Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar således att dessa postare aldrig talar om samma sak? De formulerar sig ju inte på engelska. De använder anglicismer och jag tror att dessa även kommer att prägla deras talspråk. Jag tror vidare att de säger mer än de skriver.
Tror snarare att det är en fråga om vad som är vanligast, inte att det finns en universalförklaring. Kanske kan en och samma individ använda sig av olika typer av anglicismer i olika sammanhang eller t.o.m. växla i samma kontext.
Man kan ju i alla fall konstatera att det finns rätt gott om folk som så länge de håller sig till svenska försöker snofsa till sitt skriftspråk på ett sätt de inte klarar av. (Det händer mig själv också även om jag vill tro att jag skriver rätt bra att jag börjar fundera över "vad det egentligen heter" och bestämmer mig för en konstruktion som sedan känns underlig eller att jag drar till med ett ord som jag har missuppfattat.) Att det då i hjärnans virrvarr av förmodat "finare" formuleringar kan smyga sig in engelska också tycker jag verkar rimligt. Mer tveksam känner jag mig till att man medvetet skulle formulera sig på engelska först, men det händer nog det också, inte minst med tanke på den status engelskan har som "mycket bättre" hos många unga trådstartare här i språkforumet.
Edit: Ingen har påstått att det skulle finnas en universalförklaring, ser jag nu, jag bara svävade ut i lite reflektioner över ämnet.