• 1
  • 2
2010-05-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Vad är det för mening med att våra gener överlever?

Det låter också som att du blandar ihop lycka med passion:
http://www.uniquegeneration.com/inde...elsa&Itemid=75
http://en.wikipedia.org/wiki/Passion_%28emotion%29

Om det är så din definition för kärlek lyder så är det väl så det fungerar för dig, men jag tror dom flesta andra har en annan syn på kärlek. Det är till exempel väldigt få människor som tänker "mm, den personen ser lämpad ut till att föra mina gener vidare" eller "nu stannar jag kvar och tar hand om barnen för att säkerställa mina geners säkerhet i det stora hela".

.

Och även för dom personer som tänker så, så är det ett absurt uppdrag. Det finns inget man kan kalla för "sina" gener. Vi är alla blandningar av långa rader olika uppsättningar av gener. Med 6miljarder människor på jorden så finns det åtminstone två stycken som har samma uppsättning gener, utan att dom nödvändigtvis är direkt släkt med varandra.

Hela tillvaron baseras på denna instinkt. "Survival of the fittest" sade Darwin. Per Lagerkvist skrev: "Livets mening är bara mer liv, i en oändlig upprepning. Livet har ingen kärlek till dig som individ" Om du kan presentera en bättre "mening" så är du välkommen.

Jag läste artikeln men förstår tyvärr inte kopplingen till mitt inlägg.

Det jag skrev var inte min "syn på kärlek". I det avseendet är jag väl som de flesta. Det var en analys av vad begreppet kärlek är ur ett Darwinistiskt perspektiv

Jag tror du har fel. Anledningen till att vi inte längre är apor är att de "bästa" av oss har i högre grad fortplantat oss än medelmåttorna. Under de senaste 100 åren av preventivmedel od har denna mekanism satts ur spel, vad det kommer att leda till vet jag inte men en återgång till apstadiet är väl en rimlig hypotes.
Citera
2010-09-11, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Tror inte heller på fullständig lycka. Det jag menar med fullständig lycka är inte att du går runt och är hyperglad 24/7. Däremot tror jag att man mår som bäst och är lyckligast med detta, sen att man kanske får en parkeringsbot eller ens favoritlag förlorar är en annan femma.

Har troligtvis en väldigt dyster syn på människan men för mig är människan en så avancerad robot att den kan föröka sig själv.

vi behöver inte vara robotar njut av livet gör som människorna gjorde innan all teknik så ska du nog se att vi uppnår fullständig lycka
Citera
2010-09-19, 19:37
Medlem
Gitarrmisshandels avatar
Det var ett bra inlägg TS.

Jag vill inlägga att bada kallt är viktigt också. Konstigt tycker ni, men det faktum att noradrenalin frigörs är en central roll för att kunna vara lycklig. Man måste ha en fungerande hjärna nämligen.

Sedan ska man tänka utan hat. Hat slår enbart mot en själv för det är du som känner hat, ingen annan. Att tänka sig lycklig låter väldigt kliché, men vad fan det är ju självklart för att vara lycklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in