2010-05-09, 14:18
Medlem
Hej!

Har ett problem med min bil, vill inte gå upp i värme vid körning, ligger runt 70 grader. Vid tomgång går den snällt upp till 90 grader som är arbetstemp och stannar där. Har värme i kupén så har lokaliserat problemet till en tempgivare som kostar allt för mycket att byta för att jag skall tycka det är värt det.

Tänkte helt enkelt ta till oldschoolknepet och täcka kylare lite, men vet inte riktigt hur mycket jag skall tcka över för att minska fartvindsavkylningen lagom mycket.
Citera
2010-05-09, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusMac
Hej!

Har ett problem med min bil, vill inte gå upp i värme vid körning, ligger runt 70 grader. Vid tomgång går den snällt upp till 90 grader som är arbetstemp och stannar där. Har värme i kupén så har lokaliserat problemet till en tempgivare som kostar allt för mycket att byta för att jag skall tycka det är värt det.

Tänkte helt enkelt ta till oldschoolknepet och täcka kylare lite, men vet inte riktigt hur mycket jag skall tcka över för att minska fartvindsavkylningen lagom mycket.

Vilken bil och motor?

Sannolikt defekt termostat till kylsystemet, vilket då är bäst att byta. Brukar normalt inte kosta många hundringar.

Dr Tinnitus
Citera
2010-05-09, 14:46
Medlem
Audi 80 -95 med 2.6l V6.

Nej jag tror inte på termostaten då jag har värme i kupén, om termostaten vore paj borde det väl inte komma värme i kupén?

Termostatbyte går på 2 lax då man måste demontera kamremmen på denna modell =/ Men har pratat med Audi, och ngn termostat trodde de inte på då jag som sagt har värme i kupén. De var rätt säkra på att det var tempsensorn som kostar 1500 som reserdel och sedan tillkommer arbetskostnad på det. Då det i stort sätt inte spelar ngn roll om bilen går vid 70 eller 90 grader förutom bränsleåtgången så tänker jag täcka kylaren istället. Fick tipset av dem till och med =)

Så frågan kvarstår, hur mycket skall jag täcka?
Citera
2010-05-09, 17:13
Medlem
Rothmans avatar
Jag hade inte täckt kylaren öht, täckker man aningen för mycket så lär den koka ooch har du otur så går något annat sönder. Tex på gamla Sierror med V6:a så ville topparna bli skeva eller spricka om motorn blev för varm. Har bytt ett antal sådana pga överhettning.

Men, om du tvunget vill täcka så börja med ca 10% och prova dig fram till du får rätt temp. Audi som tipsade dig vet säkert hur mycket du skall täcka.
Citera
2010-05-09, 17:21
Medlem
om det är tempgivaren som det är fel på så varför täcka över kylaren?vill du att motorn ska koka så att tempmätaren visar ca 90grader.

det kommer värme in i coupen även med en trasig termnstat. lite svalare dock.
Citera
2010-05-09, 20:36
Medlem
Citat:
Audi 80 -95 med 2.6l V6.

Nej jag tror inte på termostaten då jag har värme i kupén, om termostaten vore paj borde det väl inte komma värme i kupén?

Nu är jag inte expert på just Audi, men rent generellt så torde det funka på detta vis.

Termostaten släpper varmvatten till värmesystemet oavsett om den är öppen eller stängd, möjligen något begränsat som stängt.

Citat:
Termostatbyte går på 2 lax då man måste demontera kamremmen på denna modell =/ Men har pratat med Audi, och ngn termostat trodde de inte på då jag som sagt har värme i kupén.

Om termostaten hängt sig i öppet läge så cirkulerar alltså kylvattnet för fullt genom kylaren hela tiden. Det kan då ge fenomen som att tempen blir normal då man står still på tomgång då ingen kylluft då går genom kylaren och vattenpumpen pumpar långsammare. Men då man kör så blir det för mycket kylluft och vattenflöde så tempen sjunker.

Citat:
De var rätt säkra på att det var tempsensorn som kostar 1500 som reserdel och sedan tillkommer arbetskostnad på det. Då det i stort sätt inte spelar ngn roll om bilen går vid 70 eller 90 grader förutom bränsleåtgången så tänker jag täcka kylaren istället. Fick tipset av dem till och med =)

Det enda sättet för en tempsensor att påverka detta är om den mäter motorns kylvattentemp och fallerar och ger signal till en elektrisk styrd termostat att öppna fullt. Jag tror inte du har någon sådan styrning av termostaten på din motor som helt kan gå emot dess rent termomekaniska funktion kontinuerligt.

Att sätta för kylaren är en ren tattarmetod, och bör undvikas på alla vis. Detta för att man helt enkelt inte har någon koll på hur värmen utvecklar sig vid olika driftförhållanden, eller korrigering mot detta vilket kan ge värmekador som skeva toppar eller sprickor i toppar.

Så, att åtgärda orsaken till problemet är det enda vettiga, inte att åtgärda symptomen.

Att sen fråga om hur mycket du ska sätta för tyder ju dessutom på att du nog tyvärr har dåliga baskunskaper om bilar och motorer, och då är det ännu mindre lämpligt med att trixa som du tänker göra.

Du bör väl veta hur bilens tempmätare brukar stå vid normal drift? Då bör du kunna testa dig fram så att den hamnar där i krokarna igen, eller hur. Bara att tänka lite logiskt.

Dr Tinnitus
Citera
2010-05-09, 20:59
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Audi 80 -95 med 2.6l V6.

Termostatbyte går på 2 lax då man måste demontera kamremmen på denna modell =/ Men har pratat med Audi, och ngn termostat trodde de inte på då jag som sagt har värme i kupén. De var rätt säkra på att det var tempsensorn som kostar 1500 som reserdel och sedan tillkommer arbetskostnad på det. Då det i stort sätt inte spelar ngn roll om bilen går vid 70 eller 90 grader förutom bränsleåtgången så tänker jag täcka kylaren istället. Fick tipset av dem till och med =)

Om det är samma tempsensor vi pratar om så kostar den 201 kr på mekonomen, artnr:14-0280130040
Hade samma fel på min föredetta A6 med samma motor, och det hade en stor inverkan på soppaförbrukningen. De kronor det kostar att byta är snabbt intjänat, med de höga soppapriserna som är idag, om man kör några mil om året.

EDIT: Om det är en trasig sensor, som mäter fel antagligen, hur hjälper det att tvinga bilen att bli varmare? Den mäter ju fortf fel, right?
Citera
2010-05-10, 04:25
Medlem
Men om temperatursensorn är defekt så bör du ju få svårigheter med att starta bilen då den fungerar som en slags choke,dvs svårstartad då den är kall och lättstartad varm.
Att täcka kylaren med kartong odyl är som sagt bara dumt med tanke på att bilen går upp i temp vid stillastående och kan koka som medför skevt topplock mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in