2010-05-05, 03:19
Medlem
Hej!

Har några frågor gällande "Skulder hos kronofogden".

Tog några sms-lån eftersom jag hade väldigt ont om pengar några månader men eftersom jag hade ett bra jobb, (industri) så kunde jag betala tillbaka. Sen kom lågkonjunkturen och jag förlorade mitt jobb, vilket ledde till att jag värken kunde betala mina sms-lån + att jag inte kunde betala min mobil, tog ett lån hos banken genom min far på 20 000 kronor, men dom visste på banken att jag bara hade säkert jobb i 4 månader. Så jag betalade in 10 000 sen hade jag inga pengar över så jag kunde inte betala in mer.

Slutade med att jag hamnade hos olika inkasso företag och till slut hos kronofogden, ett jävligt dåligt drag, förmodligen mitt sämst ever. Men nu har jag precis börjat jobba som tim vikare på ett boende för ungdomar med autism, jag tycker jobbet är intressant och roligt. Men nu kommer mina frågor!?

1. Om man har en skuld hos kronofogden:
Man jobbar som tim vikarie och får ut en mini lön på ca 12 000 i månaden. Tar kronofogden en del av lönen? eller kan man få lönen fast man skriver över det på en annan person?

2. Om man betalar av hela skulden på en gång, hur påverkas ens situation efter det? förutom betalningsanmärkning. Läste på någon sida att i vissa fall så kan man inte betala in hela summan till kronofogden för att dom har redan gjort en utmätning. är detta sant?

3. Om man har skulder uppåt 60 000 kronor och kan betala in det, slipper man allt från kronofogden då?

Så nu har jag skulder upp till 50-60 000. Min far har erbjudit sig att hjälpa mig med ytterligare ett lån, han är rätt gammal men god och tar god tid på sig när det gäller saker. Om jag betalar in alla skulder på en gång, hur blir det med kommande lön m.m ?

Gärna seriösa svar, har en del panik nu för vad som ska hända, vet att jag kommer ha betalningsanmärkningar i några år, men det jag undrar mest över är hur det blir med min skuld hos kronofogden m.m.
Senast redigerad av outpost 2010-05-05 kl. 04:02.
Citera
2010-05-05, 04:02
Medlem
Om du betalar in allt på en gång är ju skulden reglerad, dvs du är skuldfri gentemot kronofogden och du slipper dom, kvar finns bara de skulder som ännu ej gått till kronofogden.
Går ej att skriva lönen på nån annan person, inte vad jag vet av iaf. Inget seriöst företag skulle nog ställa upp på det.
Citera
2010-05-05, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappersmannen
Om du betalar in allt på en gång är ju skulden reglerad, dvs du är skuldfri gentemot kronofogden och du slipper dom, kvar finns bara de skulder som ännu ej gått till kronofogden.
Går ej att skriva lönen på nån annan person, inte vad jag vet av iaf. Inget seriöst företag skulle nog ställa upp på det.

Så det spelar ingen roll när jag betalar in hela beloppet eller? tänkte på räntor m.m ökar för varje dag. men om tex jag betalar in skulden om 3 månader, kommer kronofogden dra en del av min kommande lön?
Citera
2010-05-05, 04:08
Medlem
Men tex om jag skriver min tjejs banknr tar kronofogden pengarna ändå? Jag bor med min tjej men hon står på lägenheten och hon börjar studera till hösten, får jag inte pengar så jag klarar mig av min lön eller tar kf allt ?
Citera
2010-05-05, 04:15
Bannlyst
ja det tar de, det går på ditt namn, de tar pengarna innan ens du får de, vad jag vet
Citera
2010-05-05, 05:30
Medlem
Länk till kronofogden

Du behåller en viss del så att du skall klara dig, kallas existensminimum.
Dom skickar info till din arbetsgivare att du bara skall få en viss del av lönen, resten skall arbetsgivaren betala in till kronofogden.
Citera
2010-05-05, 05:58
Medlem
Du borde snarare ringa företagen du har skulder till och i samråd med kronofogden lägga upp en betalningsplan.
Citera
2010-05-05, 06:29
Medlem
först så tar det ett par månader innan konofogden får vetskap om att du har ett jobb, då skickar de ut papper till din nya arbetgivare att du bara ska få behålla en viss del av din lön och att dom ska ha resten.

sedan så är det väll bara att bita i det sura äpplet och börja betala av skulderna, varför skjuta upp det för länge??

första du ska göra är att försöka sätta dig ner och få en överblick på hur mycket skulder du har och vilka räntor du får betala på dom.
nästa steg är att ta kontakt med kronofogden och försöka göra upp en betalningsplan med dom, tar man själv kontakt med dom så brukar dom vara medgörliga att göra upp en bra betalningsplan.

det bästa är naturligtvis att kunna lösa alla små lån, men gör du det med hjälp av ett nytt lån så bör du tänka på att även det ska betalas,

så min tanke är att eftersom din pappa vill ställa upp.. så lånar han pengarna som behövs för att lösa alla lån, säg att det är 60000.
sedan får du betala av 4000 i månaden till han, då är du kvitt skulden efter ca 1,5 år.

men då gäller det att du börjar tänka efter ordentligt nu, oavsett hur du lyckas lösa detta så kommer du att få leva snålt ett bra tag framöver.
lev så snålt du bara kan, ju fortare du kan betala tillbaka destå fortare kan du börja leva igen.
Citera
2010-05-05, 17:26
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsan365
Du borde snarare ringa företagen du har skulder till och i samråd med kronofogden lägga upp en betalningsplan.

Man kan inte i "samråd med Kronofogden lägga upp en betalningsplan". Kronofogden utmäter tillgångar och finns det inga tillgångar får TS göra egna inbetalningar efter egen förmåga till KFM till han är av med skulderna.

Men visst, han kan ju kolla om fordringsägarna kan återkalla skulderna från KFM mot att de - TS och fordringsägarna - upprättar en avbetalningsplan.
Citera
2010-05-05, 17:34
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tennek
nästa steg är att ta kontakt med kronofogden och försöka göra upp en betalningsplan med dom, tar man själv kontakt med dom så brukar dom vara medgörliga att göra upp en bra betalningsplan.

Som sagt, detta är felaktigt. KFM får inte ens lov att bevilja avbetalningsplaner om man har privata fordringsägare (i undantagsfall kan KFM gå med på en formell avbetalningsplan om man enbart har statliga skulder, men då skulle den avbetalningsplanen motsvara samma summa som KFM t ex skulle utmäta via lön). Om TS som exempel vill betala 2 000 kr i månaden men det finns utrymme för t ex löneutmätning på 3 000 kr så utmäts det 3 000 kr vad än TS har att säga.

Vill man få till avbetalningsplaner får man vända sig till fordringsägarna.
Citera
2018-07-14, 16:32
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Svenskarna har skulder på 79 miljarder kronor hos Kronofogden.

Citat:
Nästan tolv miljarder mer än vad staten lade på hälsovård, sjukvård och social omsorg förra året.

Enligt Kronofogden går trenden mot att de som redan har skulder skuldsätter sig ännu mer. Drygt 100 000 av de som har skulder hos Kronofogden har varit fast i myndighetens register i 20 år eller längre. De tio mest skuldsatta personerna står för över sex av de 79 miljarder som svenskarna står i skuld till Kronofogden.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/h...ll-kronofogden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in