Min dator kraschade innan (prologen till den här tråden finner ni
här) och det tedde sig inte bättre än att min dators hårddisk visade sig vara defekt, så jag köpte en ny. Jag skruvar in den i datorn, slår på den och skärmen visar "No operating systems detected". Jag sätter således i en Windows 7-skiva i cd-uttaget för att installera operativsystemet. Inget händer, och jag förbryllas.
Escape, F1 och F2, som tidigare hjälpt till när nya operativsystem skulle installeras vid uppstart, har tydligen tappat sin funktion och inget händer. Lyckligtvis (?) har jag en Ubuntuskiva liggande i en hög någonstans; jag letar upp den och sätter i den för att få resultat. Det får jag, och jag lyckas installera Ubuntu, som har som uppgift att tjäna som tillfälligt operativsystem för att kunna installera Windows 7 istället. Nu kommer kruxet; Ubuntu är för mig ett helt främmande operativsystem och jag begriper mig inte på det alls, men det var det enda operativsystemet på skiva som fungerade att installera.
Så min frågeställning är: hur ska jag installera Windows 7-ison från cd-skivan till datorn? Har googlat runt men inte förstått mig på det, novis jag är i linuxanvändande.
Om det finns befintlig tråd som tar upp mitt problem blir jag gärna hänvisad dit, själv fann jag inget matnyttigt vid sökning.