2018-03-01, 14:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja krispig finns inte i SAOL 11 från 1986, men i SAOL 12 från 1998 så det är ganska nyligen. Förresten står frasig som synonym till krispig i SAOL.

SO anger att det är ett inlån från engelskan 1982.
Citera
2018-03-01, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
SO anger att det är ett inlån från engelskan 1982.

Det stämmer nog. Jag minns att mormor retade sig på att kockarna i TV4 använde ordet redan på 90-talet. Hon hade inget till övers för nya ord
Citera
2018-03-10, 09:23
Bannlyst
"Ha en bra dag" låter fördjävligt. Det borde heta "Ha det så bra idag" eller "Ha det så bra".
Citera
2018-03-10, 12:54
Bannlyst
Rastning av hundar förbjuden - Typisk anglicismgrammatik. Jag antar att hundarna får rasta husse någon annanstans.
Senast redigerad av Supernova29 2018-03-10 kl. 12:56.
Citera
2018-03-10, 13:35
Medlem
EnGodForlorares avatar
Oatlys reklamkampanj tycker jag är hemsk.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/06/forsman--bodenfors-klart-det-blir-missvisande/

Oatly är alltså ett SVENSKT företag som ser sig tvingade till att använda långa engelska meningar i sina kampanjer. Varför? För att engelska låter tuffare? Jag kommer aldrig köpa något från Oatly igen. Det är ett som är säkert.
Citera
2018-03-10, 14:43
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Oatlys reklamkampanj tycker jag är hemsk.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/06/forsman--bodenfors-klart-det-blir-missvisande/

Oatly är alltså ett SVENSKT företag som ser sig tvingade till att använda långa engelska meningar i sina kampanjer. Varför? För att engelska låter tuffare? Jag kommer aldrig köpa något från Oatly igen. Det är ett som är säkert.
Pinsamt. Så fejk de är som låtsas vara kritiska mot vad de själva håller på med, samtidigt som de pratar på det här viset: "Det är inte så många som ser utomhus som ett huvudmedia längre."

Hoppas Donald Trump kommer till Sverige och bygger en jättestor gaskammare och vi kan stoppa in varenda en av dem i den. Kommer inte köpa någon av deras produkter någonsin. Oatly var äckligt innan men nu är det äckligare.
Citera
2018-03-10, 17:47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supernova29
Rastning av hundar förbjuden - Typisk anglicismgrammatik. Jag antar att hundarna får rasta husse någon annanstans.

Jag anser nog att det är korrekt att använda prepositionen "av" även här. Eller kan du föreslå någon mer lämplig preposition? "Av" brukar ju visserligen betecknas som agentens preposition, men den är inte uteslutande agentens preposition i alla sammanhang.

Konstruktionen är hur som helst betydligt bättre än en annan jag har sett, nämligen "förbjuden hundrastning". Det måste ju rimligen vara en upplysning om att en otillåten aktivitet försiggår på platsen, snarare än ett förbud.
Citera
2018-03-10, 18:28
Medlem
Hundrastning förbjuden eller Förbjudet att rasta hundar. Varför krångla till det?
Citera
2018-03-10, 18:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu finns det förvisso en bättre tråd att posta sådan omständlig meningsbyggnad i:

(FB) Tråden om av-sjukan

Har varit inne på att många »av-konstruktioner« är anglicismer. Inte ens det engelska språket använder »of« lika mycket som vissa använder »av« i svenskan. Engelskan har ju även ett »by«.

Att använda »av« är passivt, men det kanske passar bra eftersom i princip alla sådana skyltar saknar lagligt stöd. Det är inte förbjudet att rasta hunden annat än på privat mark och där är det för övrigt förbjudet för obehöriga att vistas. Det enda som gäller, i miljöbalken, är att man ska ta upp efter hunden.
Citera
2018-03-10, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu finns det förvisso en bättre tråd att posta sådan omständlig meningsbyggnad i:

(FB) Tråden om av-sjukan

Har varit inne på att många »av-konstruktioner« är anglicismer. Inte ens det engelska språket använder »of« lika mycket som vissa använder »av« i svenskan. Engelskan har ju även ett »by«.

Att använda »av« är passivt, men det kanske passar bra eftersom i princip alla sådana skyltar saknar lagligt stöd. Det är inte förbjudet att rasta hunden annat än på privat mark och där är det för övrigt förbjudet för obehöriga att vistas. Det enda som gäller, i miljöbalken, är att man ska ta upp efter hunden.

Det är korrekt att engelskan inte missbrukar "of" i den utsträckningen som nutida svenskan gör. Inspirationen är dock därifrån.

Du får givetvis beträda icke privat mark. Att däremot systematiskt ingå i aktiviteter så som hundrastning, loppisförsäljning m.m. som främjar dina egna intressen och inkräktar på allmänhetens trivsel och integritet, är rättsligt förbjudet och renderar i slutgiltiga straff. Det är lika rättsligt förbjudet som att bedriva affärer utanför hyresgästers portingångar.
Senast redigerad av Supernova29 2018-03-10 kl. 21:33.
Citera
2018-03-10, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Hundrastning förbjuden eller Förbjudet att rasta hundar. Varför krångla till det?

Byråkrater har en benägenhet att undvika hopskrivningar till varje kostnad. Tyvärr resulterar det i löjeväckande svenska.
Citera
2018-03-10, 21:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är korrekt att engelskan inte missbrukar "of" i den utsträckningen som nutida svenskan gör. Inspirationen är dock därifrån.

Har inte påstått något annat.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in