2010-05-09, 11:11
Medlem
_Montanas avatar
Tjena!

Satt uppe och jobbade inatt tills halv 2-tiden på min älskade Macbook Pro från 2008, allt fungerade perfekt som vanligt.
Men... Nu imorse när jag skulle sätta på den så vägrar den starta. Om man håller in powerknappen så börjar den starta men dör så fort den ska börja "varva upp". Om man bara trycker ner powerknappen en gång så reagerar den inte alls...

Vet någon vad som kan vara fel?
Citera
2010-05-09, 11:17
Medlem
naganof2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Montana
Tjena!

Satt uppe och jobbade inatt tills halv 2-tiden på min älskade Macbook Pro från 2008, allt fungerade perfekt som vanligt.
Men... Nu imorse när jag skulle sätta på den så vägrar den starta. Om man håller in powerknappen så börjar den starta men dör så fort den ska börja "varva upp". Om man bara trycker ner powerknappen en gång så reagerar den inte alls...

dum fråga kanske , men det är inte batteriet som är slut ? har du laddaren i när du försöker starta ?
Citera
2010-05-09, 11:17
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Tjena!

Låter som elfel, lämna in den
Citera
2010-05-09, 11:22
Medlem
_Montanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
dum fråga kanske , men det är inte batteriet som är slut ? har du laddaren i när du försöker starta ?

yes, har provat med laddaren i och det är inte det som är felet.

Elfel, vad skulle det kunna gå på? Beroende på vad det är för slags fel givetvis...
Citera
2010-05-09, 11:27
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
yes, har provat med laddaren i och det är inte det som är felet.

Elfel, vad skulle det kunna gå på? Beroende på vad det är för slags fel givetvis...

Ingen aning ärligt talat. Ring till Apple och fråga ungefärligt pris, max differensen på slutgiltiga summan är 15%.
Citera
2010-05-09, 12:07
Medlem
barrot08s avatar
ring supporten, ja tror dom kan ge bättre svar än wannabes här på FB
Citera
2010-05-09, 13:48
Medlem
vagrantxs avatar
Resetta SMC:

1) Dra ur batteri och sladd, håll in powerknappen i 10 sek.

2) Sätt i batteri och sladd igen, håll ner ctrl alt shift, och tryck en gång på powerknappen. (MBPn ska inte starta av detta)

3) Försök starta normalt.

4) Funkar det inte; kan datorn starta med batteriet urdraget, och bara sladden i?
Citera
2010-05-09, 19:25
Medlem
_Montanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagrantx
Resetta SMC:

1) Dra ur batteri och sladd, håll in powerknappen i 10 sek.

2) Sätt i batteri och sladd igen, håll ner ctrl alt shift, och tryck en gång på powerknappen. (MBPn ska inte starta av detta)

3) Försök starta normalt.

4) Funkar det inte; kan datorn starta med batteriet urdraget, och bara sladden i?

Inget av det där gick tyvärr.

skruvade isär locket under batteriet och tog ut ram-minnena, mest för o prova. Nu när jag satt i dom igen så låter datorn, ett dovt pipande med 5 sekunders mellanrum, men den stänger inte av sig. Svart skärm dock.
Citera
2010-05-13, 15:20
Medlem
Andreasvbs avatar
Kan vara fel på RAM, testa med ett i taget.

Sedan beroende på modell gör man SMC på olika sätt.
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE
Citera
2010-05-13, 17:01
Bannlyst
Låter som fel på minnena, tycker jag, är de original eller bytta?

Prova att byta ramminnen, hårddisk, batteri om du har. Prova med annat nätagg framför allt

Har du testat att boota på Mac OSX-skivan eller Discwarrior eller liknande, inte för att jag tror att det är ett hårddiskfel men du kan ju testa.
Citera
2010-05-13, 17:36
Medlem
Andreasvbs avatar
Istället för att vi ska sitta och gissa vilket fel det är kan du kolla följande artikel.

http://support.apple.com/kb/HT2538?viewlocale=sv_SE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in