Sitter här ni med ett par lunchkorvar på järnet och tänker hur gott det hade varit med lite mjukost på dom, utöver potatissalladen då... Det blev några öl ikväll och när kvällen började närma sig sitt slut så , tja, ni vet storyn. Mat!
:-)
Så.
Kan man göra mjukost själv? Inga fyllerecept, utan, hur gör jag 2 kilo mjukost? Typ
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2010-05-08 kl. 04:27.
1. Häll upp naturell yoghurt eller fil i ett kaffefilter och låt det stå i kylskåp över natten och rinna av.
2. Häll nu upp yoghurten eller filen som runnit av i en bunken och blanda med Persilado.
Mums filibabba
Det där är gott men det är inte mjukost, snarare creme fraiche eller turkisk yoghurt. Till mjukost så krävs det lite mer kemi tror jag...salter och skit.
Bägge varianterna kan du göra. Jag har ett recept för smältost:
2 kg tärnad ost.
690 ml grädde.
690 ml vatten.
33 g Natriumcitrat
Värm ost och grädde tillsammans. Lös upp Natruimcitrat i det kalla vattnet och tillsätt till ost och gräddblandningen. Värm under omrörning till 82 grader. Håll den temperaturen i 10 minuter. Tillsätt ev. kryddor och salt vid behov. Häll i form och tillslut. När dom har svalnat, förvaras de i kylen.
Konsistensen kan variera efter ostsort. Tillsätt eller dra ifrån vätska för att reglera. Om osten inte smälter, tillsätt mer Natruimcitrat.
Natriumcitrat har jag inte hittat i någon affär, dock är det lätt att göra egen m.h.a natriumhydroxid (Propplösare) och citronsyra, som finns och är billig att köpa. Blanda 35g citronsyra med 20g kaustiksoda (Propplösare, natriumhydroxid) i något glaskärl och du får en lösning med natriumcitrat (40g).
Ett tips är att använda 17%-ig, lagrad ost. Är den fetare så kommer fettet att separera och lägga sig på ytan. Smaken blir rätt hyfsad, som osten man använt, men inte som "köpemjukost".
Inte för att jag var särskilt uppmärksam på kemilektonerna direkt så jag har säkert fel, men är inte kaustiksoda giftigt?
Inte giftigt, men farligt att få exempelvis i ögonen. Det är stark bas, och tanken är att den ska neutralisera syran, citronsyran. Därefter är det ingen fara, så till vida att den inte innehåller en massa annan skit som inte är så bra att få i sig.
Inte giftigt, men farligt att få exempelvis i ögonen. Det är stark bas, och tanken är att den ska neutralisera syran, citronsyran. Därefter är det ingen fara, så till vida att den inte innehåller en massa annan skit som inte är så bra att få i sig.
2 kg tärnad ost.
690 ml grädde.
690 ml vatten.
33 g Natriumcitrat
Värm ost och grädde tillsammans. Lös upp Natruimcitrat i det kalla vattnet och tillsätt till ost och gräddblandningen. Värm under omrörning till 82 grader. Håll den temperaturen i 10 minuter. Tillsätt ev. kryddor och salt vid behov. Häll i form och tillslut. När dom har svalnat, förvaras de i kylen.
Konsistensen kan variera efter ostsort. Tillsätt eller dra ifrån vätska för att reglera. Om osten inte smälter, tillsätt mer Natruimcitrat.
kan man gör smältost utan natriumcitrat? ersätta det med något annat?
eller byta ut osten mot en annan som smälter enklare?
vill helst inte ha några e-ämnen.
edit: det jag vill göra är sådan ost som kavli har gjort, typ skink- eller baconost.
Senast redigerad av samsungmobile 2012-04-18 kl. 12:24.
Bara för att ett ämne har ett e-nummer betyder det inte att det är ett konstgjort/syntetiskt ämne, visssa ämnen är sådant som man bara har renat och koncentrerat, något som finns naturligt i t ex frukt, för att kunna få rätt styrka varje gång man använder det i livsmedel.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!