• 1
  • 2
2010-05-05, 18:47
Avstängd
linuskws avatar
Min familj har haft som tradition att laga mat från det landet som håller i Eurovision Song Contest på final-dagen i flera år och nu är det Norges tur. Vi har lite idéer som lax och torsk, men vi tycker att det känns vanligt.
Om du vet någon norsk maträtt som vi skulle kunna laga så skriv gärna här.
Tack på förhand!
Citera
2010-05-05, 18:49
Medlem
Degerlundens avatar
Torsk med mycket OLJA!
Citera
2010-05-05, 18:59
Medlem
Falcãos avatar
Norges nationalrätt så klart:

http://www.youtube.com/watch?v=5NYGi0cOF6E
Citera
2010-05-05, 19:01
Medlem
Jag är nu inne på 5 året i Norge och jag kan säga att i Norge så finns det ingen matkultur..Skolan i Norge har inte mat så barnen får äta äckligt bröd varje dag + att dom går till kiosken på rasterna och köper cola och Boller med rosiner i...Detta präglar Norrmännen, så det sitter i även i vuxen ålder..

Men förslag:

div kött som är pressat genom någon kvarn för att sedan kokas...Eller så kan du ju köpa en Grandiosa pizza som alla Norrmän älskar..Du ska se kundvagnarna på lördagar i affärerna, Cola,chips och Grandiosa är familjernas söndags kos.. (mys)

ja sedan har du pinnekött (renkött) som kokas med vatten och en jävla massa salt,Detta serverar dom potatis till (gärna färdigkokt från butik) Det smakar skit och luktar skit...

Jag mår illa av Norrmännens matvanor...

/LEX
Citera
2010-05-05, 19:29
Medlem
Finnbiff, kjøttkaker, rømmegrøt, får i kål, flesk å duppe.....
Citera
2010-05-05, 19:49
Medlem
SC sXes avatar
Jag vill minnas att jag åt en hel del läfsa (st) och någonting som jag tror hette melkkaka, när jag var liten och hälsade på släkten där.
Det är mer bakverk än mat iofs.
Läfsan var någon degvariant som man hade kanel, smör och socker på.
Melkkakan kan väl liknas vid en lite stabbigare pannkaka som man hade smör och socker på.
Citera
2010-05-05, 20:04
Medlem
Alatars avatar
Pinnekött är en oerhört populär maträtt framförallt på julbordet. Aldrig smakat det men det skall tydligen vara väldigt salt. I norge käkar dom väldigt mycket bröd och lefsa(?) är vanligt. Det är typ som ett tunnbröd dom har en jäkla massa smör och socker på, även kanel och äpplen på vissa, och viker ihop och käkar. Äckligt som fan. Men det är inte så mycket fisk här som man skulle kunna tro. Sen boller med choklad eller russin är vanligt. Samt den där äckliga choklad geggamojan som dom har på smörgåsarna.
Citera
2010-05-05, 23:15
Medlem
Jobbade i nord Norge och då var det fisk 6 dagar i veckan förutom på söndagar då det var biff.
Valbiff.
Citera
2010-05-06, 00:42
Avstängd
Ganja777s avatar
Norsk mat , vafan äter dem där. Bara fisk , FIsk med potatis då alla är potatisodlare i norden.
Citera
2010-05-06, 01:56
Medlem
Andersdamaans avatar
Lutefisk med vitsås, bacon, mosade ärtor samt kokt potatis brukar gillas i Norge.
Citera
2010-05-06, 02:04
Medlem
zwoigs avatar
Solboller till kaffet är ett måste.
Citera
2010-05-06, 02:10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Valkött åt jag i Norge, säljs i vanliga butiker där. Litte udda, en smak av fisk men med en konsitens som kött.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback