2010-05-09, 11:33
Medlem
Princesss avatar
Har varit inlagd på sjukhus nu ett tag för depression och har fått äran att testa en härlig cocktail av diverse psykofarmaka. Åt venlafaxin i ca 4 veckor vilket enbart ledde till galen ångest och jag var tvungen att käka benso varje dag för att ens göra situationen hållbar. Därutöver har jag blivit ilurad mirtazapin vilket på en halvtimma förvandlade mig till en zombie. Kort sagt är jag nu för jävla trött på allt var medicin heter. Jag orkar helt enkelt inte plåga min stackars hjärna längre med alla jävliga mediciner som snarare stjälper än hjälper. TROTS detta propsar jourläkare att jag ska fortsätta äta och testa mig fram och plåga mig själv till vansinne. Jag orkar inte mer. Har nu slutat med venlafaxinet i ren trots för jag känner att deras jävla överdrivna tilltro till medicin är sinnessjuk.

Jag känner inte att läkare vill mitt bästa. De vill bara hitta en snabb genväg till att dämpa mitt känsloliv så att jag håller käften. Detta gör mig jävligt frustrerad och jag vet inte vem jag ska lita på längre. Vissa hävdar att medicin är enda sättet att må bättre, andra vill testa med enbart psykologisk behandling.

VEM ska man lita på? Jag känner mig helt utlämnad, förvirrad och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag orkar inte experimentera mer med mediciner. Har ni några råd?
Citera
2010-05-09, 11:36
Medlem
milkmannenknas avatar
Jag ger dig en lösning med ett citat från South Park

Citera
2010-05-09, 11:51
Medlem
Din känsla för psykvården är rätt om den känns rätt för dig.
Har du provat att "rida ut" depressionen istället ? Att låta den gå över av sig själv ?
Citera
2010-05-09, 11:55
Medlem
Gidellas avatar
Har du fått pröva båda? Alltså både medicin och terapi? Fast terapi funkar ju sällan om man inte själv är öppen för det... Om du inte fått pröva terapi så kan det ju vara det som funkar för dig...

Har precis själv påbörjat Venlafaxin (är inne på första veckan). Hade väl några dagar då jag var ganska hög, och har precis börjat få lite mer ångest så förstår att du inte gillade den. Och ibland tar det tid att hitta rätt medicin. Har du fått pröva andra? Utöver den andra du nämnt alltså? Men har du bara prövat det i fyra veckor? Det är rätt så kort tid. Ofta tar det lång tid med mediciner innan man blir bättre, man blir inte magiskt bättre av dem och ofta har de bieffekter.

Mitt råd är att du ska försöka byta till en annan läkare om du inte känner förtroende för den du har. Gå på magkänsla. Vad är det för behandling du tror att du skulle må bäst av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in