• 1
  • 2
2010-05-09, 19:26
Medlem
Morgonrodnads avatar
Om den kunde boota från ubuntus installationscd ska den kunna boota från windows installationscd. Annars är windowsskivan trasig. Detta har inget med ubuntu att göra utan är en fråga för windowsforumet.
2010-05-09, 20:31
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Om den kunde boota från ubuntus installationscd ska den kunna boota från windows installationscd. Annars är windowsskivan trasig. Detta har inget med ubuntu att göra utan är en fråga för windowsforumet.

Jag tror faktiskt att det är själva datorn det är fel på, eftersom den lyckades boota från just Ubuntus skiva men inte Windows. Jag har bränt säkert fem skivor nu med operativsystem, och den ända som funkat har varit Ubuntus. Men nåja, du har nog rätt; den här tråden har tagit en annan vändning och hör bättre hemma i Windowsforumet.
2010-05-09, 20:37
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Jag tror faktiskt att det är själva datorn det är fel på, eftersom den lyckades boota från just Ubuntus skiva men inte Windows. Jag har bränt säkert fem skivor nu med operativsystem, och den ända som funkat har varit Ubuntus. Men nåja, du har nog rätt; den här tråden har tagit en annan vändning och hör bättre hemma i Windowsforumet.

Om du tror datorn har skadats så testa att boota från ubuntuskivan igen. Går det fortfarande så vet du att det är windowskivan. Har du testat att bränna ut olika isofiler? Testat en köpt windowsskiva?
2010-05-09, 21:08
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Om du tror datorn har skadats så testa att boota från ubuntuskivan igen. Går det fortfarande så vet du att det är windowskivan. Har du testat att bränna ut olika isofiler? Testat en köpt windowsskiva?

Jo, men jag menar att datorn avvisar alla windows-skivor av någon mystisk anledning.
Det är inget fel på själva iso-filen, det fungerade perfekt att installera på en annan dator (XP), när jag slog igång .exe-filen i ISO:n för att testa. Men ska pröva att boota Ubuntuskivan igen.

Har ingen köpt windows-skiva, eftersom jag följde råden i den här tråden.
2010-05-09, 21:49
Medlem
X_surfers avatar
*SUCK*

Nu tar vi det här från början:

1. Boota upp Ubuntu och starta upp Brasero.

2. Inne i Brasero så väljer du alternativet "Bränn avbildning" och väljer din iso-fil av Windows 7.
2010-05-09, 21:51
Medlem
icebosss avatar
Är lite inne på som någon annan sa innan: HAr du bara tagit filerna från .iso:n och lagt över på en CD? För i så fall är den inte bootbar. Följ Ubuntu-delen på denna sidan så bör det bli rätt:

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto
2010-05-09, 22:39
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
*SUCK*

Nu tar vi det här från början:

1. Boota upp Ubuntu och starta upp Brasero.

2. Inne i Brasero så väljer du alternativet "Bränn avbildning" och väljer din iso-fil av Windows 7.

Jaha, och vad skulle det tjäna till? Det är ju redan bränt på två skivor; en felaktig med själva ISO:n och en korrekt med ISO:n uppackad. Varför skulle jag bränna den igen? Jag har ju redan bränt skivan, felet är ju att datorn inte väljer att boota från den.

Citat:
Ursprungligen postat av iceboss
Är lite inne på som någon annan sa innan: Har du bara tagit filerna från .iso:n och lagt över på en CD? För i så fall är den inte bootbar. Följ Ubuntu-delen på denna sidan så bör det bli rätt:

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

Varför är den inte bootbar om man har packat upp filerna och bränt över på skiva? Den bör ju vara det menar jag, det är ju själva datorn (eller Ubuntu) som inte accepterar installeringsskivan pga. att GRUB förhindrar varje möjlighet till bootning. Jag tar ett alternativ, att boota från cd-läsaren eller fortsätta, varvid jag väljer att boota från cd-läsaren (eftersom den korrekta skivan med uppackad ISO ligger i), sen förpassas jag till en svart skärm med texten "GRUB is loading". Sen startar Ubuntu upp och ignorerar mitt tidigare val.
Förklara gärna ytterligare om möjligt. Tror jag är nära problemets lösning.
Senast redigerad av lendryggh 2010-05-09 kl. 22:44.
2010-05-09, 23:10
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Jaha, och vad skulle det tjäna till? Det är ju redan bränt på två skivor; en felaktig med själva ISO:n och en korrekt med ISO:n uppackad. Varför skulle jag bränna den igen? Jag har ju redan bränt skivan, felet är ju att datorn inte väljer att boota från den.

Varför är den inte bootbar om man har packat upp filerna och bränt över på skiva?

.iso-filen är en avbild av hela filsystemet på cd-skivan. Det inkluderar bootbar kod på skivans första spår. Därför måste skivan brännas som en avbild av .isofilen för att bli bootbar.

Citat:
Den bör ju vara det menar jag, det är ju själva datorn (eller Ubuntu) som inte accepterar installeringsskivan pga. att GRUB förhindrar varje möjlighet till bootning. Jag tar ett alternativ, att boota från cd-läsaren eller fortsätta, varvid jag väljer att boota från cd-läsaren (eftersom den korrekta skivan med uppackad ISO ligger i), sen förpassas jag till en svart skärm med texten "GRUB is loading". Sen startar Ubuntu upp och ignorerar mitt tidigare val.

BIOS hittar inte någon bootbar kod på cdskivan. Du har inte lagt dit någon sådan eftersom du inte gjort som folk här i tråden sagt åt dig att göra. Därför går BIOS vidare till nästa medium att boota ifrån, hårddisken. Där hittar den fungerande kod (grub) och kör den. Grub startas alltså först efter att din windowsskiva har testats och misslyckats.
2010-05-09, 23:46
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Varför är den inte bootbar om man har packat upp filerna och bränt över på skiva? Den bör ju vara det menar jag, det är ju själva datorn (eller Ubuntu) som inte accepterar installeringsskivan pga. att GRUB förhindrar varje möjlighet till bootning. Jag tar ett alternativ, att boota från cd-läsaren eller fortsätta, varvid jag väljer att boota från cd-läsaren (eftersom den korrekta skivan med uppackad ISO ligger i), sen förpassas jag till en svart skärm med texten "GRUB is loading". Sen startar Ubuntu upp och ignorerar mitt tidigare val.

För att skivan inte blir bootbar annars, varför inte bara testa istället för att stånga skallen i väggen?!
Att din dator inte vill boota från skivan beror på att du inte har valt att bränna den som en iso-fil, att försöka packa upp en iso-fil gör inte skivan bootbar.

Eftersom din dator bootar upp Ubuntu hur fint som helst så vet du att felet är din brända Windowsskiva
Senast redigerad av X_surfer 2010-05-09 kl. 23:51.
2010-05-10, 00:20
Medlem
PhantomBlots avatar
Hur man installerar Windows är förstås en fråga som hör hemma i Windows-forumet. Men det lär redan finnas trådar där som handlar om ämnet, så det är med all säkerhet onödigt att starta en ny.

mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in