2010-05-08, 10:18
Medlem
Hej,

Jag ska bjuda på rådjursstek ikväll och tänkte fråga om lite hjälp hur jag ska lägga upp det rent praktiskt. Steken är med ben och väger kanske runt 2 kg. Till detta hade jag tänkt göra rödvinssås, hasselbackspotatis och heta ugnsbakade grönsaker. Frågan är hur jag ska lösa allt detta rent praktiskt så att det är klart ungefär lagom tills gästerna kommer vid 7-tiden?

Jag tänkte börja med steken vid 4 och chansar på att den tar ungefär 2 timmar i 120 grader. Sen efter det får den ligga och vila i en timme medan jag färdiställer resten. Vad tror ni om det upplägget? Blir köttet kallt och tråkigt då? Ska jag kanske försöka få in allt i ugnen på slutet? Problemet är ju att steken är rätt stor så den får jag köra i braspannan och då måste de andra sakerna stå över eller under vilket sällan brukar bli bra.
Tips och förslag?
Citera
2010-05-08, 10:45
Medlem
Taranaxs avatar
Linda in steken i folie när den är klar. Står den framme i en timme kommer den att kallna, ja. Jag skulle göra steken först, linda in i folie. Sen göra potatisen och grönsakerna. Sen lägga in steken i botten på ugnen 20 min - en halvtimme för att värma den.
Citera
2010-05-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taranax
Linda in steken i folie när den är klar. Står den framme i en timme kommer den att kallna, ja. Jag skulle göra steken först, linda in i folie. Sen göra potatisen och grönsakerna. Sen lägga in steken i botten på ugnen 20 min - en halvtimme för att värma den.

Bra idé. Då skulle jag i princip kunna göra steken när som helst?
Den blir inte torr om den åker in en stund igen?
Citera
2010-05-08, 11:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulkas
Hej,
1. Steken är med ben och väger kanske runt 2 kg.

2. Till detta hade jag tänkt göra rödvinssås, hasselbackspotatis och heta ugnsbakade grönsaker. Frågan är hur jag ska lösa allt detta rent praktiskt så att det är klart ungefär lagom tills gästerna kommer vid 7-tiden?

3. Jag tänkte börja med steken vid 4 och chansar på att den tar ungefär 2 timmar i 120 grader.

4. Sen efter det får den ligga och vila i en timme medan jag färdiställer resten. Vad tror ni om det upplägget? Blir köttet kallt och tråkigt då?

5. Ska jag kanske försöka få in allt i ugnen på slutet? Problemet är ju att steken är rätt stor så den får jag köra i braspannan och då måste de andra sakerna stå över eller under vilket sällan brukar bli bra.
1. Bena ur steken så du får en platt köttbit. Lägg köttet i en marinad på rött vin, vitlök, lite honung/socker, citronsaft, citronzest, rosmarin, timjan och salt/soja. Den får gärna ligga i några timmar i tättslutande plastpåse. Klappa den torr sedan. Bind ihop köttbiten till en cylinder och ge den en fin stekyta i stekpannan. Kör därefter in steken i ugnen. 120 grader är en bra temperatur om man har gott om tid.

2. Hasselbackarna och rotsakerna tar ungefär lika lång tid, runt 55-60 minuter på 175 grader. Du kan ju köra dessa ingrediensern först tills de är nästan färdiga. Sedan när du ungsgräddar köttet så kan du på slutet också slänga in rotsakerna och potatisen så att allting blir färdigt samtidigt. Köttet behöver inte vila mer än kanske 10-15 minuter i alufolie. Under tiden som du rostar grönsakerna och gräddar köttet så lagar du rödvinssåsen på den överblivna marinaden.

3. 2 h låter lite. Har du ingen stektermometer?

4. Ja, köttet kallnar då i det närmaste helt.

5. Se punkt 2.

~Paul~
Citera
2010-05-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Bena ur steken så du får en platt köttbit. Lägg köttet i en marinad på rött vin, vitlök, lite honung/socker, citronsaft, citronzest, rosmarin, timjan och salt/soja. Den får gärna ligga i några timmar i tättslutande plastpåse. Klappa den torr sedan. Bind ihop köttbiten till en cylinder och ge den en fin stekyta i stekpannan. Kör därefter in steken i ugnen. 120 grader är en bra temperatur om man har gott om tid.

2. Hasselbackarna och rotsakerna tar ungefär lika lång tid, runt 55-60 minuter på 175 grader. Du kan ju köra dessa ingrediensern först tills de är nästan färdiga. Sedan när du ungsgräddar köttet så kan du på slutet också slänga in rotsakerna och potatisen så att allting blir färdigt samtidigt. Köttet behöver inte vila mer än kanske 10-15 minuter i alufolie. Under tiden som du rostar grönsakerna och gräddar köttet så lagar du rödvinssåsen på den överblivna marinaden.

3. 2 h låter lite. Har du ingen stektermometer?

4. Ja, köttet kallnar då i det närmaste helt.

5. Se punkt 2.

~Paul~

Tack för ditt svar. Tyvärr är punkt 1 inte möjlig eftersom jag inte är hemma hos köttet förrän när jag ska börja laga, så det kommer jag inte hinna (oförutsedd transportstörning, jag brukar ha bättre framförhållning).

Jag har en stektermometer, men sist jag använde den så visade den helt fel. Fläskfilén var 34 grader när jag tog ut den och då var den genomstekt. Finns det några stektermometertrix eller är den bara kass? Jag köper ev. med mig en ny hem. Vilka grader ska man satsa på? 63?

Så, nu är frågan, ska jag köra grönsakerna först eller och värma sen eller köttet först och värma sen. Knepigt. Jag önskar jag hade en till ugn helt enkelt. Då hade livet varit lättare.
Citera
2010-05-08, 11:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Tyvärr är punkt 1 inte möjlig eftersom jag inte är hemma hos köttet förrän när jag ska börja laga, så det kommer jag inte hinna (oförutsedd transportstörning, jag brukar ha bättre framförhållning).

2. Jag har en stektermometer, men sist jag använde den så visade den helt fel. Fläskfilén var 34 grader när jag tog ut den och då var den genomstekt. Finns det några stektermometertrix eller är den bara kass? Jag köper ev. med mig en ny hem. Vilka grader ska man satsa på? 63?

3. Så, nu är frågan, ska jag köra grönsakerna först eller och värma sen eller köttet först och värma sen. Knepigt. Jag önskar jag hade en till ugn helt enkelt. Då hade livet varit lättare.
1. Förstår.

2. Man säger att om nötkött skall vara medium rare i mitten så handlar det om ca 40-43 minuter på 175 grader per kilo kött. Du måste därför räkna om den här ekvationen om du ämnar köra på 120 graders ugnsvärme. Personligen kör jag på 65-66 grader men det är en smaksak.

3. Köttet är alltid det viktigaste, inte tillbehören!

~Paul~
Citera
2010-05-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Förstår.

2. Man säger att om nötkött skall vara medium rare i mitten så handlar det om ca 40-43 minuter på 175 grader per kilo kött. Du måste därför räkna om den här ekvationen om du ämnar köra på 120 graders ugnsvärme. Personligen kör jag på 65-66 grader men det är en smaksak.

3. Köttet är alltid det viktigaste, inte tillbehören!

~Paul~

2. Jag kör lite på känsla där tror jag. Gästerna kan ju alltid vänta en liten stund, det är ju inte hela världen.

3. Håller med dig. Blir en förarbetning av grönsakerna för att sedan värma på slutet.

Tack för all hjälp, det blir kanon detta!
Citera
2010-05-08, 15:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
2. Jag kör lite på känsla där tror jag. Gästerna kan ju alltid vänta en liten stund, det är ju inte hela världen.

3. Håller med dig. Blir en förarbetning av grönsakerna för att sedan värma på slutet.

Tack för all hjälp, det blir kanon detta!
Ingen orsak. Hör av dig med rapport!

~Paul~
Citera
2010-05-08, 15:37
Medlem
Taranaxs avatar
Oj, vad jag blev riktigt sugen på välhängd rådjurssadel nu! Det var längesen. Fan ta dig! Hoppas det går bra och att det smakar bra! Själv ska jag äta älgskav idag så det blir iaf åt vilt-hållet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in