Citat:
Ursprungligen postat av SexMurderArt
Det handlar ju rätt mycket om att komma på coola slingor till oftast alldagliga/tråkiga ackordsföljder.
Vad hade ex Detroit Rock City varit utan hans otroligt coola slinga under versen. Själv hade man väl bara pumpat rakt av efter ackorden som den svennebanan man är?
http://www.youtube.com/watch?v=TgsoJ...aynext_from=ML
Finns många exempel där Gene styr upp rätt tråkiga låtar.
Precis så! Gene Simmons är en bra basist på så sätt att han spelar det som krävs av honom till den musik han sysslar med. KISS är ju i grund och botten ett rockband, men som sådant har de under åren också gjort små utsvävningar åt andra stilar som t.ex. pop, grunge, metal mm. Han har alltid gjort ett åtminstone kompetent jobb, och ibland riktigt bra - oavsett vilken stil de hållit på med. Det är en duktig basist för mig i alla fall.
Sedan kan man dock tillägga att det inte alltid är Gene Simmons själv som gjort sina basgångar. Om någon annan i bandet haft en idé om hur basen kan spela i en viss låt har han tagit till sig detta (och ibland även låtit denna person spela in basen). T.ex. slingan i
Detroit Rock City vill jag minnas att Bob Ezrin ska ha kommit på. Paul Stanley gjorde
Love Gun, Eric Carr
I Still Love You, Ace Frehley
Torpedo Girl, hans ”bas-roadie” (tror jag) gjorde
Shandi o.s.v… men då finns det förstås många fler exempel kvar på låtar som ju är hans egna. Lyssna t.ex. på Goin' Blind, det är enkelt men snyggt!