2010-05-09, 14:51
Medlem
Jag är just nu skriven utanför sthlm, men har nyligen flyttat hit. Jag har under en längre period varit deprimerad och ångestfull. Känt mig vilsen och osäker. Jag är 24 år och känner att jag skulle behöva lite tips om hur jag ska gå tillväga för att träfa en psykolog.

Har sett att varje kommun har en egen psykiatrisk mottagning här i sthlm, kan jag vända mig till den kommunens mottagning som jag nu bor i trots att jag inte är skriver i stan? Såg att det var 4 veckors väntetid om man inte har remiss, ska jag kontakta vårdcentralen först för att få en sådan? Tror inte jag är tillräckligt demprimerad för att få en sådan. Är privat mottagning ett bra allternativ annars för att få komma direkt? Och vad kostar det då?
Citera
2010-05-09, 15:14
Medlem
Gidellas avatar
Privat brukar tyvärr vara dyrare att gå till. Men det kan skifta från ställe till ställe och vissa har avtal med landstingen så att priset är samma som det som landstingen tar för samma vård. Har tyvärr inga råd kring den biten.

Har du kollat på www.vardguiden.se? Där finns samlad information kring vårdsituationen i Stockholm, bland annat information om psykolog och psykiatriska mottagningar m.m. Därtill kan du också ringa till Vårdguiden också på 08-320 100 för rådgivning, det är alltså utbildade vårdmänniskor som sitter och svarar. Utan tvekan kan de där hjälpa dig och svara på dina frågor, och det skulle jag nog rekommendera dig att göra.

Remiss får du om du besöker läkare (t.ex. husläkare) på vårdcentral, och denne beslutar att du behöver det osv.
Citera
2010-05-09, 15:15
Medlem
Prova att kontakta vårdguiden, dom kan säkerligen hjälpa dig svara på dina frågor.
Annars kan du ringa och boka en akuttid på vårdcentralen så får du träffa en läkare samma dag och kanske får en remiss till en psykolog.
Boka akuttid gör du genom att ringa till närmaste vårdcentral direkt när dom öppnar på morgonon, var ute tidigt för tiderna brukar försvinna fort som bara den.

har dock ingen aning om det spelar någon roll att du är skriven utanför stockholm, men jag skulle inte tro det.
Men som sagt, http://www.vardguiden.se/ , där finns telefonnummer du kan ringa för rådgivning.

Lycka till!
Citera
2010-05-09, 15:27
Medlem
det känns som att jag ska kolla på www.vardguiden.se tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in