Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Blir bara gissningar såhär på avstånd, men dömande av dina bilder skulle min första gissning vara att antingen:
- du har micken inkopplad i mic-ingång 2 på ljudkortet, och den är - av bilden att döma - inte aktiverad på kontrollpanelen till ljudkortet
- det är något problem med signalen redan före ljudkortet - att micken inte funkar, sladden är kaputt, att du använder kondensator-mick men inte har 48V påslagen, att du använder kondensatormick med telesladd (2-ledare), att du inte har höjt upp mic-gain, att micken inte är påslagen osv. Använder du en mixer innan kan det vara den som spökar på något sätt med.
ang min inkoppling kan jag referera till denna tråd;
https://www.flashback.org/t1186899
så att det skulle vara fysiska skador är det inte. Allt är sprillansnytt, varorna testat innan leverans och varor var mycket väl paketerade. t.o.m. mikrofonen har ett eget skrin/hard case som sitter tryggt fast runt mjuk foam-material.
uhm "att du inte har höjt upp mic-gain, att micken inte är påslagen osv. Använder du en mixer innan kan det vara den som spökar på något sätt med"
vet ej hur man höger upp mic-gain.
micken borde va påslagen då enligt ljudkortet ska den ha ström. Ser inte heller nån on/off knappen på själva micken heller...den har vad jag kan se bara 2 switchar. en som ändrar db (0,10,20 med 20 inställt) samt en annan där det står - (0), 75,150. är osäker på vad det är men har 75 inställt. prövade med 150 med.
använder ingen mixer
"den är - av bilden att döma - inte aktiverad på kontrollpanelen till ljudkortet"
den är inkopplad i micingång nr 1.
hur aktiverar man det då?