2010-05-06, 21:27
Bannlyst
Jag har funderat länge över vad titeln syftar på, jag har många funderingar och tolkningar. Men jag vill gärna få det bekräftat!

Har även läst att Lord of the flies är en felöversättning utav Lord of lords(Beelzebub).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beelzebub

(Jag citerar wikipedia''Beelzebub eller ursprungligen Beelzebul var i hebreisk mytologi en utveckling av Baalzebul,Beelzebub tillbads i Kanaan av filistéerna då hebréerna trängde in i landet'')

Som jag tolkar det nu så syftar dem på utbrytargruppen, de "tillbad", aka använde "monstret" (satan) som då blev flugornas herre (flugorna var utbrytargruppen)

Så jag undrar om ni har några egna funderingar kring detta?
Senast redigerad av nittza 2010-05-06 kl. 21:30.
Citera
2010-05-06, 21:30
Medlem
rätta mig om jag har fel, men i slutet av boken hittar pojken ett spetsat grishuvud som är omringat av en svärm av flugor. Sedan blir han attackerad av flugorna?
Citera
2010-05-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naawbi
rätta mig om jag har fel, men i slutet av boken hittar pojken ett spetsat grishuvud som är omringat av en svärm av flugor. Sedan blir han attackerad av flugorna?

Kommer inte ihåg boken, men i filmen "offrar" barnen ett grishuvud till "monstret" som man senare får se med massor av flugor på senare i filmen. Kommer tyvär inte ihåg mycket av boken och filmens skillnader.
Citera
2010-05-06, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naawbi

Det är mycket möjligt, har tyvärr inte hunnit läsa boken, har bara sett filmen. Det du säger kan mycket väl vara sant
Citera
2010-05-06, 22:09
Medlem
Weilyns avatar
Wikipedia är din vän.
Citat:
The title is said to be a reference to the Hebrew name of Beelzebub (בעל זבוב, Ba’al-zvuv, “god of the fly”, “host of the fly”, or literally “Lord of Flies”), a name sometimes used as a synonym for Satan.[3] The title of the book, in turn, has itself become a metaphor for a power struggle in a chaotic situation.
Citera
2010-05-06, 22:14
Bannlyst
Som redan nämnts är det en referens till Satan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in