2010-05-08, 14:06
Bannlyst
Jag håller på att starta företag och har därför haft kontakt med en tillverkare i Kina som exporterar datorkomponenter och tillbehör. Jag har blivit erbjuden att köpa Seagate 2TB SATA hårddisk för 43 dollar (runt 330 kr). Priset är baserat på om jag köper 100 enheter.

Givetvis lät detta alldeles för bra för att vara sant, så jag frågade om detta var en kopia eller en äkta Seagate. Jag fick svaret att det är en kopia (kul att dom är ärliga iaf), men att den fungerar minst lika bra som en äkta. Jag frågade om jag kan få beställa hårddiskarna med en egen etikett istället och det skulle gå bra.

Nu har jag alltså möjlighet att i princip starta mitt eget hårddiskmärke eftersom företaget i Kina endast tillverkar hårddiskarna och sedan sätter en ettikett på som jag designat (med mitt företagsnamn på). På så sätt säljer jag inga piratkopior av Seagate.

Min fråga är: Är det överhuvudtaget möjligt att detta kan vara sant? För det låter alldeles för bra för att vara sant. Är det möjligt att detta företag kan sälja 2TB hårddiskar för 330 kronor styck och fortfarande tjäna på det?
Citera
2010-05-08, 14:09
Medlem
Zoxxys avatar
Ja tror det är sant eftersom du måste köpa 100 st och att dom dessutom köps direkt från kina
Citera
2010-05-08, 14:16
Medlem
000wtf000s avatar
Nej självklart är det scam. Dom vill sno dig på 30k. Är du så dum så du inte förstår det så ska du inte driva eget företag heller.
Citera
2010-05-08, 15:04
Medlem
Ettan^s avatar
Det är inte nödvändigtvis en scam, även om risken är rätt stor. Om du nu ska satsa på att skapa ett helt eget märke så krävs det bra mycket mer än att bara beställa över internet. Jag skulle ha satsat på telefonkontakt och eventuellt en resa dit för att se fabriken i verkligheten, då det finns folk som har haft mailkontakt och t.o.m. fått bilder från fabriken, för att sedan inse att bilderna var tagna på någon annans fabrik och att företaget inte ens existerar.

Dessutom vet jag inte vad som gäller när det kommer till kvalitetssäkran och liknande om du ska försöka sälja stora kvantiteter av ett eget märke. Får du hem hårddiskar som börjar brinna eller går sönder efter ett tag är det du som står knädjupt i skiten. Bara för att de säger att de håller samma standard som Seagate så betyder det såklart inte att det är sant.
Citera
2010-05-08, 15:19
Medlem
enstorstarks avatar
Kan du inte be dom att skicka några hårddiskar först så att du ser om de fungerar eller inte?
Citera
2010-05-08, 15:19
Medlem
Risken finns ju att när du skickar pengarna att du aldrig ser röken av hårddiskarna. Eller att ingen av hårddiskarna fungerar.
Citera
2010-05-08, 15:42
Medlem
indens avatar
Du bör kolla vad som ingår i priset. Vilka tester görs för att säkerställa kvalitet? Vad är beräknad livslängd? Är det återvunna delar som används i produktionen? Du bör också begära att få se protokollen från LVD och EMC-tester.
Citera
2010-05-08, 22:10
Medlem
Gands avatar
Kontakta nån som vet hur man gör affärer med Kinagubbar utan att bli lurad.
T ex en svensk som importerar mopeder eller liknande.

Jag var själv med om att öppna en container med Kinamoppar vid ett tillfälle. Allt stämde. Kineserna hade t o m skickat med en massa extra reservdelar som bonus.

Priset du nämner låter rimligt med tanke på hur lite mopparna kostade.
Citera
2010-05-09, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 000wtf000
Nej självklart är det scam. Dom vill sno dig på 30k. Är du så dum så du inte förstår det så ska du inte driva eget företag heller.

Av alla som svarat på min fråga är du den enda som är säker på att detta är scam. Jag inser att risken är stor, men att det finns en liten möjlighet att det kan vara sant. Jag har redan drivit företag i flera år och ska nu starta ännu ett företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det är inte nödvändigtvis en scam, även om risken är rätt stor. Om du nu ska satsa på att skapa ett helt eget märke så krävs det bra mycket mer än att bara beställa över internet. Jag skulle ha satsat på telefonkontakt och eventuellt en resa dit för att se fabriken i verkligheten, då det finns folk som har haft mailkontakt och t.o.m. fått bilder från fabriken, för att sedan inse att bilderna var tagna på någon annans fabrik och att företaget inte ens existerar.

Dessutom vet jag inte vad som gäller när det kommer till kvalitetssäkran och liknande om du ska försöka sälja stora kvantiteter av ett eget märke. Får du hem hårddiskar som börjar brinna eller går sönder efter ett tag är det du som står knädjupt i skiten. Bara för att de säger att de håller samma standard som Seagate så betyder det såklart inte att det är sant.

Tack för tipsen! Jag kan tillägga att jag precis beställt RAM-minnen från samma företag. Jag fick erbjudande om Kingston 2GB DDR2 800Mhz för 7 dollar styck (50 spänn). Pris i Sverige ca. 500 kr styck. Jag frågade om detta var kopior och fick svar att det var det så jag beställde dessa minnen utan ettikett. 100 stycken för 700 dollar. Jag har råd att bli av med 5000 kronor, men om det visar sig att dessa minnen faktiskt fungerar så är chansen stor att även hårddiskarna fungerar.

Jag kan tillägga att dessa hårddiskar inte kommer att säljas separat, utan kommer att användas i stationära datorer som kommer att säljas.

Citat:
Ursprungligen postat av enstorstark
Kan du inte be dom att skicka några hårddiskar först så att du ser om de fungerar eller inte?

Jag har frågat om att få beställa ett "sample", men fick svaret att de inte kan erbjuda detta.

Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Risken finns ju att när du skickar pengarna att du aldrig ser röken av hårddiskarna. Eller att ingen av hårddiskarna fungerar.

Den risken finns absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av inden
Du bör kolla vad som ingår i priset. Vilka tester görs för att säkerställa kvalitet? Vad är beräknad livslängd? Är det återvunna delar som används i produktionen? Du bör också begära att få se protokollen från LVD och EMC-tester.

Tack för tipset. Noterat!

Citat:
Ursprungligen postat av Gand
Kontakta nån som vet hur man gör affärer med Kinagubbar utan att bli lurad.
T ex en svensk som importerar mopeder eller liknande.

Jag var själv med om att öppna en container med Kinamoppar vid ett tillfälle. Allt stämde. Kineserna hade t o m skickat med en massa extra reservdelar som bonus.

Priset du nämner låter rimligt med tanke på hur lite mopparna kostade.

Om någon här på flashback har kunskap om detta får denne gärna yttra sig. Jag har haft kontakt med ett gäng personer om just detta, men inte kommit fram till något vettigt egentligen. Kinesen jag har mailkontakt med är väldigt trevlig och skriver hela tiden att hon vill "establish a good long-term business relationship", men jag vet att man inte borde lite på någon egentligen.

Grejen är att det hela verkar alldeles för bra för att vara sant. Företaget har likadana priser på alla andra datorkomponenter. Processorer, grafikkort, moderkort, datorlådor, etc. Jag har möjlighet att skruva ihop en värstingdator med 8GB DDR3 RAM, 2TB hårddisk, någon Intel i7 processor och riktigt bra grafikkort för runt tusenlappen om dessa priser stämmer.

Jag har kollat upp att det dessutom är väldigt låg tull på datorkomponenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in