2010-05-05, 15:37
Medlem
Hej
hade tänkt laga glass enligt Gordon Ramsay's recept och det står att man ska ha i flytande glukos.
Jag har kollat på ica men de hade ingen aning vad jag menade så jag vänder mig till er kära flashbackare om hjälp. Vart kan man hitta det och hur mycket kostar det? Lite akut behov på svar iom att jag ska laga glassen ikväll med en fin flicka och vill visa mina awsome matlagningskunskaper.
Citera
2010-05-05, 15:40
Medlem
LadyGaga.s avatar
Finns på apoteket
http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=102994
Citera
2010-05-05, 15:41
Medlem
AnonymaAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajpaj
Hej
hade tänkt laga glass enligt Gordon Ramsay's recept och det står att man ska ha i flytande glukos.
Jag har kollat på ica men de hade ingen aning vad jag menade så jag vänder mig till er kära flashbackare om hjälp. Vart kan man hitta det och hur mycket kostar det? Lite akut behov på svar iom att jag ska laga glassen ikväll med en fin flicka och vill visa mina awsome matlagningskunskaper.

Enligt flera hemsidor säljer Apoteket detta (en större butik och inte någon lokal som säljer bara plåster)
"Apotekets Flytande Glukos" Kanske ska ta dig en sväng förbi?
Citera
2010-05-05, 15:42
Medlem
Men receptet? Lägg in det.
Citera
2010-05-05, 16:05
Medlem
receptet rakt av:
6-8 port.
1 liter "hel" mjölk( antar att det är standardmjölk)
60 g kondenserad mjölk( vispgrädde ska funka lika bra)
5 g flytande glukos.

reducera mjölken i en kastrull tills ca 1/3 är kvar.
vispa in resten och kyl sedan ner den snabbt genom att hälla över smeten i en bunke som ligger i isvatten. Rör om tills smeten är kall och sedan in med den i glassmaskinen...voila!
Citera
2010-05-05, 17:44
Medlem
Redbergs avatar
I min mening är det rätt stor skillnad mellan kondenserad mjölk och vispgrädde, just saying
Citera
2010-05-05, 18:15
Medlem
CureMes avatar
Whole milk är inte det samma som den svenska standardmjölken tyvärr. Det såldes tidigare under namnet gammaldags mjölk, men fanns oftast bara kring jul, och försvann på de flesta håll pga dålig efterfrågan. Whole milk är inte homogeniserad och inte standardiserad, villket all svensk mjölk är (utom den gammaldags:a då.
Citera
2010-05-05, 19:53
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajpaj
receptet rakt av:
6-8 port.
1 liter "hel" mjölk( antar att det är standardmjölk)
60 g kondenserad mjölk( vispgrädde ska funka lika bra)
5 g flytande glukos.

reducera mjölken i en kastrull tills ca 1/3 är kvar.
vispa in resten och kyl sedan ner den snabbt genom att hälla över smeten i en bunke som ligger i isvatten. Rör om tills smeten är kall och sedan in med den i glassmaskinen...voila!
så ingen vanilj i vaniljglassen?
Kondenserad mjölk finns på Ica likaså Gammaldags mjölk....
Citera
2010-05-05, 20:51
Medlem
StigAllans avatar
Har nyss börjat göra glass och detta recept får inte min glasstarm att börja skrika.
Finns betydligt bättre.
Citera
2010-05-05, 22:41
Medlem
alltid när jag gör recept med flytande glukos så tar jag flytande honung. Det funkar bra det med. Man får lite honungssmak, men det gör ju inget
Citera
2010-05-06, 00:39
Medlem
Glukos? Varför?

Sötman är inte varken bättre eller för de flesta ens urskiljbar jämfört med sukros (socker). Vanlig sockerlag bör funka lika bra. Men om du vill ha en fingervisning om skillnaden mellan glukos och socker, så består icke-smaksatt dextrosol uteslutande av glukos (dextros) och bindmedel.

Alltså bör det även funka att lösa upp dextrosol i vatten om du inte orkar pallra dig till ett apotek.

För övrigt verkar 5g glukos till en liter vätska vara väldigt lite om det skall bli glass av det hela. Sötman i receptet kommer uppenbarligen från den kondenserade mjölken, så du kan inte ersätta den med vispgrädde utan att söta mera.

Vaniljglass utan vanilj eller äggula i receptet... njaaa....
Citera
2010-05-06, 00:49
Medlem
Var har du fått det här receptet ifrån? Nu har jag förvisso inte min Gordon Ramsay: Just desserts i närheten (och orkar inte gå och hämta den), men hade reagerat innan och känt igen det här receptet om det stod med där... Finns förövrigt ett helt kapitel med glass, både grundrecept och smakvariationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in