2010-05-05, 01:17
Medlem
HetsJohans avatar
Har en Acer Aspire One 150 som jag börjar tröttna skarpt på.. Vill prova nåt nytt operativsystem.
Är inte insatt i hur det funkar för fem öre så vore evigt tacksam för all hjälp som går att få.

Målet är att göra datorn så simpel som möjligt.. Skulle vilja ha dom nödvändigaste programmen tillgängliga (17st).. Resten av allt onödigt skit som finns i burken vill jag inte ha...

Någon som vill hjälpa mig?
2010-05-05, 02:26
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HetsJohan
Har en Acer Aspire One 150 som jag börjar tröttna skarpt på.. Vill prova nåt nytt operativsystem.
Är inte insatt i hur det funkar för fem öre så vore evigt tacksam för all hjälp som går att få.

Målet är att göra datorn så simpel som möjligt.. Skulle vilja ha dom nödvändigaste programmen tillgängliga (17st).. Resten av allt onödigt skit som finns i burken vill jag inte ha...

Någon som vill hjälpa mig?

Låter som att det är archlinux du är ute efter...

http://wiki.archlinux.org/index.php/Acer_Aspire_One

funkar finfint tillsammans med lxde
2010-05-05, 07:34
Medlem
Akademikers avatar
Ett hett tips om du är nybörjare på Linux och vill ha ganska strippat är CrunchBang.
Tanken med Crunchbang är att den ska funka out of the box - fast till skillnad från Ubuntu inte så mycket skräp.
2010-05-05, 10:13
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker
Ett hett tips om du är nybörjare på Linux och vill ha ganska strippat är CrunchBang.
Tanken med Crunchbang är att den ska funka out of the box - fast till skillnad från Ubuntu inte så mycket skräp.

Dock följer det ju med ganska mycket onödiga program i crunchbang som en "vanlig" människa aldrig kommer använda. Och då är det väl bättre att bara köra in en arch direkt?
2010-05-05, 10:31
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
Dock följer det ju med ganska mycket onödiga program i crunchbang som en "vanlig" människa aldrig kommer använda. Och då är det väl bättre att bara köra in en arch direkt?

En "vanlig" människa som "inte är insatt i hur det fungerar för fem öre" kommer tycka att det är rätt krångligt att installera Arch.

Sen kan det vara bra att höra vilka de 17 programmen ts snackar om är också..
2010-05-05, 12:34
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
En "vanlig" människa som "inte är insatt i hur det fungerar för fem öre" kommer tycka att det är rätt krångligt att installera Arch.

Sen kan det vara bra att höra vilka de 17 programmen ts snackar om är också..
Photoshop, Winrar, Winamp, Ms Office, Outlook mfl.
2010-05-05, 13:55
Medlem
Citat:
vill du krångla och ta dig en hel del tid på att installera och konfigurera, kör arch. älskar själv arch, men skulle rekommendera förkunskap innan du ger dig på den.
skulle väl rekommendera ubuntu netbook remix (www.ubuntu.com), easypeasy (www.geteasypeasy.com), jolicloud (www.jolicloud.com) eller crunchbang som ovan nämnts.

Citat:
vad är det för program du tänkt dig? är det microsoft-program så kan du kanske försöka att köra dem genom wine, men antagligen inte med bra resultat. när det kommer till ordhantering och bildredigering o. dyl. finns dock alternativ (finns andra trådar att kolla om det).

Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Photoshop, Winrar, Winamp, Ms Office, Outlook mfl.
haha.

edit: för att installera rekommenderar jag unetbootin + usb-sticka (minst 1gb): http://unetbootin.sourceforge.net/
Senast redigerad av serein 2010-05-05 kl. 13:58.
2010-05-05, 22:19
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Arch är det sista en total nybörjare ska använda. Jag gillar Linux Mint.
2010-05-06, 04:14
Medlem
pletis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Arch är det sista en total nybörjare ska använda. Jag gillar Linux Mint.
eeebuntu kanske?
2010-05-07, 01:31
Medlem
PhantomBlots avatar
Det finns en stor, klistrad tråd som handlar om detta. Använd den.

mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in