2010-05-05, 11:30
Medlem
Astenikers avatar
Många kryddor är oerhört hälsobringande, t.ex. kanel, som är starkt antioxidativt och förbättrar insulinkänsligheten.

Tanken slog mig, att man borde kunna göra sitt eget nyttiga te, gjort på kryddor som man köper i mataffären.

Vilka hälsobringande kryddor, som också smakar gott tillsammans, skulle man kunna använda? Och i vilka doser, om man mäter med vanligt kryddmått? Hur länge ska man låta dem dra i hett vatten?
Citera
2010-05-05, 11:37
Medlem
HerrVits avatar
Gör din egen glögg; innehåller både kanel, ingefära och rött vin. Massor med nyttiga grejer, och om du sen avnjuter glöggen med dom vanliga tillbehören - russin och nötter - får du i dig ännu mer nyttiga grejer. Fördelen med att göra glöggen själv är att du kan dra ner lite på sockret.
Citera
2010-05-05, 13:45
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVit
Gör din egen glögg; innehåller både kanel, ingefära och rött vin.
Första försöket blev kanel och ingefära minus rött vin.

Jag var nämligen just till affären för att köpa ingefära (roten) att ta mot min förkylning. Med ett rivjärn rev jag ett valnötsstort stycke färsk ingefära i en kastrull, strödde ett kryddmått kanel över, kokade upp och lät dra i 10 minuter.

Smakade ganska ok.
Citera
2010-05-05, 14:30
Medlem
HerrVits avatar
Tänk på att inte ta för mycket kanel om du försöker gå upp i vikt, har för mig det har en aptitsänkande effekt (Kan ha fel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in