Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-09, 14:23
Medlem
lendrygghs avatar
Min dator kraschade innan (prologen till den här tråden finner ni här) och det tedde sig inte bättre än att min dators hårddisk visade sig vara defekt, så jag köpte en ny. Jag skruvar in den i datorn, slår på den och skärmen visar "No operating systems detected". Jag sätter således i en Windows 7-skiva i cd-uttaget för att installera operativsystemet. Inget händer, och jag förbryllas.
Escape, F1 och F2, som tidigare hjälpt till när nya operativsystem skulle installeras vid uppstart, har tydligen tappat sin funktion och inget händer. Lyckligtvis (?) har jag en Ubuntuskiva liggande i en hög någonstans; jag letar upp den och sätter i den för att få resultat. Det får jag, och jag lyckas installera Ubuntu, som har som uppgift att tjäna som tillfälligt operativsystem för att kunna installera Windows 7 istället. Nu kommer kruxet; Ubuntu är för mig ett helt främmande operativsystem och jag begriper mig inte på det alls, men det var det enda operativsystemet på skiva som fungerade att installera.
Så min frågeställning är: hur ska jag installera Windows 7-ison från cd-skivan till datorn? Har googlat runt men inte förstått mig på det, novis jag är i linuxanvändande.

Om det finns befintlig tråd som tar upp mitt problem blir jag gärna hänvisad dit, själv fann jag inget matnyttigt vid sökning.
2010-05-09, 14:25
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh

Som jag förstår så ligger ISO-filen direkt på skivan istället för att vara uppackad till skivan?
2010-05-09, 14:27
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Som jag förstår så ligger ISO-filen direkt på skivan istället för att vara uppackad till skivan?

Mycket riktigt, ISO-filen ligger själva skivan, ouppackat. Ska jag göra något?
Senast redigerad av lendryggh 2010-05-09 kl. 14:31.
2010-05-09, 14:36
Medlem
Bj_o_rns avatar
Citat:
Mycket riktigt, ISO-filen ligger själva skivan. Ska jag göra något?

Bara för att vara säker, öppnar du skivan i Ubuntu så ser du alltså en enda fil med filändelsen ".iso"?

I så fall måste du bränna en ny skiva av ison. När du öppnar ditt brännarprogram så får du leta upp "Burn image to disc" eller nåt i den stilen. Kan vara att bara välja "Open.." eller nåt sånt i menyn med. Därefter får du peka ut din .iso fil (som du såklart kopierat till din hårddisk i förväg ). Då borde brännarprogrammet fixa resten.

Ditt problem är alltså att du har en skiva med en "bild av en skiva" på. Det gör ingen som helst nytta, du måste alltså bränna ut "innehållet" i bilden på en skiva för att datorn ska kunna boota direkt från skivan och installera operativsystemet.

Lite rörig förklaring kanske men hoppas det löser ditt problem!
2010-05-09, 14:36
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Mycket riktigt, ISO-filen ligger själva skivan, ouppackat. Ska jag göra något?

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto#Ubuntu

Det ska nog hjälpa dig

Edit: Bj_o_rn, sekunden före?
2010-05-09, 14:46
Medlem
lendrygghs avatar
Tackar för svaren!
Nu vet jag hur jag skall gå till väga, oerhört korkat av mig att jag hoppade över det steget, inser jag nu i efterhand. Har ju gjort det här förut, men men. Tack!
2010-05-09, 16:19
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto#Ubuntu

Det ska nog hjälpa dig

Edit: Bj_o_rn, sekunden före?

Nu har jag däremot bränt över själva innehållet från ISO-filen till en annan skiva. Problemet som avlöste det andra är: nu ska jag installera .exe-filen. Hur i heliga Hagbard gör man det?
2010-05-09, 16:26
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Nu har jag däremot bränt över själva innehållet från ISO-filen till en annan skiva. Problemet som avlöste det andra är: nu ska jag installera .exe-filen. Hur i heliga Hagbard gör man det?

Efter att du bränt avbildningen (din ISO-fil) till skivan så lägger du in den i datorn och startar sedan om datorn. Du väljer sedan att boota från CD/DVD. Detta görs oftast genom att trycka F12 eller F8 under uppstart (när loggan för datorns märke visas) och sedan välja "boot from CD/DVD" eller liknande. Detta ser olika ut beroende på vad för dator du har. När du gjort det så startar installationsprogrammet för Windows 7.
2010-05-09, 16:41
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sproxx
Efter att du bränt avbildningen (din ISO-fil) till skivan så lägger du in den i datorn och startar sedan om datorn. Du väljer sedan att boota från CD/DVD. Detta görs oftast genom att trycka F12 eller F8 under uppstart (när loggan för datorns märke visas) och sedan välja "boot from CD/DVD" eller liknande. Detta ser olika ut beroende på vad för dator du har. När du gjort det så startar installationsprogrammet för Windows 7.

Datorn är en VAIO, om det hjälper något. Men när jag trycker på de tangenter du beskriver händer inget, så jag tar istället ESC, och kommer till någon slags meny. Boot from CD/DVD kommer upp, men när jag väljer ett alternativ händer ingenting - samma förbannade piss-GRUB dyker senare upp och tar mig vidare till Ubuntu. Vad är det för fel?
Senast redigerad av lendryggh 2010-05-09 kl. 16:47.
2010-05-09, 17:19
Medlem
Spaxxens avatar
Linux har tagit över din dator, finns inte mycket att göra åt det....

Men testa ta bort hårddisken från boot ordningen i BIOS. Då kan det omöjligt hitta den och starta upp ubuntu. Då bör det köra igång från cdn, har haft problem med detta tidigare.
2010-05-09, 17:27
Medlem
Det kommer inte upp någon "Press any key to boot from CD/DVD..."-text alls?

Om det är fallet, har du högerklickat på .iso-filen och valt "Open with Brasero" för att sedan klicka på "create image" och inte bara packat upp filerna och bränt ner dem på skivan?
2010-05-09, 17:57
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
Linux har tagit över din dator, finns inte mycket att göra åt det....

Men testa ta bort hårddisken från boot ordningen i BIOS. Då kan det omöjligt hitta den och starta upp ubuntu. Då bör det köra igång från cdn, har haft problem med detta tidigare.

Hur menar du med "ta bort hårddisken"?

Citat:
Ursprungligen postat av Kessemess
Det kommer inte upp någon "Press any key to boot from CD/DVD..."-text alls?

Om det är fallet, har du högerklickat på .iso-filen och valt "Open with Brasero" för att sedan klicka på "create image" och inte bara packat upp filerna och bränt ner dem på skivan?

Alltså; jag har bränt skivan med Windows 7 via en separat Windows XP-dator, och sedan satt in nämnda skiva i den Ubuntubesatta datorn. Om jag förstod dig rätt nu. Men jag ska pröva att öppna med Brasero.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in