Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-05, 23:09
Medlem
Vet att det tagits upp tidigare, men aldrig i fokus för en programmerare vad jag har sett.
Jag jobbar mycket med text, aldrig med grafik eller video. Är sugen på en ny macbook pro 15" (har för närvarande 2007/2008 års modell med matte) men kan inte bestämma mig för om jag vill lägga på 1600kr för en hi-res matte skärm eller ta glossy som är standard.

En annan grej är om man kommer tycka texten blir väldigt liten i den högre upplösningen att läsa när man sitter hela dagar och jobbar med datorn.

Finns de någon med erfarenhet som kan kommentera?
Är de värt de extra pengarna, eller är de bara dumt om man inte är grafiker?
Senast redigerad av balboah 2010-05-05 kl. 23:12.
Citera
2010-05-05, 23:19
Medlem
turbokillens avatar
Jag skulle välja matte, skärmen upplevs inte lika ljusstark (som kan bli jävla jobbigt efter många timmars arbete!) jämfört med glossy, dessutom speglas såklart ingenting mot matte.

Låt dom trycka in en SSD disk också, eller köp en själv och byt, du får mer batteritid, tystare dator samt snabbare OS/program laddningstider.
Citera
2010-05-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbokillen
Jag skulle välja matte, skärmen upplevs inte lika ljusstark (som kan bli jävla jobbigt efter många timmars arbete!) jämfört med glossy, dessutom speglas såklart ingenting mot matte.

Låt dom trycka in en SSD disk också, eller köp en själv och byt, du får mer batteritid, tystare dator samt snabbare OS/program laddningstider.

Ja en SSD kommer nog att komma med
Har inget behov av stort utrymme
Citera
2010-05-05, 23:23
Medlem
demitos avatar
Matta skärmar har sämre färgåtergivning och kontrast än glossy och är därav ett dåligt val för grafiker etc. Det enda positiva med matta skärmar är att de inte blir speglar i direkt solljus. Personligen tycker jag att det är en klart värd tradeoff, men jag skulle inte betala 540 kr extra för det..
Citera
2010-05-06, 04:29
Medlem
tzjs avatar
Jag köpte en sådan här till min glossy skärm:

http://store.apple.com/se/product/TW537LL/A?fnode=MTY1NDA2Nw&mco=MTY4MzY3NzM&s=topSellers

Grym som fan. Enkel att ta av och sätta på.
Citera
2010-05-06, 06:52
Medlem
Chanseys avatar
Mattevarianten är ju klart snyggare!
Citera
2010-05-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag köpte en sådan här till min glossy skärm:

http://store.apple.com/se/product/TW537LL/A?fnode=MTY1NDA2Nw&mco=MTY4MzY3NzM&s=topSellers

Grym som fan. Enkel att ta av och sätta på.

Jag undra om de var en sån dom hade på apple butiken här, texten blev helt suddig och inte alls bra tyckte jag. De var ett filter dom hade satt på en glossy men de kan ju ha varit en annan tillverkare
Citera
2010-05-06, 11:32
Medlem
systems avatar
Personligen har jag väldigt svårt för glossy-skärmar med alla reflexer som uppstår. Det räcker med att en lampa befinner sig bakom för att speglingen av denna gör ett område omöjligt att se.

Jag jobbar med mycket bildhantering och har provat både blanka och matta skärmar av större varianter. Även MacBook Pro med med blank skärm har jag använt, men ser tusan så mycket bättre på min gamla PowerBook där skärmen var matt som standard.

Undertecknad föredrar matt skärm 364 dagar om året.
Citera
2010-05-06, 23:46
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbokillen
Jag skulle välja matte, skärmen upplevs inte lika ljusstark (som kan bli jävla jobbigt efter många timmars arbete!) jämfört med glossy.....

Annars kan man själv dra ner på ljusstyrkan (och spara på sitt batteri)
Citera
2010-05-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Annars kan man själv dra ner på ljusstyrkan (och spara på sitt batteri)
Läst på lite mer och det verkar vara matte som är ljusstarkare och som man därmed kan dra ner något snäpp.

Men glossy upplevs nog mer som skrikande iom högre kontrast.

Beställt en matte nu med SSD
Dock nästan 2 veckor leveranstid
Citera
2010-05-07, 12:57
Medlem
Fernets avatar
Grattis, det är en supermaskin!
Men med SSD? Från Apple?
Är du han som vann tidernas största lottovinst?
Det blev väl en 512 GB SSD? Bara ca femton hundra äuro extra.

Jag nöjde mig med en 7200-disk och HD-skärm (glossy!).
SSD får bli senare, och inte från Apple. Deras priser på minne har alltid varit perversa.

Men lycka till med underverket. Jag lider med dig. Har just gått igenom samma tvåveckors-väntan...
Citera
2010-05-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Grattis, det är en supermaskin!
Men med SSD? Från Apple?
Är du han som vann tidernas största lottovinst?
Det blev väl en 512 GB SSD? Bara ca femton hundra äuro extra.

Jag nöjde mig med en 7200-disk och HD-skärm (glossy!).
SSD får bli senare, och inte från Apple. Deras priser på minne har alltid varit perversa.

Men lycka till med underverket. Jag lider med dig. Har just gått igenom samma tvåveckors-väntan...

Tack

Men jämför du med diskarna på t.ex. dustin så är de samma pris, runt 3000kr för 128G SSD.
Storleksmässigt räcker det gott och väl iaf, och efter att ha provat SSD tidigare kan jag inte klara mig utan de, samtidigt som jag inte tänker bryta garantin bara för att byta disk själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in