2010-05-07, 20:33
Medlem
nacka_s avatar
Tnkte kpa ny cykel och har bestmt mig fr att det ska bli en hybridhoj.
Scott knner jag r ett bra mrke till ett rimligt pris ca 5000kr.

Men vad r skillnaden p dessa hybrider? har lst lite p internet och det r ngon komponent som skiljer samt att P5 r ngot dyrare + att den r tyngre (av ngon konstig anledning).

Har ven kollat lite p cresent starren som verkar vara helt ok cykel =)

Ngon som kan lite om cyklar som kan hjlpa mig?
Citera
2010-05-10, 00:26
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Hr har du dem uppstllda till jmfrelse, komponent fr komponent:

http://www.evanscycles.com/products-...676%7Cec020674

En snabb blick visar att den ena har fjdrande framgaffel, den andra inte. Vxlar skiljer sig inte. Baknav och kedja r olika. Fjdrad framgaffel r vad som gr den ena tyngre. Inget jag rekommenderar.

Evans har ofta lga priser. En sdan hr cykel skickar de till Sverige fr 40 GBP.
Citera
2010-05-15, 17:12
Moderator
Gromguttens avatar
Sport/vrigt -> Kprd Fordon

/mod
Citera
2010-05-15, 18:08
Medlem
Naikons avatar
Jag har en ny Scott P55, och r riktigt njd. Bra p alla sett. Rekommenderas starkt!
Citera
2010-05-15, 22:30
Medlem
nacka_s avatar
sen finns ju nn cykel som heter atacama ocks..

http://www.teamsportia.se/produkter/...ma-sport-disc/

har kikat lite p p55 och p45, men ven cresent som har n likande modeller, verkar som en fin cykel!
Citera
2010-05-15, 22:59
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka_
sen finns ju nn cykel som heter atacama ocks..

http://www.teamsportia.se/produkter/...ma-sport-disc/

har kikat lite p p55 och p45, men ven cresent som har n likande modeller, verkar som en fin cykel!

Den har skivbromsar, vrdet av sdana kan ifrgasttas, men det beror ju p dina behov. Vilken modell du n vljer i den hr prisklassen, kan du rkna med att hjulen r den svaga punkten. En maskin har spnt ekrarna, och troligen inte tillrckligt hrt eller jmnt. Flgarna r frmodligen tunga ocks, liksom ekrarna. Ram och vxlar r dremot hgst sannolikt tillrckligt bra fr de flestas behov. Jag vill inte avrda frn kp - det r ltt att senare lta handbygga ett par hjul med ltta flgar och f en cykel med utmrkt accelereration, som ocks r ett hyggligt kvalificerat sportredskap (ex. www.poison-bikes.de).
Handbyggda hjul, korrekt handbyggda sdana, gr helt enkelt inte snder. Du kan ha racerflgar och tung last. Hjulen hller nd. Ekerbrott kan du bortse frn nr det gller sdana hjul, men inte nr det gller enklare fabrikshjul.
Citera
2010-05-16, 07:54
Medlem
actionbents avatar
Handbyggda hjul r inte automatiskt en sknk frn ovan.
Dom flesta maskinbyggda hjul hller bra kvalite p bygget, men som alltid r det underhllet av hjulen som gr den stora skilnaden. Bde hand och maskinbyggda hjul behver kontroleras och justeras om dom ska hlla lnge.
Citera
2010-05-16, 08:21
Medlem
nacka_s avatar
oj oj, ni verkar ha bra koll p det hr med cyklar

det som verkar smidigt med skivbroms r att (jag antar) att det r mindre krngel med dessa. hade V-broms p min gamla mountainbike som jag blev frbannad p fr ngra r sedan och hivade ivg. p den gick dessutom navpinnen bak av hela tiden... mystisk cykel det.. men det r historia nu

vad jag har fr dck tror jag inte spelar ngon strre roll, blir mest citycyklande inkl. ngon skogsstig ibland + lite grus.
Citera
2010-05-16, 08:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Handbyggda hjul r inte automatiskt en sknk frn ovan.
Dom flesta maskinbyggda hjul hller bra kvalite p bygget, men som alltid r det underhllet av hjulen som gr den stora skilnaden. Bde hand och maskinbyggda hjul behver kontroleras och justeras om dom ska hlla lnge.

Nej, inte om de r felbyggda frn brjan. r de korrekt ihopsatta med hgklassiga komponenter behver de aldrig justeras. Jag menar bokstavligen "aldrig" och jag behrskar det hr med cykling.

Citat:
Ursprungligen postat av nacka-
oj oj, ni verkar ha bra koll p det hr med cyklar

Det stmmer bra det, om jag fr tala fr mig sjlv.

Citat:
det som verkar smidigt med skivbroms r att (jag antar) att det r mindre krngel med dessa. hade V-broms p min gamla mountainbike som jag blev frbannad p fr ngra r sedan och hivade ivg. p den gick dessutom navpinnen bak av hela tiden... mystisk cykel det.. men det r historia nu

Dagens skivbromsar r ju ganska smckra, s ngot strre handikapp lr de inte utgra. Personligen ser jag det som ondigt bjfs, men det r kanske en smaksak.

Citat:
vad jag har fr dck tror jag inte spelar ngon strre roll, blir mest citycyklande inkl. ngon skogsstig ibland + lite grus.
Idag 07:54

Vad du har fr dck r den enskilt mest betydelsefulla detaljen nr det gller att f kdonet att accellerera och rulla vl (nst efter flgarna och hjulbygget sklart). Vad som sitter p vid kpet r dremot ganska likgiltigt. De dcken kommer du nd att byta ut snart.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-05-16 kl. 08:53.
Citera
2010-05-16, 09:28
Medlem
actionbents avatar
Skivbromsar r smidiga, ltta att dosera bromskraft ocks. Inte sliter du ut flgen nr du bromas heller, naktdelen r att dom ibland kan f fr sig att skrika men det brukar g att fixa med lite kopparpasta p baksidan av belggen. Bromskraften r stor och kan nog bara till fullo utnyttjas av downhill kare och touringcyklister med semesterpackning p cyklen.
Dck gr stor skilnad men att hitta ett "universaldck" r inte ltt, city och skogsstig stller rtt olika krav p dcken. Kanske ett Schwalbe Marathon Plus Tour kan fungera...

ven handbyggda hjul ihopsatta med hgklassiga komponenter som r felbyggda r kassa
Citera
2010-05-16, 11:46
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
nr du bromas heller, naktdelen r att dom ibland kan f fr sig att skrika men det brukar g att fixa med lite kopparpasta p baksidan av belggen.

Funkar det inte med ngot annat n kopparpasta? Tror inte jag har det hemma Och baksidan av belggen, antar att du menar den sida som pekar int mot hjulet?
Citera
2010-05-16, 12:13
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Funkar det inte med ngot annat n kopparpasta? Tror inte jag har det hemma Och baksidan av belggen, antar att du menar den sida som pekar int mot hjulet?
Aluminiumpasta gr nog lika bra och p den sidan som r mot kolven och absolut inte p sidan som r mot bromskivan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in