2010-05-05, 23:07
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag fick nyss idén att fixa en A-traktor. Bilkörkort tar ju sån tid och är ju så dyrt så men moppekortet finns ju kvar.
Jag är rätt så händig, har tillgång till de flesta tänkbara verktyg och troligvis en del råmaterial såsom plåtskivor, rör mm.
Jag vill ha en bilmodell där man inte behöver ändra någon del av karossen som har med hytten att göra. Insidan är viktigare än utsidan
Sen läste jag om dubbla växellådor. Måste det vara det eller räcker det med att man spärrar en enda låda så att den bara går på ettan, neutralen och backen, så länge den inte går fortare än 30?
Eller en kombination av ovanstående och strypning av motorn med plugg i insuget (som på mopeder)?
Citera
2010-05-05, 23:14
Medlem
oskar_ericsons avatar
SÖK ! https://www.flashback.org/t1141155
Citera
2010-05-05, 23:15
Medlem
Globazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag fick nyss idén att fixa en A-traktor. Bilkörkort tar ju sån tid och är ju så dyrt så men moppekortet finns ju kvar.
Jag är rätt så händig, har tillgång till de flesta tänkbara verktyg och troligvis en del råmaterial såsom plåtskivor, rör mm.
Jag vill ha en bilmodell där man inte behöver ändra någon del av karossen som har med hytten att göra. Insidan är viktigare än utsidan
Sen läste jag om dubbla växellådor. Måste det vara det eller räcker det med att man spärrar en enda låda så att den bara går på ettan, neutralen och backen, så länge den inte går fortare än 30?
Eller en kombination av ovanstående och strypning av motorn med plugg i insuget (som på mopeder)?

Nej har för mig att man inte får göra så. Kommer inte ihåg reglerna exakt men man blir tvungen att ha två växellådor eller dreva om växellådan som redan finns i bilen. Reglerna står på vägverkets hemsida?

Köp en pickup så behöver du inte andra karossen så mycket. Annars kan jag tipsa om bilkörkort för det är nog mycket roligare att köra bil än att köra traktor i 30km/h.
Citera
2010-05-05, 23:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag hittar inget på VVs hemsida angående det.
Citera
2010-05-06, 01:50
Medlem
MuhammedZlatans avatar
Du måste ha 2 växellådor. Sedan måste du även kapa din traktor.
Har du ett AM-kort? Annars måste du göra det så kallade traktorkortet eller ta vanliga AM-kortet. Om du ska göra detta, är det lika att du tar körkort direkt.

Ring till transportstyrelsen för mer info.
Citera
2010-07-09, 15:33
Medlem
Mauoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedZlatan
Du måste ha 2 växellådor. Sedan måste du även kapa din traktor.
Har du ett AM-kort? Annars måste du göra det så kallade traktorkortet eller ta vanliga AM-kortet. Om du ska göra detta, är det lika att du tar körkort direkt.

Ring till transportstyrelsen för mer info.

De vart väll ändring på de ?
Har för mig att man bara kan köra på moppekortet nu :S
Skulle tipsa att ta och spara ett år till Bilkörkortet

Mvh// Mauro
Citera
2010-11-12, 15:40
Medlem
Kolla på www.epatraktor.org eller hör av dig till en kille som bygger a-traktorer i jönköping www.jlindqvist.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in