• 1
  • 2
2010-05-06, 20:36
Bannlyst
Om allt inte fanns det skulle väl inte spela någon roll? Varför måste nåt finnas?
Citera
2010-05-06, 20:37
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalakille
Om allt inte fanns det skulle väl inte spela någon roll? Varför måste nåt finnas?
Allt kan inte inte finnas, därför finns det alltid något som spelar roll
Citera
2010-05-06, 20:40
Medlem
lendrygghs avatar
Utveckla din frågeställning TS. Det här duger inte något vidare.
Citera
2010-05-06, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Utveckla din frågeställning TS. Det här duger inte något vidare.
Om jorden skulle gå under så skulle det inte spela någon roll. Inte heller om universum gick under. Vi förstår ändå inte det stora sammanhanget.
Citera
2010-05-06, 20:54
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Om jorden skulle gå under så skulle det inte spela någon roll. Inte heller om universum gick under. Vi förstår ändå inte det stora sammanhanget.

Jorden skulle gå under. Det skulle spela roll, eftersom jag och du bor på jorden, och våra liv och vår värld skulle ta slut.
Det spelar roll.
Vadå "stora sammanhanget" förresten?
Citera
2010-05-06, 20:54
Medlem
roofens avatar
Om inget spelar någon roll så spelar väl något någon roll? (Alltså att inget spelar någon roll)
Citera
2010-05-06, 21:06
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Jorden skulle gå under. Det skulle spela roll, eftersom jag och du bor på jorden, och våra liv och vår värld skulle ta slut.
Det spelar roll.
"Det stora sammanhanget" - att vi inte är ensamma i "världen" och att det säkert finns en mening med allt som vi inte har fattat än.

Gissar jag Jag tolkar det så iaf för det är så jag tror.
Jag tror inte att jorden är det enda som finns och jag tror inte att vi lever på det ultimata sättet. Inte i något land, vissa länder är självklart bättre än andra men inget är perfekt. Skulle bli ledsen om jag fick reda på att detta var allt och att det inte finns någon mening med att vi finns över huvud taget.
Citera
2010-05-06, 21:07
Medlem
Bagarens avatar
I bland brukar jag spela roll. I bland bara rollen som mormor.
Citera
2010-05-06, 21:11
Bannlyst
Citat:
Det spelar roll.

Vad spelar det för roll att vår värld skulle ta slut? Vi tror att vi är något och betyder något men vi är bara som ett sandkorn i en öken.
Citera
2010-05-06, 21:23
Medlem
roofens avatar
Ett sätt att se på det är att det är vi som "spelar någon roll"(som i att begå handlingen att tycka att något spelar en roll). Slutar vi existera så slutar vi "spela någon roll".
Citera
2010-05-06, 21:28
Medlem
truddeluttpuffs avatar
Citat:
Vad spelar det för roll att vår värld skulle ta slut? Vi tror att vi är något och betyder något men vi är bara som ett sandkorn i en öken.

Visserligen, vi är som ett sandkorn i en öknen, men vi är fortfarande nogorlunda utväcklade varelser, vi lever, skrattar, gråter, äter och allt det där, och min flickvänn spelar roll för mig, så visst, vi är en liten del av världen, men det finns ändå saker som är stora delar av våra liv.
Citera
2010-05-06, 21:51
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
"Det stora sammanhanget" - att vi inte är ensamma i "världen" och att det säkert finns en mening med allt som vi inte har fattat än.

Gissar jag Jag tolkar det så iaf för det är så jag tror.
Jag tror inte att jorden är det enda som finns och jag tror inte att vi lever på det ultimata sättet. Inte i något land, vissa länder är självklart bättre än andra men inget är perfekt. Skulle bli ledsen om jag fick reda på att detta var allt och att det inte finns någon mening med att vi finns över huvud taget.

Jag med. Sen om någon nihilist trycker upp i ansiktet på mig att "så är inte fallet!" så skiter jag högaktningsfullt i det. Det stora sammanhanget rör mig inte ryggen, jag kommer förmodligen ändå aldrig att inse något om det eller dra någon vinst av att grubbla mig grå på det. Jag ska leva mitt liv så länge jag kan; sen om jag dör av sviterna av universums kollaps så är väl det trist.

Citat:

Beror på vad du jämför med. Jämför med universum så är jorden en mikrob, jämför jorden med en pingisboll är pingisbollen en mikrob. Allt beror på vad vi gör av vår tid.
Egentligen känns den här diskussionen rätt dödfödd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in