2010-05-06, 18:30
Medlem
Smokey McPots avatar
Vi har en uppblåsbar pool, kanske 3 meter i diameter.
Hela vår gräsmatta är rätt ojämn, så vi funderar på att lägga ut ett lager sand på det minst ojämna stället och sen ställa poolen där.

Fungerar det?

Poolen stod iofs där förra året, men den blev ganska sned.
Citera
2010-05-06, 18:38
Medlem
Antagligen är väl inte sand den optimala grunden för en pool va? Något lite stabilare kanske skulle vara på sin plats, typ jämna till gräsmattan istället?
Citera
2010-05-06, 18:44
Medlem
Smokey McPots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sallya
Antagligen är väl inte sand den optimala grunden för en pool va? Något lite stabilare kanske skulle vara på sin plats, typ jämna till gräsmattan istället?

Ja, med sand var tanken.
Detta är inte min idé, utan mammas. Bara för att vi har tillgång till gratis sand.

Det ska inte vara ett decimeter tjock lager utan bara så det fyller ut alla ojämnheter.
Hm, det kanske är en dålig idé ändå.
Citera
2010-05-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey McPot
Ja, med sand var tanken.
Detta är inte min idé, utan mammas. Bara för att vi har tillgång till gratis sand.

Det ska inte vara ett decimeter tjock lager utan bara så det fyller ut alla ojämnheter.
Hm, det kanske är en dålig idé ändå.

Jag trodde först att gräsmattan lutade så ni skulle bygga upp med sand så det blev rakt men nu förstår jag mera vad problemet var. Kan tänka mig att gräset ändå är ganska stendött där poolen brukar stå så då borde det väl gå bra med sand men kanske blir snyggare när man inte har poolen där att göra det ordenltligt på en gång.
Citera
2010-05-06, 18:56
Medlem
Smokey McPots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sallya
Jag trodde först att gräsmattan lutade så ni skulle bygga upp med sand så det blev rakt men nu förstår jag mera vad problemet var. Kan tänka mig att gräset ändå är ganska stendött där poolen brukar stå så då borde det väl gå bra med sand men kanske blir snyggare när man inte har poolen där att göra det ordenltligt på en gång.

Ja, mycket gräs är det inte och marken är rätt hårt packad.

Hur gör man det ordentligt på en gång då?
Citera
2010-05-06, 19:01
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja, du behöver något som kan sprida ut vikten av vattnet jämt över marken. Sand och jord funkar inte, det blir sättningar i marken, vilket resulterar i att marken blir ojämn osv. Sand lär ju inte funka speciellt bra.

Någon form av trädäck kanske vore lämpligt och sedan någon skiva ovanpå det som skyddar mot att poolen blir skadad och börjar läcka. Finns ju lite olika material man kan använda sig av. T.ex. lastpallar och sedan montera ihop dessa till ett däck, sedan sätta spånskiva ovan på det eller något liknande.
Citera
2010-05-06, 19:12
Medlem
MaZtoRs avatar
Stenmjöl är nog bättre än sand. Kostar 150kr för ett släp fullt på de ställen jag vet som säljer.
Citera
2010-05-06, 20:44
Medlem
Efterblifvets avatar
Jag jämnade ut min gräsmatta med jord förra året och det funkade jäkligt fint. Kan inte se att sand skulle innebär något problem, om det nu inte är så grovt att det skär sönder poolduken.

Visst, det blev inte snyggt, men det blir det ju i alla fall inte hur man än gör. Ett trädäck kanske skulle funka, men då måste du som sagt lägga något som är slätt ovanpå det, vilket gör att det blir skitfult i alla fall när du inte använder det. Så vad är poängen att lägga ner 1000kr eller mer på att göra något som blir minst lika fult?
Citera
2010-05-27, 18:21
Medlem
Monarscoots avatar
Jag jämnade ut med sand till en halvpermanent pool jag byggde själv. Det fungerade alldeles strålande under flera år. Gräsmattan blev förstås förstörd där men när jag rev poolen så byggde jag sandlåda där istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in