2010-03-06, 23:38
Medlem
sprututs avatar
Har kollat på blocket och har sett att priserna för en a-traktor är jävligt höga jämfört med på min tid!
Kolla på de här:
http://www.blocket.se/kristianstad/Volvo_740_kapad__besiktigad_och_korklar_26045902.h tm?ca=23_8&w=2

http://www.blocket.se/kristianstad/Volvo_142_kortad_i_ordning_gjord_26053565.htm?ca=2 3_8&w=2

Vem fan vill betala 20k för en 142?!

Iaf, till ämnet. Vad ska man tänka på när man bygger en epa? Är det någon som har erfarenhet som kan ge lite råd och ngn som har några länkar till instruktioner på hur man bygger en?
Citera
2010-03-06, 23:41
Medlem
raggarsvins avatar
I topic skriver du a-traktor och i texten epa, en EPA och en A-traktor är inte samma sak.
Citera
2010-03-07, 00:19
Medlem
DenimDemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprutut
Vad ska man tänka på när man bygger en epa?

Att det inte är någon idè då det inte längre går att få en sådan reggad.
Citera
2010-03-07, 01:11
Medlem
sprututs avatar
När jag skriver epa så syftar jag så klart på a-traktor...
Citera
2010-03-07, 01:49
Medlem
Måste hålla med om att det är totalt sjuka priser på a-traktorer. Vem fan köper en sönderkapad och risig volvo 740 för 35k (Den du länkade), finns fan inte på världskartan att man kan göra en sämre affär.
Citera
2010-03-07, 03:50
Medlem
oskar_ericsons avatar
http://medlem.spray.se/epakille/hobbies.html

utgå från en volvo 744 kapa av taket och flytta in till efter förarstolen. (mått finns hos bilprovningen) svetsa fast mellanvägg mellan stolar och utrymmet, med 3 cm mellanrum mellan svetsarna.

bygg flak efter bilrovningens regler om storlek etc..

spärra farten med en tillsatslåda spärrad på en hög växel. en m45 har jag för mig man använder..

fixa intyg på hur växellådorna är spärrade (ljug) få oseriös bilmek skriva på och stämpla intyget

montera lgf skylt.

åk till bilprovningen

häng i wounderbaum

säkert missat något. trött

lura närmsta stadsbo på 30 000:-

Lycka till
Citera
2010-03-07, 06:49
Medlem
morkfromorks avatar
varför inte en äkta epa för 40' istället för ett 740-lik för 30'...

http://www.blocket.se/ystad/Akta_epa_duett__60_26153273.htm?ca=4&w=3
Citera
2010-03-07, 15:07
Medlem
Jkasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar_ericson
http://medlem.spray.se/epakille/hobbies.html

utgå från en volvo 744 kapa av taket och flytta in till efter förarstolen. (mått finns hos bilprovningen) svetsa fast mellanvägg mellan stolar och utrymmet, med 3 cm mellanrum mellan svetsarna.

bygg flak efter bilrovningens regler om storlek etc..

spärra farten med en tillsatslåda spärrad på en hög växel. en m45 har jag för mig man använder..

fixa intyg på hur växellådorna är spärrade (ljug) få oseriös bilmek skriva på och stämpla intyget

montera lgf skylt.

åk till bilprovningen

häng i wounderbaum

säkert missat något. trött

lura närmsta stadsbo på 30 000:-

Lycka till

Bygg flak efter hur mkt plåt du har hemma.
Stoppa en till växellåda tex m40/m45 som är spärrad på 1:an med hylsor tex. Ta ner den främre lådan och svetsa mellan kuggarna så att inte 3:an 4:an 5:an går att få i.
Hämta intyg av en välkänd bilverkstad.
Sätt upp lådorna.

För den på vägning.
Montera LGF-skylt.
Besikta
Citera
2010-03-07, 16:22
Medlem
-V-s avatar
tror faktiskt helt allvarligt man skulle kunna starta ett företag som gör a traktorer av gamla skrotbilar och tjäna en ganska bra slant på det.

skrotbil på blocket för 2000
material för kanske 5000

= 7000

sälj för 17 000

borde ändå gå runt ifall man har prylarna som krävs.
Citera
2010-07-09, 15:28
Medlem
Mauoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -V-
tror faktiskt helt allvarligt man skulle kunna starta ett företag som gör a traktorer av gamla skrotbilar och tjäna en ganska bra slant på det.

skrotbil på blocket för 2000
material för kanske 5000

= 7000

sälj för 17 000

borde ändå gå runt ifall man har prylarna som krävs.

Fast de e juh tiden som kostar också
För om du ska starta företag så måste du betala anstälda osv eller e de inräknat i material ?
Men hemma bygge skulle man kunna känna några tusen lappar men på ganska lång tid

Mvh Mauro
Citera
2010-07-09, 23:20
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauoo
Fast de e juh tiden som kostar också
För om du ska starta företag så måste du betala anstälda osv eller e de inräknat i material ?
Men hemma bygge skulle man kunna känna några tusen lappar men på ganska lång tid

Mvh Mauro
Köp en halvfräsch bil,fixa till den (vaxa,laga trasiga saker,städa) sälj den.

Mindre jobb,mer sannolikt att få den såld..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in