått accentuera den biten. Frazettas svaghet är väl ansikten, särskilt kvinnors, som ofta vänds bort / döljs i dunkel // annars känns igen som ett par ständigt återanvända. Sammantaget har han en stil som få kommit nära. Notabelt undantag är Boris Vallejo som kan verka snarlik men knappast med alla parametrar samtidigt. Denne har typiskt högre skärpa överlag men otillräcklig tyngd i sina figurer. (Igen: tyngd, denna svåra sak att avbilda.)

Det är en mycket god lärare som gått och lagt sig, men verkar vidare i egen sömn, andras dröm.
Citera
2010-05-11, 08:37
Medlem
Hardstekts avatar
Nej fyfarao vad tråkigt.

En av mina favoriter.

Vila i frid.
Citera
2010-05-11, 20:30
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Omisskännlig är ordet och det blir därför lite av en paradox med förklaringen av Frazetta som "urtyp" – nämligen, vill jag föreställa mig, några drag av vilka blott 1 brukat plankas hjälpligt av diverse efterföljare & -trädare:
> en mycket egen penselteknik, igenkännbar särskilt på hårsvall som typiskt görs rök-/akvarellartade, som vindeln av en droppe tusch fallen i vatten
> en förkärlek, möjligen med visst beroende i egna penselföringen, till matta texturer av tungt bubblande, sumpigt oljeglänsande toner. Blankvapnen är sällan just blanka/polerade.
> spränghårda mannamuskler i karikerade proportioner ställda i kontrast till långt verkligare men ännu överdrivet fullbördiga kvinnor med hull & barnalstrarkurvor som heter duga: stadiga höfter, generösa rumpor, tunga bröst, en för genren något högre ålder antydande (hellre än tafatt oskuld) ett moget kött som med öppna ögon satt avkomma till världen
> en till estetisk fulländning driven mycket sträng & stiliserande geometrisk komposition, uppmjukad med ovannämnda medel. (Hans John Carter-bild A Princess of Mars (1970) är en i sitt slag oöverträffad demonstration av balanserad dynamik.)
Just kompositionen är väl vad andra illustratörer förmått ta till sig, men med övriga punkters undflyende har resultaten i regel blivit ganska påtagligt uppställda och hellre än bättre fått accentuera den biten. Frazettas svaghet är väl ansikten, särskilt kvinnors, som ofta vänds bort / döljs i dunkel // annars känns igen som ett par ständigt återanvända. Sammantaget har han en stil som få kommit nära. Notabelt undantag är Boris Vallejo som kan verka snarlik men knappast med alla parametrar samtidigt. Denne har typiskt högre skärpa överlag men otillräcklig tyngd i sina figurer. (Igen: tyngd, denna svåra sak att avbilda.)

Det är en mycket god lärare som gått och lagt sig, men verkar vidare i egen sömn, andras dröm.

Jag upplever det som att det dels fanns ett mörker och dels en sorts humor i Frazettas palett av verk som inga av hans efterföljare lyckades fånga. Vallejos illustrationer känns i mitt tycke ganska bleka, livlösa och anemiska vid en direkt jämförelse. Måhända är Frazettas karaktärer överdrivna, manliga respektive kvinnliga in absurdum, men likafullt känns de levande och verkliga på ett sätt få av hans konkurrenter förmår åstadkomma. Det finns nästan en Zornsk kvalitet i vissa av hans illustrationer av kvinnokroppen och medan Vallejo ofta känns lite banal finns det Frazettaskisser som bara osar av atmosfär och någon sorts underliggande hotfull stämning.

Är det förresten någon ytterligare här vars lekamen pryds av ett Frazettaverk, intatuerat d.v.s.?
Citera
2010-05-11, 21:15
Medlem
Hardstekts avatar
Ja det går inte att jämföra Vallejo med frazetta.
Citera
2010-05-11, 21:37
Medlem
Sebaots avatar
RIP, misstänker det är både en och annan modul till DoD som hans verk pryder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in