2010-05-05, 11:00
Medlem
Vore tacksam om någon har en manual till en Electrolux spis CF 6008 som de kunde scanna ? Eller åtminstone berätta hur man byter ugnslampa

Tusen tack !
Citera
2010-05-05, 12:36
Medlem
Snurrens avatar
Du har inte provat med att maila eller ringa Elektrolux?
Citera
2010-05-05, 12:57
Medlem
william123s avatar
Man förstår ju ganska fort att det måste vara en kvinna vi har att göra med här jag har en precis likadan ugn fast min lampa fungerar och har alltid gjort, men jag var tvungen att gå och titta hur nu detta skulle kunna vara så komplicerat att det inte går att byta en lampa utan instruktionsboken

Guide: byta lampa på Electrolux CF 6008 (Inget för nybörjaren)

1. jag satte mig på knä och tryckte in huvudet i ugnen och tittade upp i taket
2. där fann jag lampan
3. jag använde min hand till att ta ett fast grepp runt glaset som skyddar lampan
4. jag började vrida min hand moturs
5. efter några varv så släppte glaset
6. vips, där sitter lampan
7. jag tar likt som innan nu ett fast grepp istället om lampan och gör precis likadant som med glaset
8. vips så har jag lampan i handen

Citera
2010-05-05, 12:58
Moderator
rotadents avatar
Är du beredd att betala tio dollar finns den att ladda ned på svenska här:
http://www.manuals-in-pdf.com/index....ducts_id=21476

Edit. Men nu hann du få hjälp ändå
Citera
2010-05-05, 13:02
Medlem
P102s avatar
http://www.electrolux-ui.com/1994/821/016702sv.pdf

Vassego. Sidan 12.
Citera
2010-05-05, 22:16
Moderator
Tystnads avatar
Kan påpeka också att det är väldigt vanligt pga den höga värmen som alstras i ugnen och dålig kvalite på vissa ugnslampor att den utbrända lampans glaskropp lossnar från metallsocklen när man försöker skruva ur den ,då får man bryta strömmen till spisen och lirka ut metallsocklen med en spetstång ,men ta det försiktigt så inte lamphållarens metallgänga skadas/lossnar får i så fall måste en hela lamphållaren bytas.
Citera
2010-05-06, 14:23
Medlem
Yes, jag är tjej (om nu inte nicket "...tanten" hintade om det). Och jag hade faktiskt försökt för så himla oteknisk är jag inte .....men inte fått loss glaset över lampan - kan till å med hantera en skruvdragare

Men jag tackar alla för hjälpen och allra särskilt P102 !
Citera
2010-05-06, 17:48
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
.....men inte fått loss glaset över lampan

Glaset kan sitta stenhårt fast pga avlagringar som trängt in i gängorna.
Jag använder ALLTID ett par grova arbetshandskar annars är risken stor att man skär upp handen om glaset går sönder. Man får oftast dra rejält hårt för att glaset skall släppa.
Citera
2010-05-07, 14:08
Medlem
Tack för tipset, det är nog bäst att beväpna sig Ugnen verkar inte rengjord på flera år, jag har i alla fall inte gjort det på det halvår jag bott där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in